Volkswagen Polo 1.4 75pk Highline (2002)

autoreview

Volkswagen Polo
Volkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen Polo - interieur

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 75pk Highline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit is een vervolg op mijn eerdere verslag toen de Polo nog maar twee weken op kenteken (2.500 km) stond. Een half jaar en 20.000 km verder begint dit Volkswagen product steeds meer indruk te maken. Uit de kilometerstand (geen zakelijk gebruik) blijkt wel dat ik de Polo regelmatig voor de lange afstand inzet (Tsjechie, Slowakije en Italie). In verhouding tot veel andere kleine middenklassers (bijvoorbeeld Yaris, Corsa en Punto) voelt de Polo op de snelweg veel volwassener aan. Voor mij was dit ook doorslaggevend bij de aanschaf van de Polo. De prestaties van de 1.4 (75pk) vind ik voldoende voor de Nederlandse wegen maar voor bijvoorbeeld Duitsland en Italie verlang je snel naar meer (jammer dat de 100pk versie van de 1.4 een herrieschopper is). Het is best een beetje armoeiig als je in Italie snel even een vrachtwagen wilt inhalen en niet alleen terug moet naar 4 maar ook nog even de airco uit moet zetten om niet al te veel vermogen te verliezen. Overigens vind ik de vermogensval bij een inschakelende airco er vervelend. Het is vooral merkbaar bij optrekken en bij lage snelheid: wanneer de thermostaat van de airco plotseling tijdens het optrekken aanschiet is er opeens niemand meer thuis en zul je flink gas moeten geven om een beetje vooruit te komen. Bij fileparkeren doet zich juist het tegengestelde voor: na het achteruit insteken en net na het laten koppelen van de vooruit slaat de thermostaat van de airco uit en heb je opeens een veel levendiger motor (gevoelsmatig een hoger gaspedaal) waarbij je het risico loopt tegen de voorligger te botsen. Een ander opvallend punt vind ik de gevoeligheid van de motor voor de kwaliteit van de benzine (RON 95). In Tsjechie heb ik bij een plaatselijke pomp kennelijk zeer hoogwaardige (leger?)benzine getankt waarmee ik gemiddeld 1 op 20 (800km met 41 liter echt geen grap) heb gereden. Daar tegenover staat een tankstop in Italie (Shell) waarna ik in de bergen regelmatig het motormanagement hoorde ingrijpen om pingelen van de motor te voorkomen. Een halve tank Shell V-Power deed daarna wonderen. In tegenstelling tot hetgeen in veel autobladen genoemd wordt is de afstemming (demping) van de auto vooral bij lage snelheid en korte oneffenheden aan de harde kant. Bij aanschaf van de auto heb ik nog getwijfeld over het sportonderstel maar nu ben ik blij dat ik niet van deze optie gebruik heb gemaakt. Soms heeft de Polo wat last van zijn lange op comfort afgestemde veerwegen (misschien toch een sportonderstel?). In het zuiden van Duitsland begon de Polo (twee personen plus 100kg bagage en een volle tank) bij 150 km/u (op de teller) in een flauwe naar beneden lopende bocht licht op de betonnen wegvlakken te deinen. Voor mij voldoende reden de snelheid terug te brengen. Het was de eerste keer dat ik met dit gedrag werd geconfronteerd want de rechtuitstabiliteit (ook bij harde windstoten) is werkelijk perfect. De koppeling en versnellingsbak verdienen een pluim. De remmen zijn bijterig maar wel goed te doseren en fading heb ik (ook in de bergen) niet meegemaakt. Het verbruik van 1 op 16,5 (gemeten over 20.000km en met veel snelwegkilometers) vind ik voor een auto met airco opvallend laag. Het olieverbruik tot 3000km was 0.5 liter, daarna weer 0.5 liter tot 9000km en nu 0.5 liter per 10.000km.

PROBLEMEN

De levering: 17 weken op een bestelde auto wachten waar levering binnen 10 weken was beloofd is toch niet meer van deze tijd.
Geen echt probleem maar toch vervangen: Linker onderste raamlijst. Waarschijnlijk als gevolg van een productiefout was de rubber raamlijst aangetast. Uiteraard kostenloos vervangen.
Bij een tolpoort kwam het bovenste raamrubber los en blokkeerde het raam bij het sluiten (kindersluiting werkt goed). Dit was mijn eigen schuld omdat ik voor vertrek het raam had gereinigd met een doekje alcohol (nachtvlinderlijkjes). Hierdoor was het rubber aan het raam gaan plakken. Met weinig moeite heb ik het raamrubber terug geplaatst. Opvallend veel insecten vinden overigens de dood tegen de zijruiten (luchtstroom?).
Hoewel ik de auto kritisch bekeken heb kan ik geen van de door de andere Myreview schrijvers aangegeven punten ontdekken. Wel maakt de airco een beetje vreemd geluid maar dat vind ik niet echt storend. De auto is midden maart 2002 in Spanje geproduceerd en dat is toch behoorlijk snel na de productiestart van de Polo. Je kunt dan wel wat productieprobleempjes verwachten en die zijn er echt wel. Bijvoorbeeld: bij bijna alle driedeurs uit de beginproductie vind je in de deuren op 15 cm van de middenstijl waar de ruit in de deur zakt een soort kneepje (lijkt net een deukje) in het metaal. Verder vind je nog wel wat stofjes in de lak. Maar ach, ik vergeef het Volkswagen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.