Volkswagen Polo 1.4 16V 100pk Sportline (2004)

autoreview

Volkswagen Polo 1.4 16V 100pk Sportline (2004)

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 16V 100pk Sportline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf32.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vandaag mijn nieuwe (tweedehands) auto opgehaald bij de dealer, geheel gepoetst oogt hij als nieuw en met de lichtmetalen velgen is de auto helemaal ’af’. T.o.v. mijn vorige Polo, een totaal nieuwe wereld. Was het bij de oude Polo lekker sportief spartaans rijden, is deze auto een ware luxe! I.p.v. airco heeft deze wagen een schuif/kanteldak, wat ik eerlijk gezegd prettiger vind vanwege het heerlijke zonnetje van boven en frisse koeling van de buitenlucht. Ramen, deuren en spiegels voorzien van electrische bediening. En vanwege de 100pk trekt de auto lekker door tot maximale snelheid, waarbij je echt het sportieve karakter van deze auto leert kennen. Hierbij moet ik wel zeggen dat het toerental hoog gehouden moet worden wil je het gevoel hebben letterlijk je stoel ingedrukt te worden (vanaf 3500/4000 toeren per minuut), wat voor de milieu-freaks niet echt als voordeel beschouwd zal worden. Verbruik heb ik nog niet gecontroleerd in mijn enthousiasme, maar daar kom ik later op terug.
Enige punt waar ik aan zal moeten wennen is de directe en lichte sturing. Bij de vorige Polo zat geen stuurbekrachtiging, waardoor je heel goed aanvoelde tot hoever je kon gaan in bochten, in deze auto zul je het gevoel van andere krachten moeten aanleren om te weten wat zijn max is. Voordeel daarbij wel zijn de krachtige schijfremmen op alle vier de wielen en het ABS systeem, die ervoor zorgen dat noodsituaties tot een veiliger uiteinden kunnen brengen (kunnen, daar de mens de bepalende factor is in wat veiligheid is t.o.v. afstand/snelheid).



7 maart 2007



Nu enkele honderden kilometers erop en wat lange afstanden gereden, en het rijdt zeer prettig. Ondanks de wat gevoeligheid voor wind ligt de auto erg stabiel op de weg en is met erg sportief rijden niet zo drinkerig als ik had verwacht. Heerlijk aan deze auto is dat er geen dood punt in het accellereren zit tot aan zijn maximum, wat inhaalacties niet tot trage of gevaarlijke situaties uitwerkt. Ook de uitstraling van een wolf in schaapskleren is heerlijk, het is geen formule 1 wagen, maar velen staan versteld hoe dit wat ’kleinere bakkie’ wegtrekt als de weg vrij is.
Het sturen met de wat lichte feedback is ook zo gewend, ik ervaar het nu juist als prettig! Nu ook met 4 personen (inclusief mezelf) gereden en waarvan ik dacht dat het krap zou worden, gaat het nog redelijk goed met mensen achterin die niet groter zijn dan 1.80m. De motor verliest zijn kracht niet door het extra gewicht. Comfort op lange stukken is ook uitstekend te noemen, goede ondersteuning van de rug en benen, al hadden de stoelen voor iets langer gemogen voor mensen met erg lange benen. Drempels in de weg zijn met deze velgen een hel, vooral als ze niet volgens wettelijke normen gemaakt zijn. Stapvoets eroverheen is de enige oplossing. Niet zozeer een nadeel van deze wagen, maar meer de gedachte van de gemeente ze zo steil mogelijk te maken.


Verbruik met sportief rijgedrag met veelal stad en provinciale wegen 8.9l op 100km


29 april 2007

Dealer gemeld dat de auto toch wel extreem veel ’speciale’ olie verbruikt, namelijk 1 liter op 1000/1500 kilometer. Ook het probleem op internet opgezocht en het blijkt een bekend probleem met deze polo’s. Echter is er maar weinig op internet te vinden over dit probleem. Wat het lastig maakt om precies de oorzaak te weten. In het bericht dat ik vond stond dat het onderblok van inferieure kwaliteit is en dat vervangen de enige optie is. Na een paar telefoontjes kwam ik erachter dat ze nog zo’n probleem hadden staan in de garage. Het nadeel (voor hun) is dat Pon (de importeur) niet de reparatie wil vergoeden omdat dit probleem ook al voor de inkoop/verkoop bekend zou moeten zijn. In mijn ogen zeer onterecht, omdat het een fabrieksfout is en geen extreme slijtage. Maar men zou bij de dealer nog overleggen hoe dit opgelost kan/gaat worden. De uitkomst post ik later.


5 mei 2007

Na een tijdje gewacht te hebben op de uitslag, nu dan eindelijk een datum waneer het onderblok vervangen gaat worden. Enige vertraging opgelopen doordat Pon niet direct wilde meehelpen, maar nu dan toch de reparatie gaat betalen (als ik het goed begrepen heb). Ondanks dat ik even heb moeten wachten vindt ik het toch een correcte service dat dit zonder gezeur opgelost wordt zoals je mag verwachten. Wat het probleem precies is in het onderblok, weet ik niet, maar het vervangen van het onderblok is goedkoper als uit te vinden wat er precies mankeert. Voor mij ook niet echt belangrijk, zolang het probleem dalijk maar opgelost is.


25 mei 2007

In totaal anderhalve week mijn auto kwijt geweest voor de reparatie, maar geen slecht woord daarover! Ik heb daarvoor een nieuwe VW Jetta tot mijn beschikking gehad die net 30k op de teller had!!! En dat allemaal onder garantie! Daarnaast werd er heel keurig voor elke rit die zij wilden maken gebeld of dit mocht. Ik vond dit alles zo netjes verlopen dat een plaatselijke lekkernij voor de hele vestiging van mijn kant wel zo verdient was! Ik heb maar weinig verhalen gehoord van bedrijven die zo keurig omgaan met het begrip service!

PROBLEMEN

Extreem olieverbruik door een fout in het onderblok. (1 liter op 1000/1500 km). Werdt onder garantie gerepareerd door het hele onderblok te vervangen. Uitstekend opgelost

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.