Volkswagen Polo 1.2 TSI 110pk First Edition (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TSI 110pk First Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Aanleiding en keuze.
Aangezien wij onze Polo Bluemotion 1.2 TDI na 3 jaar wilden inruilen voor een andere (nieuwe) auto, een half jaar van te voren op zoek gegaan naar een nieuwe auto. Regelmatig van allerlei auto’s reviews gelezen op deze site. Vandaar dat ik nu iets terug wil doen door nu zelf een review te plaatsen van mijn nieuwe auto. De Polo is ons trouwens prima bevallen. Alleen de brandstofpomp is na 1 ½ jaar vervangen door de dealer vanwege het (bekende) gierende geluid. Daarna geen problemen meer gehad met de auto.
Na enig onderzoek stonden er nog 3 auto’s op onze shortlist:
Kia Ceed;
Renault Clio of Captur;
Volkswagen Polo.
De Kia Ceed viel als eerste af vanwege het hogere wagengewicht (meer wegenbelasting) en het toe te betalen bedrag kwam boven het budget uit. Dit kwam vooral doordat ik de duurste versie moest bestellen omdat wij graag stoelverwarming in de auto wilden hebben. Dat zat ook in onze Polo Bluemotion, waar je dit als optiepakket kunt bijbestellen.
In de Clio een proefrit gemaakt. Op zich een fijne auto, alleen was het dashboard naar mijn smaak wat te vooruitstrevend. Daarnaast vond ik de 900cc motor aan de lichte kant. Nu kun je wel een sterkere motor bestellen, echter dan zit je meteen vast aan een automatische versnellingsbak. Die wilde ik nu juist niet in mijn nieuwe auto. Tenslotte gaf de Renault dealer zo’n teleurstellend laag bedrag voor mijn Polo, dat ik er geen behoefte meer aan had om een proefrit in de Captur te maken.
Uiteindelijk ben ik er met de VW dealer vrij snel uitgekomen en daar een nieuwe Polo First Edition besteld, mede door de goede ervaringen met de Polo. Bovendien was de inruilprijs voor mijn “oude” Polo een stuk hoger en kreeg ik van de dealer kosteloos 2 jaar extra garantie bovenop de fabrieksgarantie van 2 jaar. Omdat ik de auto begin maart 2014 heb besteld, kon ik geen proefrit maken en heb ik de auto van een plaatje moeten kopen.
Polo First Edition 1.2 TSI 110 PK.
Aangezien ik nu een benzine auto ging bestellen, wilde ik een zes versnellingsbak in de auto hebben om zo min mogelijk toeren te maken op de snelweg. Vreemd genoeg is deze versnellingsbak niet leverbaar op de Polo Highline uitvoering en is het een First Edition 1.2 TSI 110 PK geworden in de kleur zwart. Daarna begon het lange lange wachten. Op 22 juli 2014 is de auto netjes afgeleverd door de dealer met excuus voor de lange levertijd.
De auto heeft de volgende pakketten en opties:
Executive Plus pakket incl. navigatie, Bluetooth enz;
Licht en zicht pakket;
Winterpakket met verwarmbare voorstoelen;
16 inch lichtmetalen wielen grafiet kleur;
Getint glas achter;
Sportstoelen;
Climate control;
Elektrische ramen;
Parkeersensoren.
Daarnaast is de auto uitgerust met “mirror link”, dit is een systeem waarmee je apps van je android smartphone zichtbaar kunt maken op het scherm van het navigatiesysteem. Volgens het instructiefilmpje op de site van VW werkt het met elke android telefoon, welnu ik heb een Acer smartphone en bij die werkt het dus niet.
Helaas heb ik niet de “boordcomputer Plus” bijbesteld. Hier heb ik achteraf wel een beetje spijt van, want dan heb je als extra o.a. de instructies van je navigatiesysteem ook op het scherm tussen de toerenteller en snelheidsmeter. Bovendien krijg je dan ook een aparte thermometer voor het koelwater. Overigens kun je de temperatuur van het koelwater ook op het scherm weergeven via een instelling in het menu van het navigatiesysteem.
Eerste indrukken.
Tot nu toe zo’n 250km gereden. Eerste indrukken zijn zeer positief. De sportstoelen zitten prima en de zitting is voor mij diep genoeg (mijn lengte is 1.75m). Het dashboard in de First Edition is netjes afgewerkt met materialen die in ieder geval niet goedkoop aandoen. Om het navigatiesysteem is het dashboard met grijze lak afgewerkt wat luxueus aandoet, maar waarschijnlijk wel krasgevoelig is. Op de snelweg bij 120km/u constant draait de motor zo’n 2400 toeren in de zesde versnelling. Het enige geluid wat goed hoorbaar is zijn de banden. Minpunt: tijdens een regenbui blijkt de rechter ruitenwisser een piepend geluid te maken. Hiervoor ga ik binnenkort nog even naar de dealer.
De motor is soepel genoeg om met 70km/u in de zesde versnelling te kunnen rijden. Schakelen gaat soepeler dan in mijn vorige Polo. Over het verbruik kan ik nog niet veel zeggen. De auto is door de dealer afgeleverd met een volle tank, daar is na 250km een kwart uit. Ik hoop ergens rond de 1.17 uit te komen op termijn. Als ik wat meer kilometers heb gemaakt zal ik een update van de review plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline | Navi, Camera, Stoelverw., Carplay/Android, Cruise, Climate | NAP |
- 2016
- 166.378 km

Volkswagen Polo 1.2 TSI 90PK 7-DSG Comfortline | App-Connect | Parkeersensoren | Cruise Control |
- 2016
- 65.670 km

Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion 5-DRS NAVI CRUISE AIRCO LMV NAP 2xPDC VOICE-COMMAND
- 2015
- 185.192 km