Volkswagen Passat Variant VR6 GT (1992)

autoreview

Volkswagen Passat Variant VR6 GT (1992)

Signalement

UitvoeringPassat Variant VR6 GT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf1998
KM-stand bij aanschaf123.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Slot update: 02-2008 bij 423.000 km

Na bijna 10 jaar en 300.000 km in mijn VW Passat Variant VR6 GT is bij 423.000 km het moment van afscheid gekomen. Hier de plussen en minnen op een rij, daaronder het hele verhaal.

+ motor: sterk, soepel, stil, geluid en ’loopcultuur’ tot het eind toe geweldig
+ brandstofverbruik: voor 2.8 ltr zescylinder goed: 1 : 10 benzine, 1 : 8 LPG
+ olieverbruik: ondanks hoge km-stand heel netjes: 1 ltr : 4000 km
+ wegligging: door sportonderstel lichtvoetig en toch niet te hard
+ lak en plaatwerk: na 16 jaar nog steeds mooi, vrijwel geen roest
+ uitrusting: zeer compleet voor die tijd, o.a. cruise control, climate control (ECC)
+ ruimte: zeeën...
+ comfort: dankzij stille motor en comfortverhogende extra’s zeer goed

- betrouwbaarheid: veel moeten vervangen: bobine, ontsteking, electronica, 2 x kachelradiateur, waterpompjes, haperende portiersloten en electrische ramen enz. enz.
- kosten onderdelen: relatief duur

Hieronder het hele verhaal.

** aanschaf 09-1998 bij 123.000 km **

** eerste review 04-2004 bij 300.000 km **

Van de aanschaf van deze Passat Variant GT VR6 heb ik geen spijt gekregen. De motor is in één woord fantastisch: zeer soepel, zeer snel, zeer stil, zeer gecultiveerd en comfortabel. Hij lust een slok, maar wie op LPG rijdt, maakt zich daarover niet druk. Ook bij 300.000 kilometer geen hoog olieverbuik. De auto heeft verder uitstraling, zeker in de GT-uitvoering. Zelfs nu de auto 12 jaar oud is, krijg je nog regelmatig reacties van andere autoliefhebbers. Ideaal is de ruimte op de achterbank. Met vier opgroeiende kinderen in de leeftijd van 10-18 en van bovengemiddelde lengte en een caravan is het prima op vakantie gaan. Met deze auto heb je geen MPV nodig. Daarbij is het wel zaak om de temperatuur van de koelvloeistof in de gaten te houden. Bij warm weer in files en op bergwegen wil de VR6 nog wel eens wat verhit raken. Het is eigenlijk meer een raspaard dan een werkpaard.
Wat ook heerlijk is aan deze VR6 zijn de vele extra opties waarvan met name de geregelde airco, de cruise control, de sportstoelen, de boardcomputer en het leer op stuur en pookknop een vermelding waard zijn.
Kortom, na 6 jaar en 180.000 kilometers sturen geniet ik nog altijd van deze auto. Dit ondanks de niet onaanzienlijke hoeveelheid reparaties die nodig bleken.

** Update 02-2006 bij 365000**

Inmiddels weer 2 jaar en 60.000 km verder en nog steeds veel genoegen. Paar keer overwogen hem te verkopen, maar de inruilwaarde is zo gering dat ik nu een belachelijk lage kilometerprijs heb. Bovendien: de motor loopt nog steeds heel mooi, hij rijdt nog fantastisch en het blijft het een bijzondere auto.
Af en toe een nieuw probleempje, zoals met bobine/ontsteking. Olieverbruik neemt iets toe (1 ltr. op 5000 km) maar is zeker acceptabel te noemen. Verbruik op LPG: 1:8.

** Update 09-2007 bij 411.000 **

De 4 ton inmiddels gepasseerd. Dat had ik nooit verwacht toen ik de auto 9 jaar geleden kocht! Hij rijdt nog steeds verrukkelijk, maar wel een aantal vervelende problemen gehad. Zie hieronder.

** Afsluitende update bij 02-2008 bij 423.000 km **

Wat ik nog niet had gehad: versleten dynamo (inmiddels gereviseerd) en de startmotor. Met nog wat andere kleinigheden (zie onder) is dit de druppel. Alles bij elkaar is het na 10 jaar mooi geweest. Niet verder meer geïnvesteerd maar verkocht aan iemand die zelf sleutelt. Die heeft er vast nog veel plezier van. Met heimwee zal ik aan 10 jaar genieten terugdenken. De volgende auto stond al klaar: een Audi 80 Avant 1.9 TDI, 1995, 335.000 km: mooie auto met o.a. airco, leren bekleding, stoelverwarming, voor weinig geld op de kop getikt. Mijn eerste diesel ooit, na leven lang LPG. Wat een knorrepotje vergeleken bij de VR6… Wel verwacht ik wat meer betrouwbaarderheid en vriendelijkheid voor de portemonnee. We zullen zien. Review daarover volgt.

PROBLEMEN

** 04 - 2004 bij 300.000 km **

Een mooie en heerlijke auto, maar wel met heel wat reparaties en duur in onderhoud. De LPG-installatie die ik bij aanschaf (met 6 jaar oud en 123.000 op de teller) liet inbouwen, zorgde na 15.000 kilometer voor olielekkage bij de koppakking. Toen is meteen de hele motor, die toch open lag onder handen genomen: cylinderkoprevisie, verharde klepzittingen, kettingspanner, thermostaat, koppelingsplaat, drukgroep en -lager: een forse investering die zich zeker heeft terugbetaald: aan de motor hebben zich sindsdien geen problemen meer voorgedaan!
Maar aan allerlei andere kleine en grote dingen des te meer. Een opsomming:
koelwaterslang geknapt, diverse malen problemen met de massakabel, stoelgeleiders die beginnen te piepen, diverse malen een kapot wiellager rechtsachter (daar heeft hij ooit bij de vorige eigenaar schade gehad, bovendien ligt boven dat wiel de gastank), enkele malen kromme remschijven, kachelradiateur + kachelmotor vervangen dure grap, ook vanwege het vele werk), ABS-senoren links en rechts vervangen, diverse motorrubbbers vervangen, airco kapot, waterpomp, benzineslangen lekje, homokineten links-en rechtsvoor binnen en buiten vervangen, brandstofpomp vastgelopen door te weinig op benzine te rijden, kapot en lekkend nalooppompje in koelsysteem, stap voor stap complete uitlaat m.u.v. spruitstuk, katalysator verwijderd.
Verder is de afwerking niet 100%: er zit aan hardnekkige kraak in het plastich ergens achterin, vooral bij beladen auto.
Lakwerk nog mooi, m.u.z. van kunststofbumpers en zijbeplating: die worden van zwart steeds bleker. Na eigenhandig opspuiten nu weer mooie zwart. De originele lichtmetalen velgen (gemoffeld aluminium) hebben qua uiterlijk hun beste tijd gehad.

** Update 02-2006 bij 365000 **

Inmiddels 4 originele lichtmetalen velgen (€ 100 op marktplaats). Verder vervangen: bobine en ontsteking, lichte lekkage koelvloeistof via een slang verholpen.Radiateur lekte twee keer: beide keren was een pil die de zaak afdicht een prima oplossing. LPG-verdamper vervangen bij 335.000. Kleine reparatie aan verdeelhuis, was ondicht. Nu al weer lange tijd zonder problemen dus betrouwbaarheid opgewaardeerd naar drie sterren.

** Update 11-2006 bij 391000 **

Versnellingsbak gaat steeds moeilijker, terugschakelen uit de 5 vereist steeds meer kracht. De auto bij VR6-specialist in Aalten laten testen op gezondheid van de motor om te zien of een grote reparatie nog het geld waard was. De compressie was nog opmerkelijk goed. Men was redelijk verbaasd over de hoge kilometrage, zie je niet veel bij VR6. Wat bijdraagt aan de lange levensduur: verstandig gebruiken, goed onderhoud én het gebruik van het schone LPG waardoor de motor inwendig minder vervuilt.
N.a.v. de goede uitslag besloten nog een aantal jaren door te rijden. Dus: ruilversnellingsbak, nieuwe koppeling, revisie van de distributieketting en -spanners. Verder thermostaat + thermostaathuis en grote beurt, dit alles bij fa. Schaapveld in Aalten. Vakmensen, weten echt alles van een VR6! Auto liep nadien duidelijker beter en stiller dan ervoor. Ook chiptuning-op-maat laten toepassen: koppel en oppakken bij lage toerentallen duidelijker beter. Al met al flinke investering, maar gezien het rijgenot en de geringe afschrijving verantwoord.

Wat later problemen met de brandstofpomp, die een sterk zoemend geluid maakt. Waarschijnlijke oorzaak: bij een bijna lege brandstoftank zit de pomp niet meer in de benzinevloeistof en wordt dus niet voldoende gekoeld. Dat kan wel even goed gaan, zeker als er benzine doorheen stroomt en je daarna gaat tanken, maar niet als je lang achtereen op LPG rijdt. De pomp staat dan namelijk droog, maar blijft draaien en raakt oververhit. Achteraf heel logisch allemaal, maar het kostte me toch een nieuwe pomp + het inbouwen.

** Update 01-2007 bij 395.000 **

Pech! De januari-storm heeft dakbedekking van een flat inclusief zware stoeptegels (!) naar beneden geblazen op de parkeerplaats. Twee portieren en achterklep volkomen verwoest. Gelukkig geen persoonlijk letsel, maar auto economisch total loss, restwaarde € 1270. Een bevriende relatie heeft hem in de stille uurtjes voor iets meer dan dat bedrag met behulp van tweedehands portieren en klep weer opgeknapt.

** Update 09-2007 bij 411.000 **

De motor zelf is onverwoestbaar, de carrosserie eveneeens. Maar het is inmiddels wel duidelijk dat Volkswagen op de duurzaamheid van alle aggregaten erom heen bezuinigd heeft. Vlak voor de zomer ging de waterpomp stuk. Tijdens de vakantie in Frankrijk moest een wiellager linksachter worden vervangen, dat mag na 4 ton. Erger was dat toen ook de kachelradiateur het opnieuw begaf; dat was eerder in de zomer van 2001 al gebeurd bij 211.000 km. Het is een simpel plastic radiateurtje, dat kennelijk door de hitte hard wordt, gaat scheuren en dus niet op zijn taak berekend is. Langer dan ± zes jaar of 200.000 km gaat het ding kennelijk niet mee. Het onderdeel zelf kost € 70, maar het hele dashboard moet los en dat is veel werk(loon). Bij dezelfde reparatie moest ook de ventilatormotor van de gewone radiateur worden vervangen, lagers totaal versleten; ook al een dure grap. Verder preventief het naloop-circulatiepompje van het koelsysteem laten vervangen om lekkage daar voor te zijn.

Moraal van dit verhaal: door de vele mankementen en noodzakelijke reparaties ontwikkel je een haat-liefde verhouding met je auto: hij rijdt fantastisch, maar je wordt af en toe hoorndol van alle nevenaggregaten die stuk gaan. Inmiddels is op de gewone radiateur na zo ongeveer alles wel een of twee keer vervangen. Op zich kan lang doorrijden met een auto zeker lonen. Maar groot onderhoud bij een hoge km-stand moet je eigenlijk alleen laten doen bij een zeer robuuste en betrouwbare auto. Betrouwbaarheid en gebruikskosten daarom teruggebracht naar 2 sterren.
Intussen rijden we weer vrolijk genietend verder, hopend op een lange adempauze zonder nieuwe calamiteiten.

** Slot 02-2008 bij 423.000 **

Bij 418.000 relais van startmotor doorgebrand, dynamo gereviseerd.
Daarna: soms haperen op LPG, ABS-sensor, achterportierslot vast, airco nog niet bijgevuld, tot slot kapotte startmotor: besloten niets meer aan te doen maar te verkopen.
Na 300.000 km. en bijna 10 jaar rijplezier weemoedig afscheid van deze heerlijke auto.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.