Volkswagen Passat Variant 1.8 107pk GT (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.8 107pk GT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Tja, wat kan ik over deze auto zeggen...
Het is de ideale auto voor de student. Te veel gedronken in een vreemde stad? Gewoon met z’n tweeen in de auto slapen en de dag erop terugrijden. Ruimte zat.
Ik kocht hem anderhalf jaar geleden omdat het een praktische auto is. Alles past erin en de achterpassagiers hebben een zee aan beenruimte. En met de achterbank opgeklapt past er een normale matras in. Weliswaar wel iets gekreukeld, maargoed.
Qua wegenbelasting is het ook een prima auto. 1148 kg en dus 102 euro per kwartaal. Goed te betalen van de studiefinanciering.
Bijzonder aan deze auto is de actieradius. Ondanks dat je met de Dieselpassat met gemak 1800 km zou kunnen halen op één tankbeurt kan deze Benzinepassat met gemak de 1000 km halen. Als je de ontluchting ook nog eens voltankt zou 1300 km mogelijk zijn. Ik heb een keer 1220 km gereden op één tankbeurt, zonder de ontluchting te gebruiken. De meter was nog maar net in het rode gebied, veel meer was mogelijk geweest.
Snel is hij helaas niet. Hij gaat wel met gemak naar de 180 km/h toe, maar daar houdt hij het echt voor gezien. Qua vermogen op stationair toerental is deze auto superieur aan andere auto’s. Je kunt met gemak vanuit stilstand in de 5e versnelling optrekken zonder extra gas te geven. Hij bokt wel als een gek en zodra het acculampje gaat branden weet je dat je op de grens zit, maar hij kan het beter dan welke andere auto dan ook! Een Golf R32 heeft op stationair toerental niet eens zo veel vermogen. Ideaal tijdens filerijden. Voor prestaties krijgt deze auto, ondanks de lage acceleratie van 0-100 in 12 sec. en ondanks de lage topsnelheid toch 5 sterren. Dat vermogen op stationair toerental is echt heerlijk om mee te spelen. Zelfs een diesel slaat sneller af dan deze benzinemotor. Voor de betweters: Ik heb geen versleten koppeling. Deze motor is stationair gewoon erg krachtig.
Het comfort van deze auto is prima. De (af-fabriek) kuipstoeltjes zitten wel iets hard maar wel lekker stevig. Verder heeft deze auto niet heel veel last van wind e.d.
Toch moet ik helaas 3 sterren geven. De vorige eigenaar heeft de auto helaas verlaagd. Dezelfde auto niet verlaagd geef ik 4 sterren. Vergeleken met de Passat 2006 zal ik 2 sterren moeten geven, maar dat is appels met peren vergelijken.
Onderhoud aan deze auto is goed zelf te doen. Onder de motorkap is veel ruimte en de enige elektronica is het injectiesysteem. Brandstofverbruik is naar hedendaagse maatstaven laag (1:11 bij sportief rijden, 1:16 en hoger bij zuinig rijden) en de goede beschikbaarheid aan onderdelen geeft deze auto 4 sterren op het punt gebruikskosten.
PROBLEMEN
Hij heeft me nooit echt in de steek gelaten. Wel heb ik een maand lang gehad dat de motor af en toe ineens uitviel en na een paar seconden weer gewoon startte. Bleek een relais te zijn van 10 euro.
Olieverbruik is ook hoog. Elke 1500 km weer een liter voeren. Echter de Lidl biedt de oplossing: 5 liter olie voor 7 euro.
Verder is de koppakking al een paar tienduizend kilometer versleten. Er zit een heel klein beetje olie in de koelvloeistof. Dit is zo minimaal dat het eigenlijk niet eens erg is.
Verder is de airco afgelopen zomer stuk gegaan. De magneetkoppeling heeft het begeven. Voor een student een te dure reparatie helaas. Dat komt wel weer als het zomer is.
Voor de betrouwbaarheid 3 sterren. Niet door de koppakking of het olieverbruik, dit is immers slijtage, maar door het relais. De Passat 66 kw loopt zonder relais, waarom moet mijn auto (79 kw met hetzelfde blok) dan wel een relais hebben. Kan alleen maar stuk gaan en het is bij mij dan ook stuk gegaan. Heeft me een maand zoeken gekost.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Volkswagen T-Roc Cabrio: 999 keer grijs

Volkswagen Touran blaast twintig kaarsjes uit

Koopwijzer Volkswagen Golf VII GTI - dit moet je weten over de snelle 7 als occasion

Elektrische Volkswagen Crafter én Transporter op komst

Volkswagen moet eigenaar sjoemeldiesel €3.000 betalen
