Volkswagen Passat Variant 1.8 107pk GT (1989)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.8 107pk GT (1989)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.8 107pk GT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Tja, wat kan ik over deze auto zeggen...
Het is de ideale auto voor de student. Te veel gedronken in een vreemde stad? Gewoon met z’n tweeen in de auto slapen en de dag erop terugrijden. Ruimte zat.

Ik kocht hem anderhalf jaar geleden omdat het een praktische auto is. Alles past erin en de achterpassagiers hebben een zee aan beenruimte. En met de achterbank opgeklapt past er een normale matras in. Weliswaar wel iets gekreukeld, maargoed.

Qua wegenbelasting is het ook een prima auto. 1148 kg en dus 102 euro per kwartaal. Goed te betalen van de studiefinanciering.

Bijzonder aan deze auto is de actieradius. Ondanks dat je met de Dieselpassat met gemak 1800 km zou kunnen halen op één tankbeurt kan deze Benzinepassat met gemak de 1000 km halen. Als je de ontluchting ook nog eens voltankt zou 1300 km mogelijk zijn. Ik heb een keer 1220 km gereden op één tankbeurt, zonder de ontluchting te gebruiken. De meter was nog maar net in het rode gebied, veel meer was mogelijk geweest.

Snel is hij helaas niet. Hij gaat wel met gemak naar de 180 km/h toe, maar daar houdt hij het echt voor gezien. Qua vermogen op stationair toerental is deze auto superieur aan andere auto’s. Je kunt met gemak vanuit stilstand in de 5e versnelling optrekken zonder extra gas te geven. Hij bokt wel als een gek en zodra het acculampje gaat branden weet je dat je op de grens zit, maar hij kan het beter dan welke andere auto dan ook! Een Golf R32 heeft op stationair toerental niet eens zo veel vermogen. Ideaal tijdens filerijden. Voor prestaties krijgt deze auto, ondanks de lage acceleratie van 0-100 in 12 sec. en ondanks de lage topsnelheid toch 5 sterren. Dat vermogen op stationair toerental is echt heerlijk om mee te spelen. Zelfs een diesel slaat sneller af dan deze benzinemotor. Voor de betweters: Ik heb geen versleten koppeling. Deze motor is stationair gewoon erg krachtig.

Het comfort van deze auto is prima. De (af-fabriek) kuipstoeltjes zitten wel iets hard maar wel lekker stevig. Verder heeft deze auto niet heel veel last van wind e.d.

Toch moet ik helaas 3 sterren geven. De vorige eigenaar heeft de auto helaas verlaagd. Dezelfde auto niet verlaagd geef ik 4 sterren. Vergeleken met de Passat 2006 zal ik 2 sterren moeten geven, maar dat is appels met peren vergelijken.

Onderhoud aan deze auto is goed zelf te doen. Onder de motorkap is veel ruimte en de enige elektronica is het injectiesysteem. Brandstofverbruik is naar hedendaagse maatstaven laag (1:11 bij sportief rijden, 1:16 en hoger bij zuinig rijden) en de goede beschikbaarheid aan onderdelen geeft deze auto 4 sterren op het punt gebruikskosten.

PROBLEMEN

Hij heeft me nooit echt in de steek gelaten. Wel heb ik een maand lang gehad dat de motor af en toe ineens uitviel en na een paar seconden weer gewoon startte. Bleek een relais te zijn van 10 euro.

Olieverbruik is ook hoog. Elke 1500 km weer een liter voeren. Echter de Lidl biedt de oplossing: 5 liter olie voor 7 euro.

Verder is de koppakking al een paar tienduizend kilometer versleten. Er zit een heel klein beetje olie in de koelvloeistof. Dit is zo minimaal dat het eigenlijk niet eens erg is.

Verder is de airco afgelopen zomer stuk gegaan. De magneetkoppeling heeft het begeven. Voor een student een te dure reparatie helaas. Dat komt wel weer als het zomer is.

Voor de betrouwbaarheid 3 sterren. Niet door de koppakking of het olieverbruik, dit is immers slijtage, maar door het relais. De Passat 66 kw loopt zonder relais, waarom moet mijn auto (79 kw met hetzelfde blok) dan wel een relais hebben. Kan alleen maar stuk gaan en het is bij mij dan ook stuk gegaan. Heeft me een maand zoeken gekost.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens