Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Passat Variant

Volkswagen Passat Variant 1.8 90pk CL (1992)

autoreview

9
Volkswagen Passat Variant 1.8 90pk CL (1992)
Anoniem
  • Gebruikersreview
1 augustus 2014 om 21:04
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.8 90pk CL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf1992
KM-stand laatst300.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 1 km
  • 1 augustus 2014

Ik was erg jong. Nog lang geen 18 jaar oud. Mijn vader had de auto nieuw gekocht en we gingen met het hele gezin de auto halen bij garage WW Smit in Amstelveen.

Twee dingen staan mij nog in het bijzonder bij:
- De dagteller stond al op 0,4;
- De auto zag er (voor die tijd) heel modern uit.

Wat mijn vader vrij snel opviel was een rammel in het portier van de bestuurder. Ik herinner mij nog dat mijn vader daar weleens over klaagde. Hij vertelde mij onlangs dat hij daar enkele keren voor terug was geweest bij de dealer, maar dat ze het nooit konden oplossen. Toen de auto zo'n 14 jaar oud was, kon het raam van het portier van de bestuurder niet meer open: het mechaniek was stuk. Omdat het toen al een oude auto was, heeft mijn vader het nooit laten repareren.

In de eerste 16 jaar alle problemen opgesomd:
- Benzinemeter stuk: garage kon het telkens niet repareren;
- Raammechanisme portier bestuurder stuk;
Verder zijn er geen (grote) problemen geweest.

De rammel in het portier

  • 120.000 km
  • 1 augustus 2014

Mijn vader had al een poos een andere auto, dus deze auto werd bijna niet meer gebruikt.

Voor mij was dit de perfecte gelegenheid om eindelijk eens uit te zoeken waar die rammel vandaan kwam waar m'n vader het al meer dan 10 jaar over had.

Ik had nog niet eens mijn rijbewijs. Ik had nog niet eens de behoefte om mijn rijbewijs te halen, dus ik had nog niet eens rijlessen.

Sleutelen aan van alles en nog wat vond ik wel leuk, dus ik ben aan deze auto gaan sleutelen. Wat bleek: Er lag een los schroefje en het raammechaniek zat niet vastgeschroefd en was krom geraakt. Bij de dealer een nieuw mechaniek gehaald en er zelf ingezet. Het raam functioneerde weer.

Waarschijnlijk was het schroefje in de fabriek al niet goed vastgezet. Zonde, Volkswagen ;)

Wijziging tenaamstelling

  • 140.000 km
  • 1 augustus 2014

Mijn vader al heel lang een nieuwe auto. Deze auto werd dus enkele jaren niet veel gebruikt. Af en toe werd hij gebruikt als er bijvoorbeeld iets moest worden verhuisd. Ondanks dat hij vaak stil stond, startte hij altijd.

Toen ik mijn rijbewijs haalde heb ik eerst een eigen auto gekocht, maar toen ik die voor een goede prijs had weggedaan ben ik toch maar in deze auto gaan rijden. Omdat ik de regelmatig bestuurder was, heb ik de auto op mijn naam laten zetten zodat ik schadevrije jaren kon opbouwen. Mijn vader bleef eigenaar van de auto.

Toch heb ik er kleine "pimps" aan gedaan. Waaronder witte clignoteurs en lichtmetalen wieltjes. Verder wilde ik er niets aan veranderen. De witte clignoteurs waren noodzaak, omdat ik schade aan de auto had gereden. Ik had liever de originele oranje clignoteurs willen plaatsen.

Kort na het wijzigen van de tenaamstelling ontstond er een probleemp: Het contactslot was versleten en de motor wilde niet meer aanslaan. Ik heb twee weken lang mijn auto elke avond op een bruggetje geparkeerd, zodat ik hem er 's ochtends af kon rollen om hem te starten. Ik moest toevallig die twee weken iedere bijna iedere dag werken bij een klant met een parkeergarage. Ook daar zette ik hem schuin, zodat ik hem ook daar kon starten. Hoewel dit eigenlijk een groot probleem was, heb ik er weinig last van gehad.

Ik ben overigens echt heel blij met deze auto. Omdat het een lange auto is, is het snelwegcomfort hoog. Comfort in de stad is daardoor iets minder. Het goede koppel maakt echter veel goed. Het vermogen van de motor is maar net voldoende. Snel is de auto absoluut niet. Echter omdat er op alle toerentallen veel koppel beschikbaar is, is het een geweldige rij ervaring.

Het is geen probleem om met deze auto van 40 naar 120 te accelereren in de vijfde versnelling. Dit doe ik wel altijd met de nodige voorzichtigheid. Ik trap dus niet het gaspedaal tot de bodem in, maar ik geef gas naarmate de auto kan accelereren, zodat de belasting op de krukas niet te groot wordt.

Ook tussensprints zijn geen probleem. Hij gaat vrij snel van 120 naar 170, maar bij 170 houdt het ineens op. Van 0 naar 80 is de auto echter niet snel.

De eerste echte problemen

  • 300.000 km
  • 1 augustus 2014

De 300.000 km heb ik gehaald. De auto is stokoud. Behalve gebruikelijke problemen, zoals een paar nieuwe rammels, hebben de eerste grote reparaties plaatsgevonden.

Ergens tussen 250.000 en 300.000 km is aan groot onderhoud gedaan:
- Schokbrekers rondom (eerste keer);
- Voorruit (eerste keer);
- Nieuwe gasket voor het kleppendeksel (ook eerste keer);
- Band gecupt door een wiel dat niet goed meer is;
- Nieuwe dynamo: 90 Ah ipv 70 Ah.

Vele slijtagedelen zoals wiellagers, remblokken, ashoezen en dergelijke zijn al ontelbare keren vervangen. De koppeling daarentegen nog niet.

De schokbrekers waren echt nodig. Na 22 jaar is het ook niet zo gek dat ze op zijn. Eentje lekte zelfs al. De voorruit was gewoon pech. Ik ben absoluut geen klever. Ik ben meestal degene die het langst op de rechterbaan blijft en alleen links rijdt als er geen achterliggers zijn. Helaas zat ik even kort achter een andere auto die net een steentje op mijn voorruit deed komen.

De dynamo is vervangen omdat de oude kuren kreeg in de spanningsregelaar. Hij is vervangen door eentje van 90 Ah, omdat die een user-replaceable spanningsregelaar heeft.

Het olieverbruik was wel hoog geworden. Na 5 tankbeurten moest er al een liter bij (4000-5000 km). Door het vervangen van de gasket van het kleppendeksel is het verbruik nu zo'n halve liter per 4000-5000 km. Nog niet optimaal, maar vergeet niet dat de auto al 22 jaar oud is.

De wielen moeten nog worden vervangen, want een van de wielen is niet helemaal rond meer. Omdat alle onderhoud aan deze auto duurder is dan de dagwaarde, zou iedereen de auto allang hebben weggedaan. Echter de auto roest nog niet. Bovendien is de auto toch al een beetje een onderdeel geworden van de familie. Ik overweeg dus om gewoon een set nieuwe wielen te kopen.

Ook zit er een klein deukje in de achterklep en zitten er kleine roestplekjes bij de achterklep waar veel regenwater wordt afgevoerd. Verder ontbreekt er een afdekplaat, die helaas niet meer bij de dealer te krijgen is. Daarvoor is de auto te oud.

Ik kan zelf een nieuwe kleine A-label auto kopen, of ik kan ook deze semi-klassieker gewoon een keer voor de helft van dat geld naar een spuiter brengen en de andere helft van het geld bewaren voor toekomstig onderhoud. Als de auto nu uit elkaar zou vallen, dan zou het nog steeds een van de meest economisch voordelige auto's zijn. Daarom vind ik het niet erg om af en toe wat meer onderhoud er tegenaan te gooien. De motorrijtuigenbelasting is door het lage gewicht niet hoog en de onderdelen voor dit type auto zijn niet duur omdat veel onderdelen met de Golf 2 (= populair) uitwisselbaar zijn. Zo erg is het dus niet om meer te investeren dan de dagwaarde. Deze auto heeft zich immers allang bewezen en ergens verdient hij het ook gewoon.

Overigens is de koppeling nog niet vervangen bij 3 ton. Dat is niet slecht voor een auto die veel korte ritten rijdt :)

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Passat? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Passat
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Passat facelift

    42
    • 25 juni 2019

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Passat specificaties
  • Volkswagen Passat occasions
  • Volkswagen Passat video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Passat tests
  • Volkswagen Passat gebruikersreviews
  • Volkswagen Passat index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
 

Volkswagen Passat reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.8 90pk CL (1992)

    Volkswagen Passat Variant 1.8 90pk CL (1992)

    9
    • 1 augustus 2014
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant VR6 GT (1992)

    Volkswagen Passat Variant VR6 GT (1992)

    8
    • 21 november 2008
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant VR6 GT (1992)

    Volkswagen Passat Variant VR6 GT (1992)

    2
    • 23 maart 2007
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.8 107pk GT (1989)

    Volkswagen Passat Variant 1.8 107pk GT...

    1
    • 2 januari 2007
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.8 75pk (1992)

    Volkswagen Passat Variant 1.8 75pk (1992)

    7
    • 10 december 2006
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant VR6 GL (1993)

    Volkswagen Passat Variant VR6 GL (1993)

    1
    • 17 oktober 2006
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.8 90pk GL (1992)

    Volkswagen Passat Variant 1.8 90pk GL (1992)

    1
    • 25 oktober 2005
meer reviews
Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Met alle elektrische Kia’s en Volvo’s in de top van de verkooplijsten lijkt het een ver verleden...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    8
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    65
    • 11 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI R-Line Business+ (2020)

    Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI R-Line...

    1
    • 22 april 2022
  • Volkswagen Passat 1.9 TDI – 1997 – 1.001.292 km - Klokje Rond

    Volkswagen Passat 1.9 TDI – 1997 – 1.001.292...

    • 5 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 R-Line (2013)

    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 R-Line...

    4
    • 3 april 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Passat B1 (1978) - In het Wild

    Volkswagen Passat B1 (1978) - In het Wild

    46
    • 29 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 FSI 4Motion R36 (2009)

    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 FSI 4Motion...

    6
    • 20 maart 2022
Merk
Merk
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    Volkswagen gaat samenwerken met Mahindra

    52
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond -...

    26
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    49
    • 16 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    8
    • 14 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden