Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 100pk Trendline (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.9 TDI 100pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 453.450 km |
ERVARINGEN
- 459.800 km
Update: 05-10-2007
Begin 2005 heb ik deze Passat Variant (ex-lease) aangeschaft en op enkele kleine reparaties na zijn de onderhoudskosten (bij VW-dealer) redelijk normaal n.l. longlife-beurten a euro 350,= om de 30.000 km. Helaas maken de dealers gebruik van pakketprijzen waardoor de kosten van sommige werkzaamheden behoorlijk hoger uitvallen dan bij een VW/Audi-partner. Offertes aanvragen en een beetje shoppen kan geen kwaad! (Zie ook mijn update 11-1-2008!)
De auto is een heerlijke reisauto met goed comfort en een zeer grote kofferruimte. Het verbruik op langere afstanden is heel netjes bij een normale rijstijl n.l. 1 op 18. Bij lekker stevig doorrijden (140 / 150 km per uur) zakt dit overigens wel snel naar 1 op 13,5. Ook verbruikt de motor dan nogal wat olie. Elke 15.000 km moet er dan wel weer wat olie bijgedaan worden.
De Climatecontrol werkt perfect en als je om de 2 jaar de vloeistof laat vervangen (en weer bijvult tot het goede nivo) krijg je het zelfs bij extreem warm weer comfortabel in de auto.
Vanwege het comfort en de betrouwbaarheid zou ik weer kiezen voor een Passat maar aangezien ze zelfs 2e hands nogal aan de prijs zijn ben ik mij toch gaan orienteren naar een Ford Mondeo Wagon 130pk. T.o.v. een Passat zijn die veel gunstiger geprijsd.
Update: 31-12-2007
Omdat de auto met bijna 3 ton op de teller nog steeds perfect en zonder rammeltjes en verdere technische gebreken rijdt blijf ik voorlopig toch in de Passat rijden. Vanaf 2008 wordt er jaarlijks bijna 60.000 km mee gereden en dan schrijft een nieuwere auto wel erg hard af.
Update: 03-01-2008
Omdat de kosten bij de officiele VW-dealer behoorlijk de pan uit rijzen gaat de auto in onderhoud bij een VW-partner die niet met pakketprijzen werkt. Bij VW en waarschijnlijk ook bij andere merken ligt m.i. de aandacht nadrukkelijk op de leaserijder en aangezien daar natuurlijk weinig rendement uit het onderhoud gehaald kan worden door de scherpe contracten moet dit worden gecompenseerd door de particuliere rijder die extra moet betalen voor het onderhoud.
De auto krijgt om de 30.000 km zijn onderhoud en rijdt perfect. Geen rookpluimen of iets dergelijks en bij een koude start draait de motor binnen 30 sec. netjes 850 toeren. De auto kan ik ook rustig warm rijden vanaf huis tot aan de snelweg en uiteraard als de motor goed warm is wordt de maximum snelheid ook wel eens "vergeten". De hoge onderhoudskosten worden voor een 25% veroorzaakt door het 2x vervangen van de distributieriem (totaal ongeveer 1100 euro). Tussen de longlifebeurten door vallen de extra kosten tot nu toe gelukkig nog mee.
Update 11-1-2008:
N.a.v. het grote verschil in de offertes van de dealer en de VW-partner ben ik in gesprek gegaan met de VW-dealer. Het bleek dat de telefonische offertes door de VW-dealer niet juist waren verstrekt. We hebben de pakketprijzen doorgenomen zoals deze in rekening gebracht zouden worden en daaruit bleek dat de VW-dealer zelfs goedkoper was dan de VW-partner. De aftersales afdeling had een prijs genoemd incl extra werkzaamheden zonder verdere specificatie van de diverse offerteonderdelen (incl of excl extra werkzaamheden). De dealer neemt dit op met de aftersales afdeling want door een dergelijke miscommunicatie kunnen meer klanten natuurlijk verkeerd worden voorgelicht.
Update 18-1-2008:
Toch weer terug bij de VW-dealer en het gesprek op 11 januari heeft de onderlinge verstandhouding zeker erg veel goed gedaan. De communicatie is een heel stuk duidelijker geworden.
Vandaag een longlifebeurt laten uitvoeren en aangegeven dat er zeer waarschijnlijk wel extra onderhoud bij zou zitten. Het waarschuwingslampje van de remslijtage begon namelijk net een paar dagen voor de longlifebeurt te branden. Zowel voor als achter bleken de remblokken volledig te zijn versleten. De remschijven waren nog prima. De laatste 2 weken begon het geklik van de richtingaanwijzer af en toe spontaan door te gaan (de laatste paar dagen zelfs heel vaak) als deze niet werd gebruikt. De richtingaanwijzer bleek stuk te zijn en moest worden vervangen. Omdat hierin ook de schakeling van de cruisecontrol zit een extra kostenpost van ruim 100 euro excl. arbeidsloon. De remmen kunnen in ieder geval weer een hele tijd mee aangezien ik voor 90% op snelweg rijd. Het volgende garagebezoek komt hopenlijk pas weer over een half jaar bij ongeveer 325.000 km (longlifebeurt).
Update 15-5-2008:
Helaas is het niet gelukt om een bezoek aan de dealer uit te stellen tot de eerstvolgende longlifebeurt. Deze week begonnen de lampjes van de ABS en de ESP opeens te branden. Na het uitlezen van de storing bleek er een ABS-sensor bij het voorwiel defect te zijn waardoor de ABS en ESP niet meer functioneerden. Na montage van een nieuwe ABS-sensor is het euvel verholpen.
Update 11-9-2008:
I.v.m. aflopende APK toch nog voor de 325.000 km naar de garage. De schokdempers waren echt helemaal op ( niet gek na ruim 320.000 km!!) en duidelijk aan vervanging toe. Alle 4 laten vervangen en idd de auto rijdt weer superstrak (!), hij trek weer sneller op en de remweg is vele malen korter geworden. Wel een behoorlijke extra kostenpost (euro 600,=) naast de longlifebeurt. Omdat de airco nogal stonk (3 jaar geleden voor het laatst laten controleren) ook deze een onderhoudsbeurt laten geven inclusief geurbehandeling. Achterbanden waren al behoorlijk afgesloten en kwamen niet meer door de APK dus nogeens euro 275,= extra buiten de planning. Hopenlijk kan de auto weer een behoorlijke tijd mee want motorisch rijdt de Passat nog steeds super. Het verbruik is zeer goed (1:18) bij normaal snelweg gebruik. De onderhoudskosten zijn dit jaar wel behoorlijk hoog geweest. Tot nu toe in 2008 al ruim euro 2.900,= uitgegeven. Uiteraard zit daar wel onderhoud (distributieriem, schokdempers) wat voor een langere periode geldt maar toch is het veel geld.
Kosten per kilometer voor 2008 (o.b.v. 50.000 kilometer):
Brandstof: euro 0,07 (per jaar euro 3.500,-)
Motorrijtuigenbelasting : euro 0,03 (per jaar euro 1.500,-)
Verzekering: euro 0,02 (per jaar euro 1.000,-)
Onderhoud: euro 0,06 (per jaar euro 3.000,-)
Afschrijving: euro 0,03 (per jaar euro 1.500,-)
Totale kosten per kilometer ongeveer euro 0,21.
Totale kosten 2008: 50.000 * euro 0,21 = euro 10.500,= (SCHRIK!!!)
Per maand kost een Passat Variant 1.9 TDI (100 pk) van 7 jaar oud gewoon nog
euro 875,00 (incl brandstof). Exclusief brandstof euro 583,-.
Welke auto kun je particulier voor dit bedrag leasen?
Update 26-10-2008:
Sinds afgelopen week een vreemd ratelend geluid onder de auto als ik vanuit stilstand of rollend een bocht naar links of rechts neem (vooral linkse bochten
). Dit duurt enkele seconden en dan is het weg. Ben benieuwd wat dit kan zijn. Heeft iemand een idee.
Hopenlijk is het geen kapotte homokineet. Het onderdeel valt wel mee maar de dealer zal wel weer een pittige prijs voor de de- en montage vragen.
Update 12-10-2008:
De linkerhomokineet bleek kapot. Geinformeerd wat vervanging kost en daar zat nogal een prijsverschil tussen de VW-dealer en een plaatselijke (zeer goed aangeschreven) garage. Bij de VW-dealer zou ik euro 550,= moeten betalen. Ik heb de homokineet voor euro 299,= naar volle tevredenheid laten vervangen bij de lokale garage. Wat een belachelijk prijsverschil.
Update 09-04-2009:
Een gloeilamp en een stadslicht defect. Op advies van de VW-dealer Auto Century in Roden de lampjes aan beide zijden laten vervangen. Tot mijn verbazing brengt Auto Century in Roden mij werkplaatstarief in rekening voor het vervangen van de lampjes. Ik heb dit nog bij geen enkele andere VW-dealer meegemaakt waar ik lampjes heb laten vervangen. Onder protest heb ik de rekening betaald. (Na contact met de bedrijfsleider van Auto Century in Roden heb ik de kosten van het arbeidsloon weer teruggekregen en werd mij tevens meegedeeld dat zij vanaf nu lampjes gratis gaan vervangen als service naar hun klanten).
Update 22-4-2009:
Het was weer tijd voor een longlifebeurt met weer de nodige extra onkosten. Ik blijf mij verbazen over de kwaliteit van de homokineethoezen. Elke keer is er wel weer een gescheurd en moet dus worden vervangen (kosten incl in- en uitbouw bijna euro 120,=). Vandaag is er ook een vervangen die het nog geen 20.000 km heeft volgehouden. De auto zelf blijft heerlijk rijden en doet dat hopenlijk ook nog een tijd.
Update 18-5-2009:
De auto was tijdens de vakantierit (bijna 3000 km in 1 week) weer een genot om mee te rijden. In de bergen merk je dat je met 100 pk wat vermogen te kort komt maar dat staat los van het overige comfort. Op geen enkele manier merk je dat er al ruim 3,5 ton op de teller staat. Blijkbaar werpt het regelmatige onderhoud toch zijn vruchten af.
Update 7-9-2009:
Zonder problemen door de APK (inclusief een steekproef door het RDW).
Update 9-10-2009:
Het was weer tijd om de distributieriem, multiriem, riem van de airco etc te vervangen en een longlifebeurt (vloeistoffen, alle filters, etc) uit te voeren. Gelijktijdig ook de waterpomp laten vervangen. Vanwege de zeer hoge dealerprijzen en behoorlijke afwijkingen van de onderhoudsoffertes die ik van de dealer krijg ben ik weer eens op zoek gegaan naar een VW-specialist.
Vandaag al het onderhoud laten uitvoeren bij de VW-specialist en zelf meegekeken (wel eens interessant). De auto was is perfecte conditie en kan weer een poosje tot aan de volgende beurt. Met bijna 380.000 km op de klok rijdt de Passat nog steeds super. Wellicht dat de auto binnenkort nog wordt getuned van 100 naar 130 pk om wat meer koppel te krijgen. Wel fijn als je een keer snel moet inhalen op een provinciale weg.
Update 26-12-2009:
Ondanks de barre weersomstandigheden van de afgelopen weken blijft het elke dag weer starten en lopen. Gelukkig zitten de winterbanden er weer om want zonder had ik op meerdere plekken waarschijnlijk al vast gezeten.
Update 1-5-2010:
Eindelijk tijd om de winterbanden weer om te ruilen voor de zomerbanden. Gelijk maar nieuwe ruitenwisser laten monteren want die hebben het zwaar gehad in de afgelopen winter. De auto zelf heeft geen krimp gegeven en rijdt zelf met ruim 400.000 km op de teller nog als een zonnetje.
Update 23-7-2010:
In de laatste 30.000 km alleen 1x een halve liter olie hoeven bijvullen. Ik verleg het onderhoud nu eens een ker van 30.000 km naar 50.000 km aangezien de auto alleen maar op de snelweg wordt gebruikt en alles dus goed warm wordt en de auto niets te lijden heeft. De blijft goed rijden al is de trekkracht de laatste maand wel minder aan het worden (misschien een defecte luchtmassameter).
Update 3-8-2010:
De Parrot was al sinds april 2009 "dood" maar een oortje functioneerde ook goed. De VW-dealer Pouw in Zwolle heeft er tijdens de beurt in april 2009 naar gekeken en volgens hen was de Parrot niet meer te repareren en moest er een nieuwe worden gemonteerd (kosten bijna euro 250,00). Destijds aangegeven dat ik dan wel gebruik ga maken van een oortje. Het vele bellen vanuit de auto is met een oortje toch niet optimaal dus bij Automat toch nog eens naar de Parrot laten kijken om te informeren wat de kosten van reparatie zijn. Wat schets mijn verbazing.... de Parrot is helemaal niet defect. Slechts een los kabeltje. Totale kosten € 30,= voor onderzoek, goed aansluiten en software update.
De VW-dealer in Zwolle wil naast de dure onderhoudsbeurten blijkbaar ook nog snel aan haar klanten verdienen op accessoires.
NOOIT MEER NAAR DE VW-DEALER POUW IN ZWOLLE!!!
Update 7-9-2010:
De noodzakelijke APK moest weer worden uitgevoerd en op 2 banden na (slechts 1,5 mm) is de auto weer feilloos door de APK-keuring gekomen.
Update: 22-9-2010
Na bijna 45000 km weer een grote beurt laten uitvoeren. De luchtmassameter en de drukomvormer waren kapot wat gelijk het gebrek aan vermogen verklaarde dat er de laatste tijd was. Het ging geleidelijk maar nu dat weer is gerepareerd is er weer volop trekkracht. Ben benieuwd of het standaard verbruik van 1:18 nu nog beter wordt.
Update: 29-10-2010
Het verbruik blijft redelijk gelijk (1:18) en zelf na een week met merdere zware aanhangers (800 kg) rijden is het verbruik nog zeer acceptabel (1:14). De auto blijft heerlijk rijden en na het vervangen van de luchtmassameter en de drukomvormer is het ook weer heerlijk om weer even lekker snel te kunnen inhalen op de B-wegen.
Update: 23-11-2010
Sinds een paar dagen wil de temperatuurmeter van het koelwater niet meer boven de 70 graden uitkomen en blijft de verwarming, zelfs als deze op 22 graden staat, lauwe lucht blazen. Zeer waarschijnlijk is de thermostaat defect dus binnenkort laten vervangen.
Update: 26-11-2010
De thermostaat bleek inderdaad stuk te zijn dus die is vervangen. De temperatuurmeter blijft weer strak op 90 graden staan en de kachel blaast weer warme lucht. Wel lekker als het buiten -7 is.
Gelijk ook maar de winterbanden weer gemonteerd.
Update: 28-01-2011
Het raam in één van de voorportieren heeft tijdens de vorstperiode enigzins vastgezeten. Als je dan toch de elektrische raambediening gebruikt wil er wel eens wat kapot gaan. En ja.. dat gebeurde dus ook. Veel gerammel en het raam wilde niet meer bewegen. Vandaag het volledige raammechanisme laten vervangen.
De auto zelf geeft geen krimp en de hoge kilometerstand (ruim 437.000 km)vertalen zich absoluut NIET in het rijgedrag en rijcomfort van de Passat. Af en toe toch wel eens kijken naar een andere iets jongere auto maar de Passat rijdt zo fijn en de historie is mij helemaal bekend dat ik er waarschijnlijk toch nog maar weer mee blijf doorrijden.
Update 24-02-2011:
Vandaag de teller over de 440.000 kilometer gekregen. In de afgelopen 6 jaren toch al weer 300.000 km gereden en nog steeds naar volle tevredenheid. Hopenlijk gaat de auto nog een tijdje op dit nivo mee.
Update 30-05-2011:
In september 2010 2 nieuwe voorbanden laten monteren (Merk Viking) omdat de banden tijdens de APK te weinig profiel bleken te hebben. Deze Viking banden maken zo ontzettend veel lawaai en verhogen het brandstofverbruik aanzienlijk. Omdat de beide achterbanden nu aan vervanging toe zijn heb ik ook de Vikingbanden laten vervangen door Michelin Energy Savers. Ben benieuwd of deze banden hun naam kunnen waarmaken. In ieder geval rijdt de auto nu een stuk rustiger en stiller.
Update 9-6-2011:
Na ruim een week met de Michelin Energy Saver te hebben gereden (zelfde rijstijl als voorheen) blijkt dat deze banden daadwerkelijk brandstof besparen. De auto verbruikt t.o.v. de Vikingbanden nu 1,5 liter minder diesel per 100 km. Met de huidige dieselprijzen van 1,34 per liter bespaar ik per week 20 euro. De aanschafkosten van de 4 Michelinbanden (300 euro) heb ik in 15 weken al terugverdiend. Daarna kan het echte besparen gaan beginnen.
Update 5-7-2011:
De remblokken rondom zijn binnenkort aan vernieuwing toe en er zit weer een longlife beurt inclusief distributieriem, spanrol, etc aan te komen en de airco koelt ook niet meer helemaal 100%. De auto heeft inmiddels een respectabel aantal km gereden en motorisch kan hij volgens mij nog makkelijk 100.000 km mee maar om nu weer veel geld te investeren in een auto met deze km-stand..... Kortom waarschijnlijk ga ik toch een zoektocht starten naar een andere diesel (Ford Mondeo, Toyota Avensis of toch weer een VW Passat). Jammer van de 4 hagelnieuwe Michelin Energy Saver banden die er nog maar net op zitten.
Update 19-7-2011:
De Passat is verkocht en ingeruild voor toch weer een Passat Variant 1.9 TDI (105 pk) Comfortline uit 2006 met "slechts" 150.000 km. Bij een aircospecialist de mindere werking van de airco laten checken en daar bleek dat de compressor defect is. De kosten werden mij daarom toch te hoog om met zoveel kilometers nog weer al het onderhoud te laten uitvoeren. Hiermee stopt het updaten van de ervaringen met de "oude" Passat. Heel veel kilometers gemaakt en als een handige klusser zelf nog het aankomende onderhoud kan doen denk ik dat hij/zij er nog veel fijne kilometers mee kan rijden.
Onderhoud
- 453.450 km
Bij 178.000 is tijdens een vakantie in het buitenland de waterkoeler kapot gegaan en bij een VW-Porsche dealer vervangen (euro 380,=)
Bij 192.000 km een longlifebeurt gehad incl alle riemen en nieuwe remblokken voor (euro 1.150,=) wel even slikken
Bij 205.000 km is de ventilator vervangen (euro 250,=)
Bij 231.000 km een longlifebeurt incl remschijven en blokken voor, 2 nieuwe banden (euro 900,=)
Bij 240.000 km is er een kabelboom van de kleppen vervangen (euro 300,=)
Bij 263.000 km een longlifebeurt gehad incl 2 nieuwe banden, hoes homokineet vervangen en apk (euro 850,=)
Bij 273.000 km is de schakelaar van de alarmlichten vervangen (euro 60,=)
Bij 282.000 km is de distributieriem vervangen (euro 450,=) en gratis roetfilter laten plaatsen.
Bij 290.000 km 4 nieuwe winterbanden er onder gezet (euro 380,=)
Bij 294.000 km een longlifebeurt incl remblokken voor en achter, ruitenwissers voor en achter, nieuwe richtingaanwijzer, reparatie verlichting luchtroosters dashboard (euro 890,=)
Bij 308.000 km een ABS-sensor vervanden (euro 300,=)
Bij 324.000 km een longlifebeurt gehad incl 2 nieuwe banden, 4 nieuwe schokdempers laten monteren, auto uitlijnen, airco onderhoud, remvloeistof vervangen, hoes homokineet vervangen, nog enkele kleine reparaties (euro 1.500,=) OEPS!!
Bij 338.200 de linker homokineet laten vervangen bij een lokale garage (euro 299,=)
Bij 348.000 de winterset weer omgewisseld voor zomerbanden (geen kosten)
Bij 354.500 zijn de gloei- en stadslampen aan beide zijden vervangen. (euro 38,00 incl. euro 12,00 arbeidsloon)
Bij 355.600 is er weer een longlife uitgevoerd die nu al bijna standaard (inclusief extra's) rond euro 1.000,= uitkomt (ditmaal euro 983,-). De klep van de uitlaatgastoevoer was defect en is vervangen, een aanzuigbuis was gescheurd dus vervangen en wederom was een hoes van een homokineet gescheurd. Deze extra zorgen voor een extra onkostenpost van bijna euro 425,=.
Bij 374.600 was het weer tijd voor de jaarlijkse APK en zonder één probleempje is dat weer voor een jaar geregeld.
Bij 377.800 km zijn bij een VW-specialist alle riemen (distributie, multi, aircoriem), waterpomp, filters ect vervangen en is er weer een longlifebeurt uitgevoerd. (euro 890,-)
Bij 386.400 km de zomerbanden set weer omgewisseld voor de winterset. Gratis.
Bij 403.600 km de winterbanden set weer omgewisseld voor de zomerset en nieuwe ruitenwisser voor gemonteerd (euro 65,-)
Bij 420.320 km APK incl 2 banden (merk Viking) vervangen (euro 286,-)
Bij 422.200 km een grote beurt inclusief alle filters vervangen. De remslangen zijn extra gechecked n.a.v. melding bij de APK maar daar bleek niets mee aan de hand. Een defecte luchtmassameter en drukomvormer vervangen. (euro 680,-)
Bij 423.800 km 2 nieuwe dimlichten gemonteerd (euro 30,-)
Bij 429.450 km thermostaat vervangen en de zomerbanden weer gewisseld voor de winterbanden (euro 150,-)
Bij 437.100 is het raammechanisme in het voorportier vervangen (euro 196,=)
Bij 444.600 de winterbanden weer omgewisseld voor de zomerbanden (gratis)
Bij 453.450 4 nieuwe zomerbanden laten monteren Merk: Michelin Energy Saver (euro 300,= omdat ik de Vikingbanden nog heb kunnen verkopen voor 50 euro.)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.