Volkswagen Passat Variant 1.9 TD CL (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.9 TD CL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze knalrode Passat Variant in Atlanta uitvoering gekocht toen hij 2 jaar oud was. Een keurige auto van Pon zelf, gekocht via-via.
Een echte familie auto met ongekende binnenruimte. De voorstoelen zaten prima en alles is bekleed met een schier onverslijtbare stof. Op de achterbank kun je bijna met gestrekte benen zitten. Ook de bagage ruimte is geweldig. Onze Newfoundlander (hond van formaat) heeft in deze auto zoveel sta en ligruimte dat het voor haar een genot was om hele dagen in de auto te liggen als deze in het weekend achter het huis stond.
Een auto van duitse degelijkheid. De 90 pk motor met de aanduiding ’1Z’ (dat is de eerste uitvoering van de fameus geworden tdi) kreeg zeker niet altijd op tijd nieuwe motorolie, daarin was ik erg slordig. 7500 km staat in het boekje, maar 27500 km is ook geen probleem gebleken. Hij heeft me desondanks nooit laten staan.
Het was geen beer van een motor, maar voldoende sterk om ook met een paardentrailer (met soms 2 paarden = ongeveer 1700 kg) fatsoenlijk van A naar B te komen.
Het was een Atlanta uitvoering met voor een VW ontzettend veel luxe zoals airco, een electrisch schuif-kanteldak, electrische ramen, centrale portier vergrendeling (in 96 nog zeker niet standaard!), twee airbags, etc.
Het brandstofverbruik schommelde rond de 1:20 met een maximum van 1:16 en een minimum van 1:24. Verder heb ik er ook nog ruim een jaar, dat was ongeveer 30000 km, mee gereden op Pure Plantaardige Olie; zonnebloemolie van de Aldi. Geen enkel probleem! Het verbruik hiervan was niet merkbaar hoger dan van gewone diesel. Wel hoorde je de inspuitpomp bij koude motor harder tikken. Ik ben daar mee gestopt toen het me duidelijk werd dat dit officieel niet mocht.
Ik heb de auto onlangs ingeruild. Vooral omdat ik eens wat anders wilde. Eigelijk alweer een beetje spijt van. Dit was mijn fijnste auto tot-nu-toe die me bracht van Schotland tot de Russische grens in Polen. Totaal 300.000 probleemloze kilometers. Alle lof!
Ik ga er van uit dat mijn nieuwe Golf variant (wel een stuk kleiner van binnen!!) het ook zo gaat doen. Alle vertrouwen in.
PROBLEMEN
Uitlaat en twee schokbrekers achter vervangen bij 275.000 km
Waterpomp bij 360.000 km. Toen tevens een gebroken achterveer rechts vervangen.
Verder bij 200.000 km een rol van de geribde riem vervangen want die gilde nogal (aandrijving airco en dynamo)
Bij 380.000 km begaf de condensor van de airco het.
Verder alleen banden, filters, motorolie.
Een vervelend punt was dat de startmotor onregelmatig na het starten even flink doorgilde. Veel commentaar op gehad: ’die gaat er binnenkort aan!’, maar het probleem was er al in 1998 en bestond nog precies zo in 2007.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren