Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 90pk CL (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.9 TDI 90pk CL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 289.016 km |
KM-stand laatst | 327.900 km |
Volkswagen Passat
- 289.016 km
Nadat mijn vorige auto, BMW 325TD, verkocht werd aan een kameraad ging ik op zoek naar een auto op gas. Mijn ervaring met Mazda's op gas was zeer goed en de BMW dee 1 op 14/15 bij normaal rijgedrag en dat werd me wat te gortig.
Bij toeval liep ik tegen deze Passat aan. No-nonsense auto. Veel revieuws op deze site gelezen en daar kwam een brandstofverbruik van 1 op 18 of zuiniger uit. Dus toch maar nog een diesel proberen.
Aanschafprijs: 2750 euro
Kmstand: 289016
Eerste actie, bij een VW specialist grote beurt:
287.893 km
Filters
Temperatuurvoeler koelvloeistof vervangen
Motorflush
Grote beurt
300 euro
- 327.900 km
OK, ik ben nieuw met het review schrijven, maar dit is een overzicht na verkoop auto.
De auto had nogal last van trillen en een raar slijtage patroon op de banden. Na meerdere malen uilijnen en controleren bleek dit in de schokdempers te zitten. Al met al 300 euro.
Verder:
oktober 2008: 300.000
Remblokken en schijven voor
Wiellagers achter
Oliepijp
300 euro onderdelen, zelf ondergezet.
Keuring 23-02-2009: 314.939
Handremkabel
Achteras rubbers
Stuurhoes
Draagarmrubbers voor
Balanceren
770 euro, volledig bij een garage
Sloop schokdempers voor, 70 euro
Heden:
Na volledig doorrekenen van de kosten en verwachte kosten heb ik besloten deze auto weg te doen. De grootste reden daarvoor is het verbruik. Tegen al mijn verwachting in haal ik niet meer dan 1:16,5. Dit in combinatie met de belasting verhoging en vermoedelijke onderhoudskosten die nog komen werd het mij te gek.
Uiteindelijk heb ik alles, inclusief afschrijving voor 20 cent p/km. Al met al niet slecht.
Conclusie:
Al met al geen slechte auto, maar met mijn kiometers wil ik graag wat nieuwer. Dit gaat u in mijn volgende review lezen.
Wat deze auto betreft.
Misschien niet helemaal eerlijk, maar ondanks de kilometers verwachte ik minder problemen. De Mazda's hebben bij elkaar 150000 kilometer zonder problemen gereden. Alleen slijtage en dat is voor mij remmen en banden. Lagers etcetera wil ik daar eigenlijk niet bij. Maar misschien is mijn verwachtingspatroon verkeerd. De grootste reden van wegdoen is de kilometerstand en het verbruik.
Nogmaals een VW zou alleen maar een 6-bak tdi, onder de 1350 kg worden.
Al met al wat een warrig verhaal, maar alles wat ik zou willen weten staat er in. Suggesties hoor ik graag.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Elektrische Volkswagen Crafter én Transporter op komst

Volkswagen moet eigenaar sjoemeldiesel €3.000 betalen

‘Nieuwe Volkswagen Passat al in september op de markt’ UPDATE: toch niet

Vier kleine EV's van Volkswagen, Cupra en Skoda uit Spanje

Elektrische Volkswagen ID2 krijgt ook sportieve GTX-versie

Lezersreacties (0)
Reageren