Volkswagen Passat 1.8 (1987)

autoreview

Volkswagen Passat 1.8 (1987)

Signalement

UitvoeringPassat 1.8
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf143.000 km
KM-stand laatst195.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 200.500 km

Na 3 jaar een Peugeot 106 was die wel aan vervanging toe. Aangezien mijn ouders 14 jaar lang in dit type auto (de Variant) hebben gereden, leek het mij erg leuk om ook zo’n auto te bezitten. Deze heb ik via internet gevonden in Sneek, 600euro inclusief APK.

Ondanks dat hij 20jaar oud is, rijdt hij nog heerlijk. Vooral op de snelweg een stuk comfortabeler dan mijn oude auto.
Het weggedrag is niet echt te vergelijken met moderne auto’s: weinig grip (vooral in de regen slaan de wielen snel door en schiet hij van links naar rechts) en doordat de motor vóór de vooras ligt, is de neus veel in beweging. Maar dat heeft heeft ook wel weer zijn charme: bij hard optrekken komt de grote neus een stuk omhoog. In de bochten ligt hij redelijk stabiel, na een tijdje veel onderstuur.
Het sturen gaat zwaar (gelukkig is het stuur idioot groot) en mijn linkerkuit is een stuk gespierder dan mijn rechter: de koppeling gaat behoorlijk zwaar. Filerijden vergt wat oefening in deze auto. Na een paar dagen ben je eraan gewend en weet je niet meer beter. Bij het overstappen in een moderne auto, trap je het pedaal bijna het motorruim in!

Van binnen is hij bijzonder ruim. De achterbak is diep en heeft een goede hoogt. De hoedenplank is makkelijk te verwijderen. Met z’n drieën zit je best redelijk met achterin. De achterbank is nog stevig van vulling. Wat ik wel jammer vind, is het feit dat hij daar geen gordels heeft. Dat was toen nog niet verplicht. Vind ik niet echt veilig, hoewel er niet vaak mensen achterin zitten. En zo missen er wel meer dingen die nu standaard zijn: mistlampen achter en een waarschuwing voor het aanlaten van de verlichting. Volkswagen moest toch ergens wat besparen vanwege hun hoge pensioenlasten en arbeidskosten..... Wat dat betreft was het wel een unieke auto in die tijd: als je de gebruikershandleiding doorbladert, zie je dat je toenertijd bijna alles kon bestellen daar, als je er maar (dik) voor betaalde: electrische bedienbare spiegels/ramen rondom, electrisch zonnedak, ABS, hoofdsteunen achter, dakrails in aluminiumlook, Airco, centrale deurvergendeling, hondenrek etc.


De motor is vlot zat. Deze Passat weegt een kleine 1000kg en heeft een 1,8 liter motor met 90pk/66kw. In het dagelijks verkeer heeft hij genoeg ’over’. De versnellingen zijn wel wat aan de lange kant om echt snel te zijn. De motor is vooral soepel en heeft kracht in de lage toeren, en daar maakt hij gebruik van. Bij het dooortrekken, maakt hij een machtig geluid, veel mooier dan moderne middenklassers, bijna een kleine zescilinder. Het olieverbruik was in het begin behoorlijk wat, waarschijnlijk omdat hij een tijdje stil heeft gestaan. En volgens de fabrikant mag hij 1 liter olie verbruiken, per 1500km. Het verbruik is redelijk te noemen: 1 op 10 a 11. Als student loop je dus leeg door die 60liter tank...

De trekhaak heeft al 2x zijn nut bewezen. Beide keren zonder problemen, iets meer toeren en je houdt de rest van het verkeer verbazend goed bij. De trekhaak heeft wel een keerzijde: meerdere malen al de muur van een parkeergarage geraakt. Misschien maar wat aftermarket parkeersensoren regelen....

Al met al vind ik het echt een top wagen, leuk om in te rijden. Hopelijk houdt hij het nog even vol, de roestduivel heeft al wat sporen nagelaten in de carrosserie. Hopelijk blijft het daarbij...

Met pijn in mijn hart de auto naar de sloop gebracht. De APK was verlopen en het klaarmaken voor de keuring zou echt belachelijk duur worden. Aangezien mijn zus haar Peugeot weg moest doen vanwege een verhuizing, heb ik deze overgenomen. Resultaat van het verkopen: 75 euro....

PROBLEMEN

  • 195.000 km

- Lege accu: apk door verkopende garage, niets meer, niets minder, dus geen nieuwe accu, dat merk je dan na 3 dagen en 85euro....
- Lekke band: op de snelweg, kon de auto niets aandoen. Twee nieuwe voorbanden gemonteerd, 115euro.
- Start soms wat slecht. Hij komt dan hevig schuddend en ratelend tot levend. Lijkt net of hij dan op drie poten loopt. Even 20sec op adem laten komen en je kan wegrijden. Ook bij het uitzetten schudt hij nog even na.
- Nieuwe linkerbuitenspiegel. Bij het uitparkeren kwam er een pizzakoerier iets te hard aanrijden, niet gezien, spiegelglas kapot op de grond. Via www.onderdelenzoeker.nl voor 25euro een nieuwe spiegel geregeld en zelf gemonteerd: Lang leve de simpele techniek.
- Vanwege een stage van 5 maanden in het zuiden van Duitsland de APK wat vervroegd. Redelijk duur grapje want er moest wel wat aan gebeuren: nieuwe spoorstang vóór, remmen achter liepen aan, gaatje in de uitlaat, nieuwe distributieriem, koppeling afgesteld en dan nog wat kleine dingen. Kleine 500 euro kostte dat grapje.
- Een halve week na de APK schiet de handremkabel los....in een parkeergarage. Afspraak gemaakt met de garage.
- En toen kwam pas t echte grote probleem (eigen schuld): slippartij op de A6. Ik reed rond de 140, een auto voor me reed (véél?) langzamer. Geremd en uitgeweken, uiteindelijk ben ik om mijn voorganger heen geslipt en met een draai achterwaarts in een greppel terecht gekomen. Ik kwam terecht tussen het ANWB-bord van de afslag Bant en een diepe sloot, dus ik heb extreem veel geluk gehad. Deuken in de achterklep en het achterscherm, uitlaat volledig naar zijn grootje.
- De auto naar mijn vaste garage laten brengen, uitlaat en handrem laten repareren: weer 500 euro....zonde van het geld.
- Onderweg naar mijn stage in Duitsland begon af en toe het lampje van de dynamo zwak op te lichten. Nog een tijdje mee doorgereden, uiteindelijk naar een fastfitter gebracht in mijn tijdelijke woonplaats: distributieriem was niet ok. In het Nerderlands snap ik de details van techniek al niet, laat staan in de Duits: kosten 25euro...In Nederland heb ik daar ongeveer vijf keer zoveel voor betaald. Gelijk kleine beurt laten uitvoeren: 35 euro!
- Door de vele kinderkopjes in Regensburg begonnen er steeds meer dingen te rammelen in het vooronder, ik had al een vermoeden dat het de uitlaat was. Dat vermoeden werd een nachtmerrie toen ik de parkeergarage van München Airport verliet: uitlaat afgebroken vlakbij de motor. Anwb gebeld en die hebben het transport geregeld naar de dichtsbijzijnde garage. Ze hebben het voor 100euro (zwart welteverstaan, als ik een bon wilde werd het 130euro...) binnen 1 dag geregeld.
- Op aanraden van een collega naar een garage gereden net buiten Regensburg, om het probleem van de dynamo te verhelpen. Tijdens het doormeten konden ze niets bijzonders vinden. Ze verwezen mij door naar een sloperij 200meter verderop, misschien hadden ze daar nog wat liggen, dan zouden zij hem inbouwen voor het halve tarief (altijd handig, de naam van je collega laten vallen in de werkplaats). Uiteindelijk dit gedaan, bijelkaar 80euro. Ben alleen niet helemaal tevreden over de dynamo, bij een koude start moet ik eerst gas geven na het starten voor het lampje uitgaat en de stroomvoorziening op volle sterkte is. Ook tijdens het rijden merk ik dat het licht soms wat flikkert.
- Inmiddels de winterbanden weer gemonteerd. Niet helemaal tevreden, ze maken redelijk wat herrie. De achterbanden moeten in ieder geval vervangen worden, misschien wordt het dan wat beter. Vebruik is door de bandenwissel ook wat gestegen. Gelukkig is de wegligging wel een stuk veiliger nu, met de winterse buien was het af en toe echt zweten achter het stuur. Nu is dat een stuk minder met de winterbanden. Vooral met optrekken en het verwisselen van rijbaan op de snelweg voel het allemaal vertrouwd aan.
- In januari de auto naar de APK gebracht. Via-via aan een adres gekomen van een man die handelt in oude VW's en Audi's. Nu begrijp ik ook waar al die oude Passats in de regio vandaan komen, bij hem dus! Het aantal reparaties viel mee en de kosten ook: Fuseekogel vervangen, benzineleiding deels vervangen en nog wat kleine zaken. Bij elkaar voor 180euro klaar.
- Ondanks het vervangen van de benzineleiding ruik ik af en toe nog wel een benzinelucht. Verder is de uitlaat ergens lek, als ik een lang stuk heb gereden klinkt de auto wel erg sportief....
- bij 190.000km de banden vervangen. De linkervoorband liep steeds sneller leeg en het profiel was ook niet meer goed. 4 banden voor 170euro laten monteren.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.