Volkswagen ID4 1st Max (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID4 1st Max |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 8.800 km |
Levering aanstaande
Ik kreeg vandaag het leuke bericht dat mijn ID.4 volgende week donderdag opgehaald kan worden. Kijk uit naar het verkennen van alle mogelijkheden van deze auto. Heb hem verkozen boven de Tesla 3 (en andere elektrische modellen in mijn leasecategorie die daaronder in de rangschikking staan bij mij), voornamelijk om de binnenruimte. Althans, dat verwacht ik en maakt het spannend. Ik lees / zie nog veel over de softwareproblemen zoals een vastlopend multimedia systeem, maar heb ook daar de verwachting van dat dat een kwestie van tijd is. Software is nu eenmaal eenvoudiger te modificeren dan hardware. Oftewel, spannend leuk.
Nu heb ik ook makkelijk praten, want het is een lease auto. Nu ben ik ook blij dat ik hem volgende week al kan rijden en dus in 2020 op kenteken staat, want dat scheelt een hoop netto per maand. Als dit niet gelukt was (en heb dus een gok genomen) dan vermoed ik dat ik vanwege het uiterlijk en het vermoedelijke iets grotere gebruiksgemak toch de Enyaq had gekozen. Maar dat maakt de ID.4 nog steeds een fantastische keuze.
Ik rij nu een S90 T4 wat een heel comfortabele auto is. Ben ook benieuwd hoe de ID.4 qua comfort presteert t.o.v. deze auto, al is het een beetje appels met peren vergelijken. Heb daarnaast de mogelijkheid om hem met de Tesla 3 van mijn vrouw te vergelijken. Ben dan ook geen autojournalist, maar autoliefhebber wat elke vergelijking een leuke maakt. Als er interesse is, dan wil ik dat komende tijd hier terugkoppelen.
Eerste kilometers
- 350 km
De eerste kilometers zitten erop en de moeite waard om de eerste indruk te delen.
Mij viel gelijk op hoe solide de auto aanvoelt. In vergelijking met de S90 is er vrijwel geen verschil. De auto is stiller dan de S90 T4. De zitpositie vind ik een stuk prettiger, doordat je iets hoger zit (wat je ook merkt met instappen). Dit brengt uiteraard ook een comfortabel rijstijl met zich mee, want hij daagt niet uit tot hard rijden. De adaptieve schokdempers zijn op sportstand een stuk stugger en daarmee is de auto direct en communicatiever. In comfortstand is hij dus echt comfortabel. Ik heb er 20 inch wielen op moeten laten zetten, omdat de dealer geen 21 inch winterbanden ter beschikking had. Wellicht dat deze wielen ook invloed hebben op het comfort. De stoelen zijn fantastisch en ook de stoelmassage werkt goed. Heb overigens niet het idee dat ik dit vaak ga gebruiken.
Het verbruik is nog niet te doorgronden. Aan het einde van een rit heb ik bijvoorbeeld nog 320 km over. Als ik vervolgens opnieuw instap staat er meer dan 400 km op. Na enkele kilometers in de bebouwde kom rijden zijn er enkele tientallen km's verdwenen. Komende week weer relatief lange ritten maken en dan kijken wat er gebeurd. Ik heb in ieder geval de beginstand nog niet boven de 500km gehad, wat sowieso niet mijn verwachting was in de winter. Toch valt dit gevoelsmatig al tegen. De laadklepoplossing vind ik ideaal. Geen extra dopje verwijderen, alleen wanneer je wilt snelladen. Ik heb 1x snelgeladen, toen de accu nog 79% vol zat. Toen kon ik laden met 140 km/u. Komende week met een legere accu laden.
Ik ervaar deze auto als een meisje waar ik vroeger niet direct verliefd op werd, maar geleidelijk steeds aantrekkelijker begon te vinden. Er zijn mooie vormen aan deze auto, maar ook vreemde lijnen. Uiteraard gaat dit over smaak en niet over de prestatie van de auto. Ik heb gekozen voor Mangan Grey, waardoor het VW logo en type aanduiding ID.4 in koelkast wit erg lelijk uit komt. Het lijkt zelfs wel of er een folie op het vw logo zit dat als je dat verwijdert er blinkend RVS onder vandaan komt. Ik heb de typeaanduiding er zelf maar afgehaald zo lelijk steekt dit af.
We hebben de auto gekozen voor zijn binnenruimte en daar is niets mis mee. Wat is deze auto ruim van binnen. Ook de S90 kan hier niet aan tippen. We hebben 3 kinderen die vergeleken bij veel andere auto's ruim achterin zitten. In ieder geval veel ruimer dan een Model 3 en C-klasse. Ook de S90 zit krapper achterin met 3-en.
Het multimediasysteem is prima te doorgronden. Is wat wennen, maar dan vind je je weg wel. Alleen de respons is tergend langzaam. Soms toets je een functie aan en gebeurd er ogenschijnlijk niets. Dan wacht je even en druk je vervolgens opnieuw en dan gebeurd er of helemaal niets mee en lijkt het systeem vastgelopen of hapert het systeem en ben je ergens waar je niet wilt zijn. Dit valt me tegen. Het geluid is daarentegen fantastisch. De navigatie en HUD werken prima samen. Ik zie nog geen toegevoegde waarde van de virtuele navigatieaanduiding in het HUD, want in niet alle gevallen gaat dit goed. Ik werd naar een parallelrijbaan gedirigeerd, alsof ik de afslag moest nemen. Ik moest gewoon van rijbaan wisselen via de wisselstrook, maar het leek alsof de afslag moest nemen. Je kijkt daar wel doorheen, maar toont aan dat dit nog niet altijd heel fijn werkt en had van mij achterwege mogen blijven.
Overall ben ik blij met de keuze en is het wachten op software updates en de 21 inch wielen (kleren maken de man en wielen de auto :-) ).
Het is een eerste nog wat oppervlakkige terugkoppeling, want er is nog veel meer te melden, maar dat doe ik na meer kilometers en laden.
1000 km
- 976 km
Inmiddels de eerste 1000 km erop zitten.
Ik ben nog steeds positief verrast over het rijcomfort wat vergelijkbaar is met het hogere segment, zowel qua ruimte, stilte als rijgedrag. Dit laatste komt mede door het adaptieve onderstel en lage zwaartepunt van de auto. Ik zou deze auto om deze reden weer nemen.
Waar ik makkelijk aan wen is multimediasysteem, al is de traagheid (haperen en bediening stoelverwarming) anno 2021 wel opvallend. Ook het HUD werkt goed. De virtuele navigatie in het HUD voegt voor mij niet veel toe, maar kan ik dus aan wennen.
Waar ik me echt aan stoor is het tegenvallende rijbereik. Hierbij heb ik alle instellingen aangepast om zo alle grootverbruikers uit te schakelen die niet echt nodig zijn. Ik rij daarmee in rijmodus comfort, waarbij je het merkbaar koud hebt in de auto in deze tijd van het jaar als je hem op economy zet en maakt in bereik een klein beetje uit. Ik rij tussen 100 - 105 km/u op de teller en zo veel mogelijk op cruise control. Ik verwarm de auto voor en gebruik stoelverwarming en stuurverwarming, zoals geadviseerd. Desondanks laadt de auto niet verder dan 370-380 km rijbereik. Nu is dat ook te verwachten met deze kou, maar dan zou ik met het gecorrigeerde rijbereik ook verwacht dat het verbruik zich dan naar realiteit aanpast. Dat is niet zo. Op een rit van 70 km (Etten-Leur - Vianen) verbruikt de auto met deze instellingen 100 - 110 km. Ook het snelladen gaat bij een bereik van 60 km niet sneller dan ongeveer 500 km /u (Fastned 350 kW). Dit zou bijna het dubbele moeten kunnen zijn met 125 kW laadcapaciteit van de auto. Ik moet nog meer ervaringen opdoen, maar dit is mijn eerste indruk.
Ik stoor me ook aan de travel assist. Die vraagt elke 10 sec een stuurbeweging. En als je dat doet, dan registreert het systeem deze niet altijd. Vervolgens komt na 5 sec weer een melding in rood. Ook dan registreert het systeem dat niet altijd en komt er na 5 seconden een harde fysieke ingreep door de gordel 3x hard aan te trekken en harde geluiden te laten horen en visuele waarschuwingen. Verder ben ik niet gegaan. Dit proces is begrijpelijk, want je wilt niet bij flauwvallen dat je auto blijft rijden. Maar het hinderlijke is dat je bij rechtuit rijden met lichte druk op het stuur geen respons krijgt en dat dit elke 10 seconden gebeurt. Deze combinatie stoort me op dit moment, waardoor ik het niet meer gebruik tot dit is opgelost. Ik heb alleen deze teleurstelling, omdat ik verwachtte dat dit eerder 400 km zou zijn op basis van de WLTP van >500 km. Op zich is de range namelijk ruim voldoende in Nederland voor mij.
Ik ben een early adapter en accepteer dat niet alle zaken goed functioneren. Met name de travel assist komt vast goed met een update, maar moeten ze dat wel in de komende maanden doen. Het rijbereik geloof ik niet dat dit veel beter wordt met lage temperaturen. Ik heb VW gevraagd of een warmtepomp achteraf geïnstalleerd kan worden en ben met ze in gesprek over het rijbereik, maar verwacht van beide niet veel.
Desalniettemin blijft er een hartstikke goede auto over met een rijbereik in koude omstandigheden van ik schat nu 300 km netto. Ook dat is geen probleem met de laadinfrastructuur in Nederland, want met 10 aan Fastned of Shell ben je 80 - 100 km verder en in Nederland daarmee thuis.
2500 km
- 2.241 km
Phaedrus plaats in de reacties een terechte kanttekeningen bij mijn review. Nu weer enkele kilometers verder zie ik dat de lage temperaturen (+/-4 graden) grote invloed hebben op het hoge verbruik o.a. door de verwarming (20,5 graden binnentemperatuur). Ik gebruik het voorverwarmen ongeveer een kwartier voordat ik ga rijden, waardoor het effect van de eerste kilometers wordt verkleind. Ik kom nu op een gemiddeld verbruik van ongeveer 25kW/100 km. Met een 77 kW accupakket is de rekensom eenvoudig gemaakt. De ongeveer 300km die je dan overhoudt is een teleurstelling ten opzichte van de door VW opgegeven range van iets meer dan 500 km. De teleurstelling is afgezet tegen de terugval die ik van de Tesla 3 LR zie naar ongeveer 400 km, doordat het gemiddeld verbruik een stuk lager ligt. Ik maak voor mijn werk geregeld de rit van Etten-Leur, naar Den Haag, naar Vianen en dan naar huis wat ik dan net haal. Omdat ik dit onprettig vind, zoek ik een snellader op van Fastned (350kW). Op het moment van laden kom ik met ongeveer 60km range op een laadsnelheid van 4 - 5 km / min. Dit is te verklaren door het omrekenen van verbruik naar het aantal kW dat waarmee wordt geladen, maar dit maakt dus het snelladen niet heel comfortabel. Als je snel 100 km erbij wilt laden (kom je in NL bijna overal mee thuis met wat resterende range) hoop je op 5 - 10 min laden. Nu duurt dit dus het dubbele.
De travel assist ben ik echt niet over te spreken. Een afslag op de snelweg leidt tot buiten de rijbaan belanden als je niet bijstuurt. Dit heb ik bij meerdere andere merken veel beter gezien. Hopelijk wordt dit opgelost met een software update.
Er zijn nog wel meer zaken die ik beter kan bedenken, maar daarvoor ben ik voor mijn gevoel een beetje aan het pionieren met een compleet nieuw model en platform van VW. Wat me op dit moment dus echt negatief opvalt is het verschil in de range verwachting en praktijk en de kwalitatief onvoldoende werking van de travel assist (eigenlijk alle assistentie systemen) anno 2021. De range is afwachten wat dit wordt bij hogere temperaturen. De assistentie systemen hoop ik te zien verbeteren door software updates. Het relatief trage entertainment systeem vind ik knullig maar begint te wennen. Dit wordt wellicht ook met een update verholpen.
Om positief te eindigen in deze review wil het IQ light eruit lichten. Heel bijzonder om alleen de borden eruit gelicht te zien worden door een deel van de bundel gericht te zien op de borden langs de weg (zowel alleen aan een zijde of aan beide zijden van de weg). Ook de stoelen zijn top. De regensensor werkt goed en de geluidsinstallatie werkt heel goed. De wegligging met de adaptieve dempers vind ik echt heel bijzonder goed. Ook de stilte op de snelweg blijft bijzonder. Het motorisch vermogen is ruim voldoende. Al met al ga ik de auto meer en meer waarden ondanks de twee grote aandachtspunten voor mij.
Ik heb overigens de typaanduiding verwijdert van mijn mangan grey uitvoering. De letters zijn spierwit en steken heel goed af tegen de lak. Ook het VW logo is zo wit dat het lijkt of er een kunststof beschermlaagje erop zit dat je er zo af kunt halen, waarna een mooie RVS laag tevoorschijn komt. Dit laatste is helaas niet waar :-)
Fantastisch sturen, software met gebreken
- 8.800 km
Om met het positieve te beginnen, ik vind het een fantastisch onderstel. Het contact met de auto is voor mij goed voor een SUV voor de relatief lange ritten die ik in Nederland maak, maar ook binnen de bebouwde kom is hij zeer comfortabel of fijn sturend. Ook de bediening van de knoppen in de deuren en de hendels aan het stuur doen voor mij logisch hun werk. De laadbak is ruim en met drie kinderen in de leeftijden van 9 - 15 hebben ze het ruim op de achterbank. Meer dan in een S90.
Er zijn ook enkel gewenningspunten, zoals de range bij koud weer. Ik ben niet onder de indruk van 350 km die ik kan rijden met het koude weer. Ik rij netjes aan de snelheid met 105 km/u op cruise control in comfort modus. Dan kom ik op een rit van 100 km niet onder de 22 kW/100 km. Dat vertaalt zich ook naar de laadsnelheid die dan terugzakt naar max 49 km/u aan een 11 kW laadpaal. Bij een snellader haalde ik keurig de 125 kW, wat zich vertaald naar max 8 km/min bij een vrijwel lege accu. Dat loopt daarna relatief snel terug naar de helft bij een halfvolle accu. Er zijn genoeg filmpjes te zien die dit beter demonstreren dan een kort stukje in een review.
Ik heb gister mijn auto teruggekregen van de update. In de afgelopen weken heeft mijn auto 2x in de garage gestaan, omdat de software vastliep of gebreken vertoonde. In het eerste geval kon ik niets meer zien op de schermen en in het daaropvolgende geval vielen random verschillende functies (GPS, Travel Assist, e.d.) uit en kwamen dan weer terug. Na de update zou dit opgelost moeten zijn. Ik merkte weinig van de update. De snelheid lijkt iets omhoog gegaan bij het opstarten. Je moest eerst een paar honderd meter rijden (heb de tijd niet bijgehouden) wachten voor het instellen van temperatuur en navigatie, wat nu wel sneller ging. Maar kan er niet enthousiast over raken vergeleken bij de snelheid van andere merken (met elektrische auto's) anno 2021. Met scrollen hapert het scherm nog steeds en ook Apple Car play vertoont nog steeds af en toe een hapering met spelen van muziek via Spotify of Radionet. De handleiding is nog steeds in een ander lettertype dan het hoofdmenu, wat natuurlijk bruikbaar is, maar wat knullig oogt. Overigens binnen het hulp menu is dat ook niet consistent.
Ik heb nog niet kunnen ervaren of de travel assist nu keurig in het midden van de rijstrook houdt, want in meerdere gevallen hield de auto de zijkant van de rijstrook aan. Ook een afslag op de snelweg met ruime bocht A16->A15 ri Waalwijk houdt de travel assist niet bij en rijdt de auto zonder ingrijpen de bocht uit bij 100 km/u. De cruise control remt veel te laat bij stilstaand verkeer op de snelweg. Hij lijkt het niet aan te zien komen, waardoor een noodingreep van de bestuurder noodzakelijk wordt. Ik heb het dan niet eens over gevoelsmatig laat, maar dan wat harder, remmen.
Samengevat, een fantastisch onderstel en ruimte, prima hardwarematige bediening en motorprestaties, gebrekkige software (en hardware?). Voor een gezin met 2 of 3 kinderen zou ik deze auto zeker aanraden in de veronderstelling dat de softwarematige klachten verholpen gaan worden in de komende maanden.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen ID4
Uitgelicht aanbod

Volkswagen ID4 Elektromotor 204 1AT Pro Automatisch | Sleutelloos vergrendel- en startsysteem (Keyless Access) | Buitenspiegels elektrisch instel- verwarm- en inklapbaar | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control)
- 2023
- 10 km

Volkswagen ID4 Pro 77 kWh | COMFORT PACK | NAVI |
- 2022
- 5.819 km

Volkswagen ID4 Elektromotor 204 1AT Pro Automatisch | Sleutelloos vergrendel- en startsysteem (Keyless Access) | Buitenspiegels elektrisch instel- verwarm- en inklapbaar | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control)
- 2023
- 10 km