Volkswagen ID4 1st (2020) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID4 1st |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 15 km |
Het nieuwe rijden
- 15 km
Rijervaring: ik kom van een Renault Clio dus het was sowieso een flinke step-up. Daarnaast heb ik eerder de ID.3, Leaf, e-Niro etc proefgereden en wist ik wel wat het elektrisch rijden inhield. Maar dan nog! Wat een heerlijke auto. Hij accelereert lekker snel, rijdt stabiel door de bochten en met de ACC (zelfs zonder Travel Assist) kost rijden mij geen moeite.
Stoelen: bij het testrijden met de ID.3 moesten wij er wennen aan de 'Duitse' stoelen. Veel steviger dan die uit de Franse auto's. Ook viel het afwerkingsniveau ons wel wat tegen voor zo'n dure auto. De ID.4 heeft naar onze smaak fijnere stoelen die er ook beter uit zien. De verstelmogelijkheden zijn vrij karig maar in basis zitten ze goed.
Infotainment: uiteraard is er al het nodige geschreven over alle bugs en lag. In versie 0783 vind ik het persoonlijk wel meevallen. Ik had tenminste erger verwacht. Het opstarten duurt vrij lang maar daarna kan je je prima redden in de menu's. Persoonlijk irriteer ik me er aan dat de icoontjes wel erg oranje/blauw/rood zijn afhankelijk van de sfeerverlichting. Ik had ze liever zwart of wit gehad (of zelf kiezen) en alleen de achtergrond matchend met de sfeerverlichting.
De volume slider en de sliders voor de temperatuur zijn zoals bekend niet verlicht. Beetje jammer, in het donker zie je ze echt totaal niet. In de praktijk gebruik ik de knoppen op het stuur voor het volume en het scherm voor het instellen van de temperatuur.
De navigatie is prima voor een ingebouwde navigatie maar ik weet niet hoe lang het nog moet duren voordat alle automakers zich beseffen dat de grote jongens (Google/Apple) en de kleine niche spelers (ABRP) het gewoon beter kunnen. Als die Android Auto ondersteuning gaan bieden dan zou dat erg fijn zijn.
Het stuur zelf vind ik erg fijn. Stuurverwarming kan ik eigenlijk al niet meer missen. De menu's die je allemaal kan bekijken met de sliders zijn niet echt intuïtief maar als je eenmaal door hebt hoe ze werken zijn ze zeker erg informatief. Ook vind ik het stuur veel mooier dan de stuurwielen op bv de Kona en e-Niro. Die geven een beetje een 2000 gevoel.
Verlichting: ik heb dus niet de speciale koplampen en was verbaasd dat er automatisch grootlicht op de auto zit. Erg handige functie die behoorlijk goed werkt (voetgangers ziet hij niet goed). De achterlichten vind ik zelf één van de mooiste kenmerken, met name de doorlopende LED strip.
Qua binnenverlichting zijn alle bewonderaars erg onder de indruk van de sfeerverlichting en het geeft ons vooral een 'huiselijk' gevoel. Hij staat zoals wel vaker bij gekleurde LED's altijd op dezelfde kleur.
Rijmodi: bij de reviews op internet wordt er regelmatig geklaagd over dat je de regeneratie niet zelf in kan stellen itt de concurrentie. Ik ben zelf buitengewoon positief verrast over de B en D modus. In stadverkeer staat hij standaard op B omdat het uitrollen van 2000 kg zo ontiegelijk lang duurt dat iedereen achter je loopt te drukken (D modus dus). De regeneratie lijkt zichzelf aan te passen en met enige oefening sta je precies op tijd stil. Op de snelweg is de D modus ideaal. Je haalt iemand in door lichte druk op het stroompedaal en daarna laat je de auto rustig terugzakken tot je ACC snelheid.
Achterbak: we wilden graag een ruime achterbak voor kinderwagens etc en besloten daarom te wachten op de ID.4. We zijn erg tevreden met de ruimte achterin. Er is ook in de basis 1st een 12V aansluiting en wat haakjes. Ook lijken er haken te zitten voor een vlakke bodem maar daar ben ik nog niet uit. Het gebrek aan een frunk vind ik wel jammer; de laadkabels gaan natuurlijk onder de vloer maar op vakantie lijkt me dit wel echt minder handig.
Laden: ik heb tot nu toe altijd aan een 11 kW laadpaal gestaan. Van 30-80% kost ongeveer 5 uur wat prima is. Uiteraard zet ik hem daarna op een gewone parkeerplek (voor het het nog niet kent; needtocharge.com). Snelladen heb ik dus nog niet geprobeerd. Ik vind het klepje wel irritant uitsteken. Ik moet op straat laden aan een fietsstraat en ik vertrouw alle mensen die op hun telefoon zitten niet met dat ze goed uitkijken voor het klepje. Op de neus had ik handiger gevonden of een klepje zoals op de Porsche/E-tron. Volgens mij is het wachten op de eerste die een nieuw klepje moet bestellen.
Verbruik: mijn daily commute is 30 km en daarbij zit ik met dit koude weer (ca 0-3 graden) op 260 wh/100km verbruik. Op een langere rit (ca 100 km) daalt dat gestaag naar 210 wh/100 km. Met name de batterijverwarming en cabineverwarming trekken relatief veel op de korte afstand. Ik verwacht van VW dat ze dit nog zullen updaten om het zuiniger te maken. Ook hoop ik dat ik de batterij in de toekomst alvast aan de laadpaal kan voorverwarmen. De eerste 15 km hakken er vrij hard in door de cabine- maar ook zeker de batterijverwarming.
Al met al ben ik erg blij met de auto en kan hij met updates alleen maar beter worden. Ik zou hem zeker aanraden aan anderen en als je twijfelt: maak een proefrit!
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen ID4
Uitgelicht aanbod

Volkswagen ID4 Elektromotor 204 1AT Pro Automatisch | Sleutelloos vergrendel- en startsysteem (Keyless Access) | Buitenspiegels elektrisch instel- verwarm- en inklapbaar | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control)
- 2023
- 10 km

Volkswagen ID4 Pro 204pk 77 kWh + Panoramadak + Head-up + 360 Camera
- 2021
- 6.875 km

Volkswagen ID4 Max 77 kWh 204 pk VERWACHT / 8% bijtelling
- 2020
- 34.076 km
Lezersreacties (0)
Reageren