Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 170pk Sportline (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.4 TSI 170pk Sportline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 35 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds een week rij ik met de VW Golf Variant 1.4 TSI DSG. Levertijd was 6 maanden! Dealeroptie lederen bekleding (rood) gaf vertraging van ca. vier weken. Maar goed. De Golf is een sportline uitvoering met alle mogelijke opties. Ben vergeten park distance control te bestellen dus die laat ik alsnog inbouwen. Ik was bijzonder benieuwd naar de DSG automaat. Ik rij nu al drie auto’s achter elkaar met automaat en wil nooit meer een handgeschakelde auto. Veel gelezen over DSG maar niet proefgereden dus ik was benieuwd. De DSG is een perfecte automaat moet ik zeggen. Ik begrijp overigens wel de reviewers die zeggen dat de wegrijervaring anders is dan bij automaten met koppelomvorming. Dat is waar, maar de DSG went snel en is ongelooflijk ’zacht’ en soepel. Ik trap de auto nog niet op zijn staart omdat ik nog maar 700 km heb gereden. Ben bang dat hij olie gaat verbruiken als ik dat nu al doe dus hou ik me nog even in. Maar de golf lijkt veelbelovend als het gaat om power en snelheid. Afwerking is van hoog niveau net als de wegligging. De conti-banden vind ik zeer luidruchtig. Onder mijn vorige auto (Hyundai Sonata 3.3)waren Dunlops gemonteerd en die waren aanzienlijk stiller! Naast sportline heb ik gekozen voor 17’ banden, geen spijt van, perfecte wegligging en comfort nog goed genoeg voor mij (ik rijd dagelijks 170 km woon/werk.Wat wennen is voor mij t.o.v. vorige auto (Sonata) is dat ik meer moet sturen. tegelijk is dat ook weer een voordeel, namelijk directere sturing waardoor meer control. Kortom, uitstekende auto, wel aan de prijs in mijn uitvoering (ca. 38.000).
Update na 3500 km (14 april). Inmiddels 3500 km gereden. Auto rijdt steeds soepeler. Begint ook iets zuiniger te rijden (ca. 13 kilometer op 1 liter super benzine). Ik heb ondanks mijn grote aantal km’s niet gekozen voor diesel omdat het verschil te gering is en een diesel zo als ik hem zou willen aanzienlijk meer bijtelling oplevert. De rode lederen bekleding oogst veel belangstelling. Is mooi met de zwarte buitenkant. Ik heb zojuist nog parc distance control laten inbouwen. Te zijner tijd overweeg ik nog chiptuning. Extra koppel lijkt me wel fijn, zeker tussen 80 en 120 km en tussen 120 en 140 km. Wegligging is zeer goed, kon mijn vorige auto de Sonata 3.3 niet aan tippen. De variant biedt veel laadruimte. Net een bank mee vervoerd. Probleemloos. De Variant verdient daarom m.i. de voorkeur boven de normale Golf. In feite is het natuurlijk een Jetta stationcar. Navigatie (RS 300) werkt uitstekend. Je moet wel even wennen aan de bediening, het is geen Tom Tom qua bedieningsgemak maar als je eenmaal gewend bent gaat het prima. Verder remt de auto als de beste. Stoelen (sportversie) zitten uitstekend en je wordt er niet moe in, ook niet na lange ritten van enkele uren. Enige minpuntje tot nu toe blijft het bandenlawaai. Die conti’s (sport) kleven aan de weg maar maken veel herrie. Ik was vergeten bij het bestellen van de auto meteen te keizen voor Michelin of Dunlop. Maar goed, valt mee te leven.
PROBLEMEN
Uiteraard geen enkel probleem. KM-satnd is te gering voor problemen.
Na 3500 km nog steeds geen enkel probleem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.