Volkswagen Golf Cabriolet (1986) #2

autoreview

Volkswagen Golf Cabriolet (1986)

Signalement

UitvoeringGolf Cabriolet
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst170.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 160.000 km

Altijd al op zoek geweest naar deze, in mijn ogen, klassieker. De hoekige basic cabriolet, onverprutst en dus origineel gehouden, zonder sportuitlaat en met de originele 2 kleurige velgen, en met harde bodem zonder roest !
Na lang zoeken, in 2000 eindelijk mijn exemplaar gevonden op Marktplaats (toen nog ebay volgens mij).
Oorspronkelijk een duitse auto, geimporteerd in 1997 door de vorige eigenaar, een monteur van VW dealer in Spijkenisse.
Distributieriem en spanner gelijk laten vervangen, de teller stond op 60.000 km.
Bleek dat de originele km-teller kapot was, die kreeg ik erbij en heb ik nog steeds liggen (80.000). Nou kan je natuurlijk afvragen of de stand klopt, echter staat van onderhoud, exterieur en interieur komen overeen. Na keuring en compressiemeting overtuigd en gekocht.

Wat een fijne auto, rijdt vlot en heeft een flink koppel bij lage toeren. Hierdoor rijd je in hoge versnellingen bij lage snelheid, waardoor je lekker kan cruisen.
Nadeel is wel dat je 5e versnelling bij 120 km/uur al boven 3000 toeren zit, dat bromt wel flink.
Het betreft een JH motor met K-Jettronic injectie, zonder computer, soepel motortje dat direct aanslaat als hij (ijs)koud of warm is.
Olieverbruik is nog steeds nul, pijl regelmatig maar hoef nog steeds niks bij te vullen, voor de zekerheid gaat er jaarlijks wel een flesje slick50 bij als de olie ververst wordt.
Stuurbekrachtiging en airco heeft ie niet, maar dat is geen gemis vind ik.
Benzine verbruik ligt normaal op 1:12, in de stad 1:11.

Dakje open, windscherm, erin, tot november open rijden kan prima met kacheltje op je voeten, en........vanaf april gaat het dak weer open, hoera !
Zelfs mijn leaseauto regelmatig laten staan om als enige met open dak op kantoor te verschijnen...

Het valt me op dat een auto van nu 22 jaar oud nog zo degelijk is en goed met huidige verkeer mee komt. O.k, het is geen stoplicht trekker meer maar 0-100 in 11 seconden is niet verkeerd, als je flink gas geeft dan komt er ook nog een mooie brul uit ook.

Zit niet veel electronica in, maar datgene dat wat er zit werkt naar behoren.
Zo werkt bijvoorbeeld de achterruit verwarming perfect, hetgeen erg prettig is omdat er nl. geen wisser aanwezig is.

Update tot heden:
Inmiddels 8 jaar in bezit, waarvan de eerste 3 jaar voor dagelijks gebruik.
De 3e tot 6e jaar alleen zomergebruik, en sinds 2 jaar een paar dagen per week.
1 jaar tussendoor in vriendenkring vertoefd, maar gelukkig weer teruggekocht onlangs.
Uiteraard jaarlijks filters, olie en bougies laten vervangen houdt het golfje optimaal.
Wel voor de zekerheid een nieuwe radiateur geplaatst, zag nl. dat de oude aan het roesten was.
Nog steeds geen olieverbruik en nog steeds direct starten.

Kap inmiddels ( mei 2008) vervangen door een originele Sonneland stoffen dak met nieuwe deken eronder. Dit bij Hame in Rotterdam vakkundig laten doen, kost wat maar goedkopere alternatieven wilde ik niet aan, wat een professionals !
Hoe hard het ook regent, van binnen blijft het kurkdroog.

Update nov 2008:
Toch nog extra onderhoud nodig, o.a. spruitstuk, distributieriem.

PROBLEMEN

  • 160.000 km

Geen echte problemen, maar wel onvermijdelijk bij een auto van 1986:
2000 - Distributieriem bij aankoop vervangen
2001 - hoofdremcilinder vervangen, remdruk liep langzaam weg
2004 - radiateur vervangen voor zekerheid
2006 - koppelingskabel gesprongen, vervangen door ANWB
2008 - waterpomp vervangen, begon te piepen, gelijk alle slangen vernieuwd
2008 - complete remmerij vernieuwd: cilinders, voeringen, schijven en blokken, olie.
2008 - uitlaatspruitstuk losgekomen, nieuwe tapeinden en pakking
- stabilisatorstangrubbers vervangen
- Distributieriem vervangen, was verdroogd na 8 jaar
- CO afgesteld
- koppeling opnieuw afgesteld

Roest !

  • 160.000 km

Na 8 jaar voor het eerst de wielkastverbreders losgehaald om eea te inspecteren, wat blijkt: roest !!
Alle 4 spatborden zijn doorgerot, na bewerking met staalborstel ziet het er nu zo uit:
[URL=http://img355.imageshack.us/my.php?image=img03841kf6.jpg][IMG]http://img355.imageshack.us/img355/3691/img03841kf6.th.jpg[/IMG][/URL]

Ga me maar eens beraden op de toekomst, dit wordt las-en spuitwerk.

Onderhoud

De volgende zaken zijn in 2009 vervangen/uitgevoerd:
-Nieuwe uitlaat, omdat de katalysator begon te rammelen.
-Nieuwe spatborden voor, links + rechts, incl. spuitwerk.
-Laswerk aan achterspatborden, incl. spuitwerk.
-Laswerk aan rand rond de voorruit, incl. spuitwerk.
-Nieuwe vulpijp geplaatst, oude begon te rotten.
-Nieuwe benzine pomp en filters.

UPDATE

  • 170.000 km

Inmiddels vervangen:
- Voorschermen
- Uitlaatsysteem van voor tot achter

Gaat nu de stalling in.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.