Volkswagen e-Golf (2015)

autoreview

Volkswagen e-Golf (2015)

Signalement

Uitvoeringe-Golf
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf13.000 km
KM-stand laatst16.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indruk

  • 14.000 km

Onze vorige auto, een 508RXH was een schitterende auto welke ik met pijn in ons hart heb verkocht. Maar waarom gaat iemand in vredesnaam van een 508 RXH naar een E-Golf? Dit is omdat onze behoefte veranderd is. Een grote luxe D segment station is niet te verantwoorden met 8000 km per jaar. Op naar wat anders, een auto die past bij onze behoefte:

80% woon/werk verkeer (15 km enkele reis)
15% boodschappen en andere korte ritten
5% overige ritten (zelden langer dan 50 km)
2 kinderen onder de 3 jaar (1 kinderwagen zonder reiswieg)

Uiteindelijk is het een E-Golf geworden vanwege de volgende redenen (wij wonen in Noorwegen):

- Geen BTW / BPM en andere heffingen
- Geen tol (voor ons ruim 1o euro per dag)
- Gratis laden op ons werk (thuis voor ca. 10 cent per kWh)
- Rijden over de busbaan in de file
- Gratis parkeren
- Gratis met de ferrie
- (Nagenoeg) geen wegenbelasting (50 euro per jaar)

Op de shortlist stonden ook nog de Leaf, I3 en Soul. Deze zijn het niet geworden om diverse redenen.

Voor omgerekend 28000 euro een jonge occasion gevonden met de volgende opties:

- Zwart metallic lak
- Shetland beige Viena Leer
- Dynaudio excite stereo
- Achterruitrijcamera
- Parkeersensoren voor en achter
- Parkassist (automatisch inparkeren)
- Warmtepomp / Standkachel
- Adaptive cruise control en frontassist
- Alle verlichting LED
- Discover pro navi met CarPlay / mirrorlink en online diensten
- Keyless GO en entry
- donkere ramen achter
- ambient light in het interieur
- regensensor
- lichtsensor met coming/leaving Home
- automatisch inklapbare buitenspiegels met kantelfunctie en instapverlichting
- stoelverwarming
- dual zone climate control
- MFD premium
- 16 inch cortana velgen met winterbanden
- 3 Jaar onderhoud inclusief
+++ (eigenlijk de meeste opties behalve Lane assist en )

Laat ik beginnen met het feit dat ik zeer tevreden ben. De eerste indruk is alleen maar positief. Het rijdt stil, soepel en bijna gratis. De motor schiet de wagen in recordtempo naar de 60,-70 km/u, hierna is de puf er wel uit en is het meer vergelijkbaar met een normale TSI. Het koppen van 0 tpm en het gebrek aan versnellingsbak doen ervoor zorgen dat je altijd genoeg power beschikbaar hebt, Veel meer wil ik niet over de motor kwijt.

De accu, oftewel de uitdaging voor alle electrische auto's. De accu in de golf is relatief klein. 190 km volgens de optimistische NEDC heb ik dan ook in de verste verte nog niet gehaald. Op het moment ligt de temperatuur hier onder het vriespunt en is het bereik ca. 120 kilometer. Het valt me niet tegen en prima voor ons gebruik! Als het warmer wordt zal dit alleen maar beter worden. De accu heeft overigens 160.000km en 8 jaar garantie, perfect geregeld en hier zullen we geen onderhoud aan krijgen. Laden gaat via een normaal stopcontact (10A ca 10 uur voor een volle accu), via en type 2 kabel (16A ca 7 uur voor een volle accu) of een CSS kabel (ca. 30 minuten om tot 80% te komen). Laatsgenoemde kabel heb ik nog niet getest, laad voornamelijk met een type 2 kabel en dat gaat prima. (De nieuwe E-golf heeft waarschijnlijk een 7,7 kW lader welke de laadsnelheid doet verdubbelen).

Uiterlijk is er niets bijzonders te melden. Het is en Golf, niets meer en niets minder. Er zijn wat kleine wijzigingen zoals een blauwe lijn over de grille en koplampen(lelijke) aerodynamische velgen LED verlichting en een klein dakspoilertje,

Het interieur is prima. De lederen zetels zitten goed, het is prima afgewerkt en doet wat het moet doen. De kofferbak is nagenoeg even groot als een gewone golf. De Dynaudio subwoofer ligt onder de dubbele bodem, de bergruimte onder deze dubbele bodem is dan ook nihil. Geluid van de geluidsinstallatie is prima, DAB werkt goed en apple Carplay laat je zonder problemen spotify bedienen. dit werkt allemaal prima. De Discover pro navigatie is ook perfect, mijn referentiekader is een SMEG+ uit de 508, de Discover pro ligt hier mijlenver voorop. Een voorbeeld:

Een POI zoeken was op de SMEG+ in 9 van de 10 gevallen verloren tijd. Op de discover pro vind hij alle POIs online (gebruikt google maps database), je kan direct bellen, navigeren of zelfs street view bekijken. Laadpalen kan je direct online opzoeken, de meeste snelladers laten ook de status zien. Dit werkt helemaal perfect.

Tot slot nog wat dingen die me positief opgevallen zijn:
- Adaptive cruise control werkt perfect. ook stoppen en starten gaat prima.
- Parkeerassistent doet wat hij moet doen. Al kan je als je haast hebt beter en sneller zelf inparkeren.
- 2 kinderstoelen en er is nog meer dan voldoende ruimte voorin.
- Genoeg opbergruimte

Dingen die me tegenvallen:
- Kwaliteit van de lak, na 1 jaar al vol met kleine krasjes. Volgende zomer maar eens detailen.
- Car-Net remote app. Deze is vrij onbetrouwbaar.
- Geen keyless entry en ambient ve
rlichting op de achterportieren. Hier had VW best een deurmodule extra kunnen gebruiken.

Ben al met al zeer tevreden. Laat gerust een reactie achter als jullie zaken getest willen hebben.

De eerste 2000 kilometer zitten erop

  • 16.000 km

De eerste 2000 kilometer vol electrisch zitten erop! Kan eigenlijk alleen maar positief zijn. Bereik is zoals verwacht prima voor ons gebruik. We hebben 1 langere rit gemaakt en de 20 minuten snelladen gebruikt om wat te eten. Helemaal top.

Eigenlijk is de huidige EGolf geschikt voor de groep rijders welke dagelijks onder de 100 km blijven. Ga je daarover ben je afhankelijk van snelladers etc. Dit zou voor mij op den duur voor frustratie gaan zorgen. Zeker als je elke dag een uur staat te laden.

Blijf je onder deze grens is een EV helemaal top. Electrisch rijden is supercomfortabel en stukken voordeliger. (Voor de prijs van 1 liter euro95 kan ik in Noorwegen de wagen vollladen en ongeveer 120-170 kilometer rijden). Je kan tot de 80 km/u super meekomen met het verkeer en bij het stoplicht ben je gegarandeerd als eerste weg.

De auto zelf bevalt prima. Als er 1 kritiekpunt is is het het feit dat er geen keyless entry op de achteeportieren zit. Daar begrijp ik niks van en met een kleine op je arm moet je dus eerst naar het voorportier grijpen. Dan kan ik net zo goed de AB erbij pakken.

Verder 0,0 problemen gehad. Binnenkort komt er waarschijnlijk een E-up bij als 2de auto ;)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.