Volkswagen e-Golf (2014) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-Golf |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 67.112 km |
KM-stand laatst | 84.000 km |
Import vanuit Duitsland
- 67.500 km
Richard moet "zijn" leaseauto - een 100% elektrische Kia e-Niro - bij zijn vorige werkgever achterlaten en is naarstig op zoek gegaan naar een andere limousine.
Aangezien hij een boekhouder is, heeft hij precies bijgehouden hoeveel kilometer hij zakelijk heeft gereden. Een simpel rekensommetje (voor de nerds komt hier de formule: tellerstand minus zakelijke kilometers) toont aan dat hij maar 3.500 kilometer privé heeft gereden. Hij rijdt liever op zijn Harley als het kan, bovendien heeft zijn vriendin ook nog een auto.
De nieuwe afstand woon-werk bedraagt 25 kilometer (enkele reis). Met een beperkt budget (van grofweg € 15.000) is de markt van tweedehands elektrische auto's beperkt:
- de Nissan Leaf (ohh wat is ie lelijk)
- diverse Renaults (accuhuur € 100 per maand)
- Volkswagen e-Up (waar laat Richard zijn krat bier?)
- Fiat e-500 (iets voor vrouwen, vindt Richard)
en.... de Volkswagen E-Golf
Richard heeft zich echt verdiept in de automarkt en na ruim 10 minuten op diverse sites te hebben gekeken, is hij afgereisd naar Duitsland, waar een elektrische e-Golf te koop staat.
De vraagprijs wordt na enig pingelen - dat is zijn hobby - verlaagd tot € 13.600 te vermeerderen met € 200 voor een export kenteken, zodat hij ermee naar huis kan rijden.
Als particulier kom je niet in aanmerking voor de subsidie van € 2.000 bij aanschaf van een gebruikte elektrische auto uit het buitenland, maar daar heeft Richard de nodige academische boeken over gelezen. Vooral de passage over "Tom Poes , verzin een list", spreekt hem aan. Op papier koopt een bevriend garagehouder in Nederland de auto. Deze regelt de import en hij koopt deze vervolgens over, zodat de auto formeel gezien in Nederland gekocht is. Na aftrek van de bemiddelingskosten toch een mooi voordeeltje: de e-Golf uit juni 2014 staat nu voor € 12.300 op de oprit, terwijl op diverse sites deze auto ongeveer € 17.500 incl. btw kost. Overigens is bij import van een elektrische auto, geen BPM verschuldigd.
Richard reist een week later af naar Duitsland om vervolgens in zijn VW Golf te stappen, die inmiddels voorzien is van een nieuwe TUV, vier gratis winterbanden in de kofferbak én het export kenteken. In het dashboardkastje ligt het onderhoudsboekje, compleet met uitgebreide historie en betaalde onderhoudsrekeningen. Dat geeft in ieder geval vertrouwen over de kilometerafstand.
De auto heeft een belachelijk lage actieradius van 190 kilometer op papier. De temperatuur is echter bijna nul graden als Richard in de auto stapt. Hij krijgt het warm als hij de actieradius ziet: nog geen 90 kilometer. Na wat duwen op knoppen (verwarming uit en economy stand) stijgt de reisafstand - let wel: met volle accu - naar een absurd lage 130 kilometer. Dat is wel wat anders dan in "zijn" Kia met 450 kilometer, maar gelukkig net genoeg om thuis te komen. Richard krijgt het steeds warmer tijdens het rijden. Niet van de kachel - die staat namelijk uit - maar van de teruglopende actieradius.
Met nog dertig kilometer te gaan verschijnen er Duitstalige waarschuwingen op het scherm en een paar kilometer vóór zijn huis (volgens de meter kan hij nog 5 kilometer rijden) gaan ongeveer alle lampjes knipperen en verschijnen nieuwe berichten waaruit de lezer kan opmaken dat hel en verdoemenis volgen als doorgereden wordt. Lichte paniek maakt zich meester over Richard, maar toch negeert hij stoïcijns de meldingen. Achteraf schept hij op "ik kon nog ruim twee kilometer rijden hoor".
Nu zullen velen zich afvragen wat iemand bezielt om zo'n auto met een belachelijk lage actieradius te kopen. Ik ben zo moedig geweest om deze vraag aan Richard te stellen en hij antwoordt een beetje semi-verontschuldigend: "Je betaalt geen wegenbelasting, de zonnepanelen zorgen voor de gratis brandstof en bovendien ziet deze auto er normaal uit". Tja, hij blijft natuurlijk een grijze muis anex boekhouder. "Bovendien", zo vervolgt hij "is mijn woon-werkafstand maar 25 kilometer en voor mijn plezier ga ik toch niet autorijden".
De auto is toch redelijk compleet: stoelverwarming, voorruitverwarming, automaat, climate control, distance control, licht- en regensensor, achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter. Ja, die Richard is wel een luxe beestje en ik ben benieuwd of hij over een paar maanden nog zo enthousiast is over de auto. We gaan het hier vast lezen.
Uitdaging: 500 km op één dag,,,.
- 72.000 km
De afgelopen maanden zonder problemen woon-werk afstanden gereden. Logisch, want het is slechts 25 kilometer enkele reis en met een bereik van ruim 100 kilometer is dit geen probleem. Maar wat als je op en neer vanuit Limburg naar Rotterdam wilt rijden op één dag en onderweg een extra stop gepland is in Den Bosch en Kerkrade??
Richard krabt zich achter de oren en twijfelt. De benzine bolide van zijn vriendin anexeren (een Kia Picanto), of toch gaan voor de uitdaging en de e-Golf pakken. De laatste is wat ruimer en comfortabeler. Bovendien zijn er inmiddels genoeg snelladers in Nederland. Een blik op zijn telefoon laat zien dat er om de 25 kilometer (langs de belangrijke autosnelwegen) snelladers staan. De route naar Rotterdam vormt daar geen uitzondering op. Wel is het zo dat de prijzen per kWh van deze snelladers belachelijk hoog zijn (€ 0,68 per kWh) in vergelijking van een gemiddelde "normale" laadpaal (€ 0,38 per kWh).
Voor de veiligheid vertrekt Richard een uurtje eerder om voldoende zoek- en wachttijd te hebben, als een geplande snellader bezet is of defect. Achteraf nergens voor nodig. Op de heenweg één stop gemaakt en in grofweg 10 minuten is de accu voor 80% vol. Deze snelle laadtijd heeft natuurlijk ook alles te maken met de belachelijk kleine accu.
Halverwege Rotterdam en Den Bosch nog een extra stop en een derde stop bij Weert. In Kerkrade aan een "gewone" laadpaal gehangen (daar moest Richard een paar uurtjes zijn), zodat de eindstreep zonder problemen gehaald is. Zou Richard op deze manier elke dag willen reizen? Hij schudt zijn hoofd. "Dat is te veel gedoe", antwoordt hij, om er vervolgens aan toe te voegen "maar het kan wel, want het netwerk aan snelladers is erg uitgebreid".
Wat vindt hij verder van de e-Golf? Deze vraag had beter niet aan hem gesteld kunnen worden, want een stroom van enthousiaste woorden (Richard is nogal erg van de superlatieven) komt uit zijn mond. Buiten het gerammel van de auto als een hobbel wordt genomen (een bekend euvel) en de lage zit (hij wordt langzaam wat ouder) is er alleen lof. Vooral het lane-systeem en de adaptive cruise control, zorgen voor een ontspannende rit. De Golf is lekker pittig - alhoewel Richard rijdt als een opa, maar dat heb ik 'm maar niet verteld - en ligt als een baksteen op de weg. Tot nu toe geen enkel probleem.
Bijna één jaar verder
- 80.200 km
Richard is weer een jaar verder. Dit weekend zag je hem weer druk in de weer met krik en momentsleutel, want hij was bezig om de zomerbanden te vervangen door winter exemplaren; deze laatste kreeg hij overigens gratis bij de aankoop van de auto er bij. "Op veiligheid moet je niet bezuinigen en bovendien woon ik vlak bij Duitsland waar winterbanden verplicht zijn, als de weersomstandigheden daarom vragen", geeft hij aan.
Recentelijk heeft de auto een beurt gekregen. Niets bijzonders aan de hand. De remvloeistof is vervangen en ook is er een nieuwe aircofilter geplaatst. Een elektrische auto heeft natuurlijk geen carter, waar iedere keer een paar liter nieuwe olie in moet. Ook hoeft geen luchtfilter, bougies of een ander "ouderwets" onderdeel vervangen te worden. Dat scheelt natuurlijk wel meteen fors qua onderhoudskosten.
Wel is het motortje van de automatische ontgrendeling van de stekker vervangen. Regelmatig zag je hem tien keer de auto open en dicht maken, om de laadstekker er uit te krijgen. Verder is hij nog steeds tevreden, alhoewel hij toch af en toe naar andere auto's kijkt. "Gewoon een kwestie van de markt in de gaten houden. Ik ben nog dik tevreden", vertelt hij echter.
Zit hij nog een een ontkenningsfase of ???
Bye bye Golf, het ga je goed
- 84.000 km
Sinds een paar dagen staat er geen auto meer op de oprit van Richard, terwijl hij niet op vakantie is. Zou hij schade hebben gereden? Nee hoor, hij heeft hem verkocht. Enthousiast vertelt hij over zijn nieuwe aankoop, die hij via internet gekocht heeft in Duitsland: een Mazda MX-30. Wederom een elektrische auto.
Aan hem natuurlijk gevraagd waarom hij de Golf heeft verkocht. Op de eerste plaats kreeg hij een mooie inruilprijs via de ANWB-site en daarnaast zou hij graag wat hoger zitten. Alhoewel hij de beperkte actieradius nauwelijks heeft gemist, is een iets groter bereik wel fijn (dit laatste kostte overigens moeite om uit hem te krijgen). Oh ja, de Mazda is pas één jaar oud en dus een stuk nieuwer.
Met wat vochtige ogen geeft hij aan dat de afgelopen 17.000 kilometer best wel prettig rijden waren in de Golf. Vooral de adaptive cruise control en het lane-assist systeem maakte het rijden erg fijn. "Nooit heeft de Golf mij in de steek gelaten", zegt hij. "En dan die zalige stoelverwarming", voegt hij dromerig toe. Zijn stem slaat een beetje over en ik zie een druppel uit zijn ogen lopen. Richard is ook best wel gevoelig van aard.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 7 2.0 TSI R 4Motion DSG | Pano | Leer | Adaptive Cruise | Lane Assist | Ketting 140dkm Vervangen
- 2014
- 159.569 km

Volkswagen Golf Variant 1.4 Automaat Cruise Navi DB riem VV Camera Stoel vw Volle historie Nieuwe APK
- 2015
- 188.250 km

Volkswagen Golf 1.2 TSI Connected Series
- 2016
- 113.146 km