Toyota Yaris (2021)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 27.000 km |
Zwitserse Zomerauto
- 15.000 km
Ik heb het geluk in een fantastisch land te mogen komen werken. Een van de vele pluspunten is dat je hier ongeloofelijk mooie wegen hebt. En dan heb ik het natuurlijk over bergpassen als de Sustenpas en Grimselpas. Doorheen Zwitserland kan je als autoliefhebber echt wel aan je trekken komen, dat is zeker.
Nu heb ik zelf geen auto hier, maar wel de kans om juli-augustus met de auto van een kennis op pad te mogen: een GR Yaris! Daarom niets over aanschaf of dergelijke te melden, maar aangezien er nog maar 1 review van een GR Yaris is hier, leek het me fijn er nog eentje te schrijven.
De auto betreft dus een GR en in dit geval uitgerust met het circuit pack: Torsen LSD, betere remmen en andere wielen. Toen deze auto uitkwam vond ik dat direct al een geweldig ding. Wat gekke Japanners bij elkaar die er maar al te graag twee deuren van tussen haalden en al de rest perfectioneren. Uiteraard ziet de GR er best anders uit dan een gewone, al moet ik toch vaak goed kijken als er een andere Yaris me tegemoet rijdt. Dat gezegd zijnde, qua looks vind ik hem zeker geslaagd. Staat echt wel mooi zo in het rood en ziet er gewoon dik uit. Interieur is ook wel oke, maar daar merk je wel veel plastiek en goedkopere materialen.
Wat is goed?
De rijbeleveing is echt wel nummer 1. Ik heb al wel een aantal autos gereden en zeker de wegligging is heel knap gedaan. We zijn natuurlijk geen lichte auto's zoals deze gewend, maar de hoeveelheid grip van dit apparaat is subliem. De tractie bij het insturen en wanneer het gas erop gaat na de bocht, valt niets op aan te merken. Qua power vind ik echt wel dat de auto snel aanvoelt. Ok, hij is niet zo snel als een 500+pk M3, maar hij heeft lekker korte schakelgangen en komt echt wel hard van z'n plek. Het stuurgevoel is ook helemaal goed: lekker direct en je hoeft maar weinig aan het stuur te draaien. Verder rijdt de auto ook best zuinig (ga ook de verbruiksmonitor bijhouden), al rij ik op langere stukken snelweg maximaal 100 omdat de auto anders te veel lawaai maakt. Bergpasjes vragen 10-12 liter/100 km, snelweg 6-7.
Wat is slecht?
Het geluid van de auto deed echt afbreuk aan de ervaring. Namaak geluid binnen en een stofzuiger buiten... Eveneens zit er nu een Milltek onder en dat is de perfecte balans. Tijdens het rijden is het enige wat ik minder vind, het turbogat. Hij heeft echt wel wat tijd en toeren nodig voor dat hij op z'n volle vermogen komt. Een beetje anticiperen helpt, maar dag en nacht met een (turbo) BMW. Ondanks dat het interieur alles aan boord heeft, tot zelfs lane keeping cruise control, voelt het toch wel wat krap en goedkoop aan. Grootste ergernis is de achteruitrijspiegel, die bijna altijd gedraaid staat omdat je anders een giga dode hoek hebt. Kan ik niet lekker die bergpasjes inkijken ;-).
En ja, ik frustreer me ook enorm aan wat de andere review aanhaalt met de stoelen. Hoe vreemd is het dat als iemand achteraan moet instappen, je dan de stoel zelf volledig terug in z'n oorspronkelijke positie moet zetten...
Ik rij rustig verder en wens jullie hetzelfde!
Bye bye Yaris
- 27.000 km
De GR Yaris van mijn roommate heeft het nest verlaten.
Heb in de laatste maanden niet veel met de auto gereden, maar heb er toch fijne herinneringen aan overgehouden.
Misschien nog als afsluiter, de auto bleek een prima 'investering'. Met toch bijna 30k op de klok, is de auto slechts voor een paar duizend Zwitserse Franken goedkoper verkocht dan wanneer hij nieuw was. Kanttekening is wel dat er is nog wat onderhoud is gebeurd (schat iets van 750 CHF) plus het Milltek uitlaatsysteem van 2.500. Al bij al valt dat prima mee als je vergelijkt met een BMW M2 of iets dergelijk.
De auto zal nu op de wegen te vinden zijn in Franstalig Zwitserland!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active
- 2018
- 17.028 km

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic Panorama dak, Navigatie, achteruitrij camera, cruise control, airconditioning, keyless entry- & start,
- 2014
- 74.505 km

Toyota Yaris 1.0 VVT-i Aspiration | achteruitrijcamera | lage kilometerstand | dealeronderhouden |
- 2013
- 64.743 km