Toyota Prius Wagon 1.8 HSD Aspiration (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius Wagon 1.8 HSD Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 121.000 km |
KM-stand laatst | 184.500 km |
Praktisch en comfortabel
- 150.000 km
In oktober 2016 deze Prius+ gekocht bij Leaseplan Moordrecht. Getwijfeld tussen een Lexus CT en deze. Maar gekozen voor de praktische en ruime Prius+ of Wagon.
Inmiddels bijna 30.000 km gereden zonder problemen. De auto bevalt erg goed en het hybride rijden vindt ik nog steeds leuk. Geruisloos de straat uit en in ipv een nagelende 1.9 TDI. Het rijden met automaat bevalt mij ook goed.
+ Ruime auto
+ 7 zitplaatsen
+ automaat
+ goede stoelen
+ afwijkend interieur
+ achteruit rij camera
+ parkeersensoren (optie)
+ dubbel glazen dak (geen open dak)
+ stoelen middenrij (3) ook verschuif- en verstelbaar
+ keyless openen en sluiten
+ multifunctioneel stuur
+ stille auto, ook op hogere snelheden
+ voldoende motorvermogen, zeker met de power stand aan
+ verbruik gemiddeld 1 op 18.5
- auto is niet echt sportief door de CVT automaat
- relatief zwaar
- jammer dat toerenteller ontbreekt in HUD headup display
- de motorgeluiden i.c.m. de CVT bij accelereren (joelen)
- afwijkende bandenmaat van 205/60R16 ipv 205/55R16
- onderhoudsinterval van 15.000
- boordcomputer is 5-7% te optimistisch
Het rijden met deze auto is een genot. Lekker comfortabel en stil. Stoelen zitten prima. Lekkere middenarmsteun (waar ook de accu in zit). De stoelen op de 2e rij zijn prima te verstellen. De zitting kan worden verschoven en de rugleuning kan iets achterover worden gezet. Makkelijk als je 's avonds met kinderen op pad bent. De 3e zitrij is alleen voor kinderen tot 1.50 meter. En je hebt dan bijna geen bagage ruimte meer over.
De auto rolt enorm ver door als je het gas los laat. Daarom is hij ook zuinig als je dit veelvuldig doet. Als je 74 km per uur rijdt en de motor is voldoende warm dan slaat hij af en rolt hij uit. In de EV modus kun je tot max 49 km/u rijden als je niet te hard accelereert. In de Eco modus kan de auto tot 72 km per uur elektrisch rijden. Maar acceleren tot die snelheid gaat niet. Je moet dan proberen de snelheid vast te houden. Maar in de praktijk loopt de snelheid toch terug naar zo'n 65 km per uur.
Ik rij op warme motor denk zo'n 1.5 km elektrische. In de ochtend (verwarming uit) zo'n 500 meter vanuit stilstand met een paar keer accelereren tot zo'n 35 km/uur. De accu laad redelijk snel weer op. Ik denk zo'n 5 km. Met veelvuldig remmen (file rijden) kun je best lang elektisch rijden. Met redelijk defensief rijgedrag kom ik op 1. op 18.6 gemiddeld over 30.000 km. Met 20 km op 80 wegen en 10 km snelweg kom ik vaak op 1 op 20. Langere snelwegritten met 120-130 km per uur denk ik zo'n 1 op 16.5.
Onderhoud doe ik bij een vrije garage. Ik heb nu zelf 1 keer het lucht- en interieurfilter vervangen (om de 30k).
https://www.youtube.com/watch?v=AgpoPY4LWXY
Grote dealerbeurt
- 184.500 km
De auto moest voor de APK en ik wilde hem een keer goed na laten kijken door een Toyota dealer. Online de beurt afgesproken inclusief controle van de airco. Kosten waren EUR 564 inclusief een flesje brandstoftoevoeging. Er werden verder geen bijzonderheden aangetroffen. Verder vind ik de beurten, ondanks vaste prijs, niet echt duidelijk. Er vinden veel controles plaats en geen vervangingen. Zo werd de remvloeistof gecontroleerd en niet vervangen. Nu hoefde dat dan ook blijkbaar niet, maar deze is toch zo'n 4 jaar oud. En Toyota beveelt aan om de 2 jaar te vervangen en ik dacht ook dat vervanging er dan bij in zat. De bougies zijn wel vervangen, dat maakte de beurt ook prijzig. Verder is het interieurfilter vervangen, maar het luchtfilter niet (zag er ook nog goed uit en had ik een paar weken terug nog gecontroleerd en schoongemaakt.). Helaas moet de auto nu om het jaar een APK.
Ik heb mij wel verdiept in iets anders (nu bijna 4 jaar gereden en 8 jaar oude auto), maar het valt niet mee. Alles is duur en je bent nu gewend aan de ruimte, comfort, betrouwbaarheid en de zuinigheid. Verbruik is nog steeds 1 op 18 a 18.5. Wel EUR 72 per maand MRB. Wil je lager, dan een kleinere auto. Maar wij doen nu nog wel eens de fietsen achterin (voorwiel eraf) en dat is best handig. Gezien de COVID19 rijden we wel minder kilometers. Volgend jaar maar eens kijken.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.