Toyota Prius Wagon 1.8 HSD Aspiration (2013)

autoreview

Toyota Prius Wagon
Toyota Prius WagonToyota Prius WagonToyota Prius WagonToyota Prius WagonToyota Prius WagonToyota Prius WagonToyota Prius WagonToyota Prius WagonToyota Prius WagonToyota Prius WagonToyota Prius WagonToyota Prius WagonToyota Prius WagonToyota Prius WagonToyota Prius Wagon

Signalement

UitvoeringPrius Wagon 1.8 HSD Aspiration
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst87.134 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima auto voor de rustige rijder

  • 87.134 km

De Toyota Prius Wagon was de alweer 5e 7-persoons MPV die we als gezin met 4 kids voor de deur hadden staan. Die 14% bijtelling was een fantastische magneet voor de portemonnee, qua ruimte-aanbod een stap vooruit ten opzichte van de Toyota Verso's die we hiervoor reden en qua zit lekker comfortabel.

Ik houd het redelijk kort, deze review.

Wat is er uitstekend:
- Het comfort aan boord. De stoelen zitten voortreffelijk. Ook van de 2e en 3e zitrij kreeg ik geen commentaar.
- Het systeem om bij hobbels en kuilen het koetswerk zo min mogelijk te laten deinen, werkt perfect. Zeker achterin werd deze feature hooglijk gewaardeerd.
- Ondanks de beperkte buitenmaat, is de de ruimte aan boord bijzonder goed. Ik rijd nu als voorloopauto een Citroen C4 Grand Picasso en daar zitten de kids minder ruim in (door de onhandig laag geplaatste vliegtuigtafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen).
- De werking van de hybride aandrijflijn.
- De stilte aan boord bij constante snelheden.
- Betrouwbaarheid. Geen slag verkeerd geslagen.
- Bedieningsgemak. Ergonomisch eigenlijk een topper.
- Voicecontrol. Echt verbluffend goed!
- Kraakvrij interieur dat gebouwd lijkt om een eeuwigheid mee te gaan.

Wat is er goed:
- Het zicht rondom.
- Het verbruik als er met beleid wordt gereden. Ik haalde 1 op 19. Mijn vrouw, die het gaspedaal graag wat dieper intrapt, kwam doorgaans uit op 1 op 16.
- De navi. Werkt snel en foutloos, maar is grafisch geen mijlpaal.

Wat is voldoende:
- De Prius Wagon is geen strak sturende auto, maar in combinatie met 17 inch velgen en een wat stuggere band, is het prima rijden.
- De standaard geluidsinstallatie. Ik ken auto's waar dat beter voor elkaar is. Maar ook slechter. Een collega die op de optielijst het JBL-systeem had aangevinkt, had een duidelijk beter geluid.
- De remvertraging. Ik vond het niet zo overtuigend als in een gewone Prius of mijn vorige Verso's - maar wel stukken beter dan in de Renault Scénic die ik eerder reed.
- Prestaties. Met alleen de bestuurder aan boord is het prima, maar wanneer het hele gezin in de auto zat, was het mager. Laat staan als we op vakantie gingen en er ook nog een dakkoffer op het dak lag...
- Verlichting. Het zicht in het donker is okay. Niet meer dan dat.

Wat verdient extra aandacht.
- Geluid bij vol accelereren met een vol beladen auto. De CVT laat zich dan wat te nadrukkelijk horen. Zou extra isolatie wellicht uitkomst bieden?
- Het instrumentarium. Back to the eighties. Ik kan mij herinneren dat mijn vader zo'n soort scherm in zijn Fiat Tempra had. Eind jaren 80, dus.
- De slijtage van de mattenset. Ik kreeg na 45.000 kilometer op kosten van Toyota een nieuwe, maar setje twee kreeg ook al een duidelijke 'hak-plek' ter hoogte van de pedalen terwijl ik veel op de cruise control reed.
- Het stuur zou axiaal wat royaler verstelbaar mogen zijn.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.