Toyota Prius+ (2013)

autoreview

Toyota Prius+ (2013)

Signalement

Versnellingen8, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf186.050 km
KM-stand laatst198.461 km
Lezerswaardering: 47%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 191.975 km

Dik vier maanden heb ik de Prius+ nu in m'n bezit. Ik kocht hem als auto met ruime ervaring bij de Toyota dealer. Er zat een jaar garantie op. Hoewel me dat overbodig lijkt, geeft het wel een gevoel van vertrouwen. Ik koos voor dit model omdat ik een ruimere, zuiniger auto wilde die bovendien betrouwbaar moest zijn. Auto's voor de hobby heb ik wel: deze is voor A naar B en niet voor de leuk.

Ruim is de Prius zeker. Comfortabel ook, al hoor je door de hoge bouw helaas vrij veel windgeruis.
Het kunststof in het interieur is vrij beroerd van kwaliteit: er komen snel krassen in als je de kuubs in de kofferbak gebruikt. Gelukkig heb ik 'n mooie originele mat in de kofferbak gekocht. De bagage blijft daarop veel beter liggen dan op het tapijt.

Het brandstofverbruik valt me nogal tegen. Iedereen weet dat ze niet 1:24 rijden zoals de importeur voorloog, maar met een gematigde rijstijl zonder snelwegen haal ik meestal de 1:16 niet eens. Hopelijk wordt dat in de zomer beter.

De Prius heeft me al twee keer thuis willen houden. Dat valt me echt tegen. Ik rijd meestal in auto's die duidelijk ouder en goedkoper zijn, en die deden het altijd...
De eerste keer ging ik naar binnen zonder de auto uit te zetten. Omdat de motor vaak niet draait als de auto stilstaat, en je de sleutel in je broekzak hebt, vergeet je de start-stopknop makkelijk in te drukken. De accu blijkt dan erg snel leeg te lopen. Check bij de dealer nadien vertelde dat de startaccu OK was, maar ik weet het niet... een maandje later wilde de auto weer niet starten. Het is op zo'n moment net een ezel: je krijgt hem geen centimeter van z'n plek! Binnenkort nog maar eens naar de dealer, en dan nu hopelijk wel voor een nieuwe accu.

9 maanden in bezit

  • 198.461 km

Na de tweede keer pechhulp kreeg ik toch een nieuwe startaccu. Zelf ophalen bij de dealer, ook zelf monteren.
Het heeft het probleem verholpen: de Prius heeft ons niet meer laten staan. Hadden ze toch beter direct bij verkoop kunnen doen, toen de accu al plat had gestaan...

De Corona-vakantie was naar zuid-Limburg. Er past veel in de auto! We hadden hem in vijfzits configuratie, maar er zitten echt veel kleine ruimtes rond de achterste bank.
Ging prima, en op het lange eind (met 100 km/u) ook relatief zuinig.

In de verbruiksmonitor is te zien dat de Prius 's zomers merkbaar zuiniger is.
De temperaturen zakken, en daarmee stijgt het verbruik weer. Gemiddeld zit ik nu op 1:16,16. Ik vraag me echt af hoe de fabrieksopgave tot stand gekomen is!

Voor de rest: niks aan de hand. Eén keer olie gepeild, en twee keer de ruitensproeier gevuld. Echt saai, zo'n Prius! ;-)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.