AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Toyota Previa 2.4 16v VVT-i Linea Luna (2002)

autoreview

Toyota Previa
Toyota Previa
Toyota Previa
Toyota Previa
Toyota Previa
Toyota Previa
Toyota Previa
Toyota Previa - interieur
Toyota Previa - interieur

Signalement

UitvoeringPrevia 2.4 16v VVT-i Linea Luna
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst205.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruimtewonder

  • 205.000 km

Na 8 jaar rijden tijd voor een verslag.
Wij hebben deze auto 8 jaar geleden aangeschaft toen onze citroen evasion het definitief had begeven. Wat we wilden met (toen nog) kleine kinderen: Fexibele indeling stoelen, veel ruimte, en schuifdeuren.
En ruim is hij zeker: Ongeloofelijk wat we er allemaal mee hebben vervoerd. Met de twee rijen stoelen eruit een complete loungeset er in geperst en tot verbazing van de verkoper met gesloten klep vertrokken.
Het voordeel van deze auto is dat hij niet overdreven breed is (1m78) en ik heb nooit het gevoel dat ik met zo'n grote auto op pad ben. Aangezien de relatief kleine draaicirkel en de grote achteruitkijkspiegels hebben we nooit problemen gehad in parkeergarages etc. Dat is met onze andere auto (Volvo S60R 2003) wel anders. Die heeft een draaicirkel van een compleet huizenblok. Vaak heb ik het gevoel dat ik in een corollaatje rijdt, zeker als je de auto goed kent.
Hoogtepunt van ruimte en betrouwbaarheid was de laatste vakantie. Met 6 personen (minimaal 1m70), bagage en een vouwwagen naar italie heen en weer geweest. Het was wel werken voor de motor, maar dat deed hij (al jaren) zonder problemen, ondanks bergen en fors hoge temperaturen (>30C)

Rijden in de Previa is niet echt spannend. Hij gaat goed mee met het verkeer, maar bij flink optrekken merk je dat de voorwielaandrijving wat moeite heeft met grip. Bij hogere snelheden (120 en meer) het windgeruis soms hinderlijk. Verder is de auto behoorlijk emotieloos. Hij brengt je altijd van A naar B maar spannender wordt het niet. Alleen het schakelen is en japans feestje: Precies, licht, en na > 200.000 km als nieuw.
Onderhoud: In de 8 jaren precies 0 problemen gehad, behoudens de gewone dingen (banden, accu etc.) Verbruik ligt rond de 1:10, bij lange stukken (ook volle belasting naar italie) 1:11-12. Niet slecht voor zo'n bak.
Misschien het grootstenadeel van zo'n auto is dat je geen enkel redelijk argument hebt om eens wat nieuwers te kopen: Afschrijven doe je niet meer, onderhoudskosten zijn verwaarloosbaar. Trouwens, er is geen auto meer op de Nederlandse markt die zoveel ruimte biedt met relatief bescheiden buitenafmetingen. Alle nieuwe "MPV's hebben vaak in de vloer verdwijnende stoelen, met als nadeel dat de bodem flink hoger is.
In de Previa kan je fietsen staand vervoeren ( 3 als het moet). Met alle achterste stoelen er uit heb je 3000 liter bagageruimte !. (Vergelijk: de nieuwe Sharan 2000 L)

Ik ben bang dat we deze auto nog heel lang gaan houden.
Gelukkig heb ik een speelauto erbij (de Volvo, 300 PK etc)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren