Toyota Land Cruiser 2.4 LX Turbo D Hardtop (1985)

autoreview

Toyota Land Cruiser 2.4 LX Turbo D Hardtop (1985)

Signalement

UitvoeringLand Cruiser 2.4 LX Turbo D Hardtop
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1985
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst245.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Aangezien er nog geen enkele review is, raar eigenlijk, van een wat oudere Landcruiser, bij deze mijn ervaring met een bijna klassieker. We zochten een auto voor erbij en vanwege de sneeuw in bergachtig gebied in de winter (wij wonen in Noorwegen) moest het een 4x4 worden. Vanwege de goede reputatie van Toyota gaan kijken naar dit merk. In Juni 2007 hebben wij deze auto gekocht. Voorzien van een 2.4 liter diesel, 5-bak, motorwarmer, alarm en 4 spijkerbanden. En met 182.000 kilometer op de teller. Voor een auto van 23 jaar natuurlijk erg weinig.
Tijdens de proefrit was mijn vrouw bij het autobedrijf achtergebleven en hoorde ik later dat er al 3 ander geïnteresseerden waren komen vragen naar de auto. Het was dus zaak om de knoop snel door te hakken. Van de aankoop absoluut geen spijt gehad! Later op internet las ik dat dit model in Afrika nog steeds in trek is vanwege de betrouwbaarheid en het ontbreken van electronica. Ook worden ze nog nieuw geleverd in lange uitvoering of pick-up! Zegt wel iets over de populariteit van het model.

Interieur
Natuurlijk typisch jaren tachtig met veel hard plastic. De stoelbekleding begint wat te slijten op de bestuurdersstoel omdat je daar steeds overheen schuurt bij het instappen. Verder kraakt het interier wel een beetje.

Exterieur
Er zijn nu wel wat roestplekjes te zien op de carrosserie die ik nu aan het aanpakken ben. Roest is toch wel het voornaamste nadeel van deze auto. Maar met z’n zwarte lak en rood met blauwgrijze striping ziet hij er verder prima uit. Het reservewiel zit nu nog aan de binnenkant van de deur. Gaat in de toekomst verhuizen op de buitenkant van de deur, want dat hoort gewoon zo bij een terreinauto. Staat stoerder en scheelt bagageruimte.

Rijden
In de Landcruiser zit je tijdens lekker hoog boven de rest van het verkeer. Nu zit de rest van het verkeer hier in Noorwegen vaak ook in terreinauto’s, dus dat voordeel is ook weer weg. Achterin wat oncomfortabel vanwege de bladveren, maar we hebben hem dan ook gekocht vanwege z’n vierwielaandrijving en bodemvrijheid. De auto geeft je tijdens het rijden een lekker no-nonsense, back to basics gevoel waar ik erg van houd en wat ik ook had bij mijn eerste auto (vw polo 1987). Moderne auto’s missen dat, ook mijn Toyota Avensis.

Motor
Een 2.4 liter zonder turbo. Boven dit artikel staat met turbo maar dat klopt niet. De versie die wij hebben zonder turbo kon ik alleen niet kiezen in het menu. Waarschijnlijk is die niet te koop geweest in Nederland. Waarom wel hier met al die bergen is mij een raadsel. Maar goed geen turbo dus, maar dan kan het ook niet kapot. 72 Pk dus best wel traag, maar voor ons voldoet hij prima. Voorzien van een prima schakelende 5-bak. De bediening van de hele auto is trouwens prettig licht, ik had zwaarder verwacht. Het verbruik is ongeveer 1 op 10/11. Toch blij dat er 90 litertank in de auto zit….

Conclusie
De komende jaren moet ik de roestduivel bestrijden en als dat goed lukt wil ik deze auto ik zo lang mogelijk doorrijden. De motor kan het in ieder geval aan. 4 ton moet wel lukken denk ik.

PROBLEMEN

Geen

Update

  • 208.500 km

Een update, het werd weer eens tijd. In juni een APK keuring gehad. Hij rolde er zonder problemen doorheen, en dat voor een auto van 26 jaar oud. We zijn er nog steeds zeer tevreden mee. Ik heb vorig jaar december alleen de olie en het oliefilter vervangen. Aan het eind van dit jaar heb ik een grote beurt gepland, dat heb ik nog niet laten doen sinds we hem hebben.
De roest is nog steeds een probleem, maar dat bestrijd ik nu met hammerite, werkt prima.
De stof van de bestuurdersstoel begint nu wel flink door te slijten. Jammer maar op te lossen met stoelhoezen.
We tokkelen rustig verder!

Update

  • 245.800 km

Na een lange tijd voor een update. De auto heeft nu 245.800. Technisch voldoet de auto nog heel goed, wel wat slijtageonderdelen vervangen zoals de koppeling en de verstuivers. Maar dat mag bij zo'n oude auto, vind ik. Verder blijkt de roestduivel een hardnekkige... Hij heeft nu toch wat roestplekjes zo hier en daar. Daar moet ik wel wat aan doen. Verder moet de distributieriem binnenkort vervangen worden maar gelukkig heb ik een buurman die toyotamonteur is. Dat scheelt weer...... Hoop de auto nog lang te houden. Alleen jammer dat de kwaliteit van het plaatwerk geen maat houdt met de techniek.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens