Toyota Corolla Wagon 2.0 D4-D 90 Linea Sol (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Wagon 2.0 D4-D 90 Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toyota heeft met deze auto zijn reputatie van betrouwbaar zijn weer helemaal waar gemaakt. In de afgelopen twee en een half jaar is er helemaal niets uitgevallen en hebben zich geen storingen voorgedaan.
De Sol uitvoering heeft een nauwkeurige en plezierige automatische airco.
De afwerking van de auto is prima, alleen zijn de kunststof panelen aan de onderzijde van het dashboard en in de deuren gevoelig voor krassen. Dat geldt overigens ook voor de lak. Een kleine beschadiging wordt meteen als een witte kras zichtbaar.
Rammeltje en kraakjes doen zich echter nog nauwelijks voor en dat is met zijn toch wat stoterig veergedrag opmerkelijk.
De 90pk motor voldoet goed. Onder de 1500 toeren is hij nog niet bij de les maar hij pakt zonder mokken op en doet zijn werk zonder al te veel lawaai. Met 3000 toeren bij 140km/u is hij wel aanwezig, een langere vijfde overbrenging of een zesde versnelling zou meer rust kunnen brengen.
Bediening en besturing zijn bijzonder plezierig. Een groot minpunt is echter het ontbreken van een axiale stuurverstelling die gek genoeg alleen bij de wagonversie van de Sol uitvoering ontbreekt. Ook de stoelverstelling is kariger uitgevoerd dan in de 3- en 5 deurs modellen waardoor ik met mijn 1,85m de stoel aan de voorzijde twee centimeter hoger heb gezet voor betere ondersteuning van de bovenbenen.
De afwerking en vorm van de laadruimte, toch een argument om voor de wagon te gaan, is uitstekend. Een dubbele bodem, degelijke tapijtafwerking en een goede neerklapbare achterbank. Alleen de rolhoes is met stukjes tapijt en klemmetjes aan de achterste hoofsteunen minder praktisch.
Last but not least, het Optitron dashboard oogt chique met permanente verlichting, maar het ’glas’ is bijzonder krasgevoelig en elke avond en ochtend moet je met het kilometertellerknopje de intensiteit, die in stappen regelbaar is, één stapje dimmen-en weer terugzetten. Om de klokkenwinkel bij zonlicht afleesbaar te houden brandt het in het donker in op je netvlies. Een beter toegankelijk knopje was handiger geweest.
PROBLEMEN
Geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren