Toyota Corolla Wagon 2.0 D4-D 90 Linea Terra Comfort (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Wagon 2.0 D4-D 90 Linea Terra Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 248.000 km |
Niet alleen betrouwbaar...
- 230.000 km
Deze Corolla Wagon kreeg ik in 2004 toegewezen als bedrijfswagen. De achterzetels werden er uit gehaald om de duurdere Belgische taksen voor 2-liters te vermijden.
Uiterlijk en comfort
Over het design valt niet zo veel te vertellen, het is geen Alfa maar ik vind hem na 5 jaar nog steeds niet mis. Zo'n bescheiden uiterlijk zorgt er voor dat hij er niet zo snel gedateerd uit ziet.
De auto is vrij sober uitgerust, het is eigenlijk een Luna versie: geen airco, wel electr. spiegels, mini-boordcomputer(stelt niet veel voor, aangeduid verbruik scheelt soms 1l met eff. verbr.) electr. ramen voor. De bedieningen zijn goed geplaatst, voelen nog steeds heel degelijk aan en ik vind ze blindelings maar das logisch na 230k ;-)
Ik vond de zetels altijd goed zitten maar sinds ik de 200k voorbij ben heb ik soms wel eens last aan de rug.
De motor laat zich bij koudstart goed horen maar dat is na enkele minuutjes voorbij en dan hoor je enkel bij veel gas de bekende dieselronk.
Een minpuntje zijn de wind en rolgeluiden, die zijn vrij goed hoorbaar op de snelweg maar het feit dat ik achteraan geen zetels heb maakt van die hele koffer wel een echte klankkast natuurlijk...
Prestaties en rijplezier
Daar kan ik vrij kort over zijn, super! De diesel is geen stoplichtfreak maar gaat vlot mee met het verkeer. De hernemingen zijn echter zijn sterkste kant, voor een wagen van 90pk zijn die zeer goed.
De wagen stuurt prima en is heel voorspelbaar in de bochten, wat mij betreft de ideale combi tss een Franse en Duitse vering.
Betrouwbaarheid
Legendarisch is miss een groot woord maar toch... Deze auto heeft mij nog geen enkele keer in de steek gelaten...
Wat heb ik dan al voor gehad naast het gewone onderhoud?
* Op 70k hoorde ik bij vertrek een grollend geluid van de koppeling... Schakelen ging prima, vertrekken ook, het was alleen dat geluid. De garage heeft bij het eerstvolgend onderhoud de koppeling vervangen, onder garantie, nooit geen problemen meer mee gehad.
* Op 120k zag de garage tijdens onderhoud een drupje water aan de waterpomp, deze werd vervangen onder garantie.
Voor de rest?
*2 koplampjes
*remmen
*banden
*distributieriem
*ruitenwissers
De gewone slijtage dus, wat is er bv. nog niet vervangen: batterij, schokdempers, uitlaat, aandrijfassen,... ik noem hier nu een paar zaken die bij velen als gewone slijtage worden ervaren.
Gebruikskosten
Verbruik: ong. 6l/100km niet super maar ook niet slecht (vlotte rijstijl)
De lage onderhoudskosten maken van deze wagen een zeer goede aankoop.
Besluit
Deze wagen heeft mij in 5 jaar nooit in de steek gelaten en geloof het of niet, ik heb er best ook wat rijplezier van gehad!
Mijn volgende bedrijfswagen wordt een Avensis, een andere klasse maar hopelijk ook zo betrouwbaar...
Manusje van alles
- 248.000 km
In mei 2009 kreeg ik van het bedrijf een nieuwe auto maar de Corolla is gebleven omdat het geen lease-wagen is en een zeer voordelige auto is gebleken. Hij wordt nu een beetje door iedereen gebruikt als vervangwagen. Ondanks het feit dat er nu verschillende chauffeurs mee rijden zijn er nog geen problemen opgedoken. Op 248.000km heeft hij nu nog een klein onderhoud gekregen, alles was picco bello en laat ons hopen dat het nog zo'n 50K blijft...
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Corolla
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Wim Brock kampeert het liefst met zijn A-Ford en Eccles-caravan
