Toyota Corolla Wagon 1.4 D4-D Linea Terra (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Wagon 1.4 D4-D Linea Terra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 158.000 km |
KM-stand laatst | 493.000 km |
Wat een fijne auto!
- 158.000 km
Na het inleveren van onze Golf (7 jaar en 250.000Km; je gaat van zo'n ding houden) was het een verademing om met de Toyota te rijden. De Golf 3 was al fijner tov de Golf 2, en die reed al geweldig, kan je nagaan:
Telkens een stap beter, maar de Toyota is echt een klasse beter.
Onze 'nieuwe' Corolla kochten we met 158.000Km op de teller.
Het zicht is geweldig, de auto is zó stil, tijdens het rijden word je rustig.
Je merkt wel dat het koppel minder is en de auto zwaarder is dan de Golf 3. Zeker als je een kar of paardentrailer trekt.
Het verbruik viel wat tegen: volgens de gegevens zou de auto ruim 1:23 moeten rijden. In de praktijk is het 1: 20 en het laatste jaar geeft het display 1:20,5 aan.
De eerste beurt bij de Toyota Dealer in Leeuwarden laten uitvoeren. Dat was klote. De auto moest 3 x terug voor een grote beurt en het inbouwen van tweeters en cruise-control. De rekening viel ook tegen.
Toen er later iets met de auto leek te zijn (het rechter voorraam wilde niet meer open) kon ik pas een afspraak maken om er over 3 weken alleen naar te laten kijken.
Ik ben toen naar de dealer in Steenwijk gereden. Daar werd ik meteen geholpen: het was een knopje op de deur:)
Het onderhoud laat ik bij ons in het dorp doen, maar als er iets speciaals is dan ga ik even naar de Toyota dealer In Steenwijk, een prettige garage.
Naast regulier onderhoud hebben we een paar dingen gehad met deze voortreffelijke auto, hiervoor telkens naar de Toyota in Steenwijk gegaan:
jan 2010, 190.000Km: accu stuk
feb 2010, 192.000Km: cruise control stuk. Bleek niet helemaal goed aangelegd te zijn ik L'warden. Fout snel gevonden en gerepareerd: € 42.
apr 2010, 198.000Km: achterlicht kapot gereden, € 187.
juli 2010, 207.000Km: tik in stuur. Ik kon meteen langs komen. Probleem snel gevonden, snel gemaakt. Auto achtergelaten -leenauto mee- om airco te laten repareren en de CC-knop weer vast te laten zetten, € 123
juli 2011, 248.000Km: CC stuk. Fout gevonden, nieuwe bedieningsknop. € 190
juni 2012, 286.000Km: Fan slaat aan, dat zijn we niet gewend. Op advies van vd Linde koelvloeistof bijgevuld en naar de Toyota garage gekomen. Probleem kon niet meteen gevonden worden. Ik kreeg meteen een leenauto mee. 's middags was probleem gevonden: radiateur lek. Is vervangen door een nieuwe: € 414.
De Cruise Control is er een van John Gold, aangepast voor deze Toyota. Het ding werkt goed, maar de bedieningsknop bleef maar los gaan. Ik heb een ander type boutje er in gedraaid en het probleem is opgelost (was een verzonken kop, nu een platkop: blijft beter zitten in deze constructie)
Na 132.000Km en 3 jaar kan ik nog steeds zeggen: wat een fijne auto!
Waarom fijn?
De auto is stil, schakelt makkelijk, kan in z'n 3 door de bocht, ligt als een huis op de weg, verkeersdrempels: je zoeft er over, muziek klinkt goed, hij doet het altijd, hij stuurt heel goed -ook in plassen water- en de auto is best zuinig.
Voor ons gevoel is het nog steeds een nieuwe auto. Zelfs de buitenkant -kraak nog smaak- zijn we gaan waarderen. En alles doet het gewoon!
Laatst kregen we post om onze Corolla in te ruilen voor een hybride auto. Vanuit milieuoogpunt een interessant aanbod, maar we kunnen deze auto nog niet missen vanwege de ruimte en het feit dat je alles makkelijk achterin kunt zetten: geen tildrempel. Zo'n fijne auto doe je niet weg.
Onderhoud over 3 jaar en 132.000Km: € 5260, waarvan € 1160 CruiseControl, tweeters en kapot achterlicht zijn, dus eigenlijk onderhoud ed. is: € 4100.
Gemiddelden: € 1370 en 37.000Km per jaar
Stll going strong
- 330.000 km
De auto blijft geweldig rijden.Voor het eerst is er iets stuk gegaan in de tussentijd.
De radiator ging lekken en is vervangen.
Later héél veel zwarte rook en hoger verbruik. De intercooler bleek stukgegaan te zijn. Tja, met een dikke kar hout achter de auto met vorst in het bos gereden, de auto gleed een spoor in en de intercooler raakte beschadigd. Dat kan je de auto niet kwalijk nemen.
Beide keren is de auto snel gerepareerd en hebben we een leenauto meegekregen.
De auto blijft geweldig!
verbruik volgend boardcomputer: 1: 20,7.
Niet slecht voor zo'n bak.
Blijft geweldig!
- 365.000 km
Het wordt saai!
De auto loopt nog steeds als een trein. Is er iets stukgegaan? Nee, niets. Alleen onderhoud. Het blijft geweldig om in deze auto te rijden.
Helemaal geen nieuws? Nou toch een nieuwtje: de boordcomputer geeft al maanden 1:21 aan als gemiddeld verbruik
beurt gehad
- 375.000 km
Ik zei al dat het saai wordt. Gelukkig maar. Onze Toyota heeft pas een grote beurt gehad; alleen het standaardwerk: olie ed. en twee banden vervangen.
Gemiddeld verbruik: 1: 20,2
Super!
- 460.000 km
Tja, wat kan ik nou zeggen over deze auto.
Hij rijdt nog steeds heerlijk, is zuinig en dóet het gewoon.
Zo nu en dan een beurt. Ieder jaar zonder enige rimpeling de APK.
Dat is het wel.
Spannend?
Nou, we hebben er een poos geleden een reparatie aan gehad. Er was een wiellager versleten. Tja, zo rond de 400.000Km is dat niet heel raar.
Maar verder?
We houden deze auto! Het is echt een fijne en betrouwbare auto.
Een beetje saai verhaal;)
Nog steeds geweldig!
- 486.000 km
Het blijft een fijne auto.
Met de APK vorig jaar wat kosten als: handremkabels en remslangen achter vervangen, tja, daar kan je niets van zeggen.
Tussendoor wat malheur gehad met de koppeling: je kreeg de auto niet meer in de versnelling. Dit is netjes opgelost door de Toyota dealer in Steenwijk. Er zijn twee hydraulische koppelingspompen oid vervangen. Kosten: ongeveer: €450
Dit jaar met de APK was er niets noemenswaardigs.
Ja, remschijven en remblokken, maar dat valt bij mij onder normale slijtage/onderhoud.
De auto loopt en rijdt nog steeds heerlijk. Nu en dan een dikke kar erachter. Verbruik: zuinig.
Schokdempers, koppelingsplaat, uitlaat: nog origineel, net als bijn alles nog.
We kregen bij de beurt en APK ook nog weer een nieuw pechhulppasje (voor gratis pechhulp)
Geldig t/m februari 2021 of 499.745Km.
Toch stoer van Toyota.
Kantelpunt?
- 492.000 km
Deze auto blijft geweldig.
Maar..... de fijnstoftoeslag maakt de auto wel heel duur als 'ie stil staat. En we rijden nog maar weinig.
Op weg naar Frankrijk ontstond er een file vlak voor de Kennedy Tunnel 9ij Antwerpen. De TomTom zei: ga hier de snelweg maar af. Een keer eerder gedaan en dat ging best. Ik wist even niet dat we een milieuzone in reden. Dat leverde achteraf een bekeuring van €150 op.
Een optelsom.
Te verwachten reparaties: een wiellager en een aandrijfas. Bij elkaar €550.
We denken dat we beter af zijn met een benzineauto.
Andere argumenten: deze auto is al gemaakt, waarom niet afrijden.
Deze auto rijdt zó geweldig fijn: zonde om 'm weg te doen.
Nou , van dat soort dingen.
Het huidige anti diesel beleid lijkt zijn vruchten bij ons af te werpen.
De knoop doorgehakt
- 493.000 km
We gaan de auto inruilen. Hij krijgt een tweede leven in Afrika, en dat is een prettige gedachte.
Met pijn in het hart, want dit was wel de fijnste auto die we gehad hebben.
We gaan downgraden, downsizen en meer van dat.
Bij de dealer in Steenwijk de Corolla ingeruild op een Starlet (1999, 190.000Km). We krijgen er nog €750 voor.
Onze 'nieuwe' auto is een leuk en lekker rijdend bakkie.
We moeten nog even wennen aan het idee dat we de Corolla wegdoen. We rijden er al 11 jaar mee....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.