Toyota Corolla Sedan 1.8 Hybrid Dynamic (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Sedan 1.8 Hybrid Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 13.967 km |
KM-stand laatst | 58.351 km |
Zeer fijne sedan
- 27.000 km
Na 2 probleemloze Chevrolet Cruze's te hebben gereden gaan kijken naar een Corolla Sedan. De hoofdreden hiervoor was de extra hoge inruilwaarde voor mijn huidige Cruze. Mijn oog viel op een Corolla sedan Dynamic van een half jaar oud met 13717 op de teller. Na een proefrit en wat heen en weer onderhandel de auto aangeschaft.
Tot op heden nog geen moment spijt van gehad, wat een heerlijke auto. Het is mijn eerste automaat in 34 jaar en ik durf gerust te zeggen dat ik nooit meer een handgeschakelde auto zal kopen.
Wennen is het wel, de E-CVT. Bij fors accelereren klimt hij flink in de toeren wat goed hoorbaar is maar dat doet een handgeschakelde bak natuurlijk ook.
Het verbruik is wonderbaarlijk laag. In gecombineerd verkeer haal ik met deze hybride met gemak 1:22 zonder daar moeite voor te hoeven doen. Ik rijd niet als een slak o.i.d., deze auto is gewoon zeer zuinig en dat met een rijklaar gewicht van pak 'm beet 1440 kg.
Veiligheidsvoorzieningen dik voor elkaar met het safety sense pakket.
Door de langere wielbasis t.o.v. de Hatchback is de auto zeer comfortabel.
Met 471 liter kofferruimte niks te klagen, een ideale auto om mee op vakantie te gaan.
Omdat een sedan geen mono-klankkast is is ook deze Corolla heerlijk stil van binnen.
Zeer tevreden over de Corolla dus. Tel daarbij de 10 jaar garantie vanuit Toyota bij op en het kan helemaal niet meer stuk.
Ruim 31000 km verder
- 58.351 km
Na bijna 2.5 jaar verder een update van mijn ervaringen met deze Corolla.
Ik ben nog steeds zeer tevreden over deze auto. Geen problemen, storingen o.i.d.
Wat ik vrij snel na de eerste review gedaan heb is de standaard Dunlop banden die erop zaten, vervangen door Michelin Primacy 4+ XL's. Behalve dat deze Michelin's een stuk stiller zijn, vind ik ook de rechtuitstabiliteit een stuk beter.
Verder heb ik er een reservewiel incl. krik in laten leggen. Ik heb in de bijna 40 jaar dat ik nu auto rijd nog nooit onderweg een wiel hoeven wisselen maar het geeft me toch een gevoel van peace of mind, vooral tijdens de verre ritten op vakantie.
Tevens een afneembare trekhaak laten monteren om een fietsdrager te dragen. Al dit bij elkaar een behoorlijk gewicht toegevoegd wat ongetwijfeld geen goede invloed zal hebben op het verbruik.
Hoewel ik in de ruim 44.000 km die ik nu in de auto gereden heb een gemiddeld verbruik van 20 km/l haal waar ik zeer tevreden over ben.
Tevens heb ik een Fitcamx dashcam gemonteerd, just to be sure.
Over de radio die in mijn 2021 Corolla zit is veel te doen; te traag, lage resolutie beeldscherm e.d. Voor waar ik de radio gebruik voldoet hij bij mij prima. TomTom Go via Android Auto en Spotify, ook via Android Auto, helemaal goed.
Noemenswaardig is ook de werking van de adaptive cruise control. Deze werkt voor mij, na een kleine aanpassing in de instellingen, perfect. Ik heb de mate waarin de auto 'bijstuurt' als je van het rechte pad afwijkt op de laagste stand gezet. Dit was initieel vrij agressief maar na die aanpassing nog net op de achtergrond aanwezig, maar nog wel effectief.
Ik gebruik deze acc meestal in de file en dat werkt het perfect; filerijden is geen straf meer :)
Al met al zeer tevreden over de Corolla. Een fijne, comfortabele auto die voorlopig nog wel in mijn bezit zal blijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.