Toyota Corolla 2.0 D4-D 90 Linea Terra Comfort (2004)

autoreview

Toyota Corolla 2.0 D4-D 90 Linea Terra Comfort (2004)

Signalement

UitvoeringCorolla 2.0 D4-D 90 Linea Terra Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf116.285 km
KM-stand laatst206.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 233.180 km

Eind maart 2007 hebben we de Corolla in gebruik genomen. Hiervoor hebben we een Golf III TDI (bwjr 1996) en Golf IV TDI (bwjr 1999) gereden. De eerste Golf was een betrouwbare en een vrij onderhoudsarme auto. De tweede Golf echter was minder probleemloos. We stonden er regelmatig mee in de garage. De reparatie- en onderhoudskosten liepen behoorlijk in de papieren. Vooral de electrische installatie liet het nogal eens afweten; centrale vergrendeling is tot 2x toe defect geweest en ook is 2x een raam spontaan naar beneden gevallen tijdens het rijden. Das wel ff schrikken! Dit bleek een bekend probleem te zijn bij dit model.

Bij de keuze van de nieuwe (tweedehands) auto stond betrouwbaarheid dus hoog in het vaandel. We hebben toch nog een proefrit gemaakt in de Golf V maar de keus is toch gevallen op de Toyota Corolla 2.0 D4D (diesel) Linea Terra Comfort met 90pk van maart 2004. Deze had ik al een tijdje zien staan bij de plaatselijk Toyota dealer. Vooral de kleur zwart sprak me wel aan. De auto reed lekker al merk je wel duidelijk het 20pk verschil t.o.v. de Golf (110 pk).

Qua uitrusting is de Corolla o.a. voorzien van:
(handbediende) Airco / cv met afstandsbediening / boordcomputer / dubbele airbag / electrische ramen voor / electrische buitenspiegels / ABS / middenarmsteun.

De auto is net als z’n voorganger comfortabel geveerd. Dankzij de juiste afstelling van het veersysteem/onderstel worden oneffenheden en drempels in het wegdek moeiteloos genomen.
Qua geluidsnivo is de Corolla dankzij de common-rail techniek een stuk stiller dan de Golf, deze liet z’n dieselbrom duidelijk horen. Alleen bij een koude start nagelt de diesel in het begin nogal maar eenmaal op temperatuur wordt het aangenaam stiller. Ook de stoelen zitten comfortabel en bieden een goede zijdelingse steun. Wel zo prettig als je een lange rit voor de boeg hebt. Alleen de bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar.

Het dashbord ziet er netjes en overzichtelijk uit met alle hendels en knoppen op de juiste plaats waardoor ze goed bereikbaar zijn. In de middenconsole, net voor de versnellingspook, bevinden zich twee bekerhouders. De middenarmsteun heeft een dubbele funktie. Deze kan tevens als opbergruimte gebruikt worden voor o.a. cd's.
De kofferbak heeft met zijn 289 liter voldoende ruimte voor de wekelijkse boodschappen of een aantal reiskoffers.
Het zicht rondom is matig. Door de vrij brede achterstijl is het zicht naar achteren/opzij vrij slecht.

De aanwezige boordcomputer heeft een geintegreerde radio/CD. Nadeel is dat je geen mp3 of dvd’s kunt afspelen. De geluidskwaliteit is redelijk/goed.

De Corolla doet ong. 12,5 sec. over de sprint van 0 - 100. Hij reageert in 1e instantie wat traagjes op het gaspedaal maar eenmaal op toeren wil hij graag vooruit.
Qua zuinigheid kan de Corolla met z’n 2 liter motor niet tippen aan de 1.9 liter van de Golf. Gemiddeld rijden we met de Corolla 1:18,5 tegen ruim 1:20 met de Golf IV.

De auto stuurt zeer precies en schakelt trefzeker. Je kunt hem lekker lui schakelen zonder dat de motor tegensputtert. Irritante piepjes of kraakjes kent de Corolla niet.

:-)
- betrouwbaar
- comfortabel weggedrag
- ruim interieur
- schakelt prettig
- fijne en vrij stille diesel
- comfortabele stoelen

:-(
- toch minder zuinig als boordcomputer aangeeft
- zicht rondom


UPDATE:

In juni 2009 op vakantie geweest naar Denemarken en Zweden. Ruim 3.000 km. probleemloos gereden met een verbruik van ruim 1:19,5. Netjes toch!

Vakantie 2011 naar Tsjechie geweest. Ruim 2.200 km. gereden. Gemiddeld verbruik bijna 1 op 20. Het blijft atijd weer genieten achter het stuur van mijn trouwe Jap!


ONDERHOUDSHISTORIE:
* okt.2007: kleine onderhoudsbeurt en remblokken voor vervangen bij km stand 131.300

* mrt. 2008: grote onderhoudsbeurt + APK. Handremschoenen achter vernieuwd bij km. stand 141.600

* jan. 2009: beurt + APK, remblokken achter vervangen, 2 nieuwe voorbanden bij km. stand 164.043

* juli 2009: onderhoudsbeurt bij km. stand 179.500

* maart 2010: onderhoudsbeurt + APK. Remschijven/blokken voor vernieuwd en twee nieuwe voorbanden bij km. stand 194.300

* oktober 2010: storing motormanagement: gloeibougies vervangen + gloeispiraal

* maart 2011: onderhoudsbeurt + APK + scv kleppen vernieuwd

* juli 2011: Onderhoudsbeurt incl. vervangen distributieriem + waterpomp bij km. stand 222.000.

* maart 2012: Onderhoudsbeurt incl. APK. Remmen voor en achter gangbaar gemaakt + nieuwe banden bij km. stand 233.180.

PROBLEMEN

  • 206.800 km

oktober 2010: storing motormanagement: gloeibougies vervangen + gloeispiraal bij km. stand 206.800.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens