Toyota Corolla (1974)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla |
---|---|
Bouwjaar | 1974 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
ERVARINGEN
- 160.000 km
Dit is een corolla ke20 uit 1974. Uit de fabriek gerold als een 1.2 toyoglide. (2 versnellings automaat). Na bijna 30 jaar dagelijks ingebruik te zijn geweest, is die motor vervangen door een 1600 2t-b motor met 86 pk, ipv 54 en een handgeschakelde 5 versnellingsbak. Met deze motor heb ik de auto ongeveer 2 jaar geleden gekocht. De auto had enig achterstallig onderhoud gehad, wat resulteerde dat ik vrij vaak aan de auto heb gesleuteld, maar de auto heeft me nooit laten staan. Het rijden was best een feest ondanks maar 86 pk, het grote voordeel is dat het wagen gewicht lekker laag is. (+-750 Kg). De 0 tot 100 sprint was in ongeveer 9 seconden afgelopen, en als je het gaspedaal bleef vloeren moest je bij 200 km van het gas, omdat op dat moment de toerenteller bij iets meer dan 7000 toeren draaide in de 5. Kortom het is een leuke gooi en smijt auto. laag gewicht, achterwiel aandrijving en redelijk vermogen. Ondertussen is ook dit motorblok weer vervangen door een 1600 celica (2t) motor, waarmee in vroegere jaren rally’s zijn gereden. Het blok is gemodifceerd met andere nokkenas, zuigers, klepveren, in en uitlaat poorten vergroot, dubbele webbers carburateurs, oliekoeler en meer. De motor leverd ongeveer een 115-120 pk’s. Uiteindelijk sprint hij nu in 8.2 seconden naar de 100km/h. Dit geeft nog wel eens vreemde blikken als je wint bij een stoplicht sprintje. Uitenraard werden hierbij ook de remmen en ophanging aangepast om dit vermogen ook veilig tussen het verkeer door te loodsen.
De veranderingen aan de buitenzeide van de auto zijn beperkt gebleven tot slecht kleine wijzigingen: De (in slechte staat verkerende) chromen bumpers zijn geschuurd en in zwart gespoten, evenals de gril, die oorspronkelijk van de coupe versie afkomt, de luchtinlaten aan de voorzeide, en de achterlicht omranding. Deze waren oorspronkelijk in lichtgrijs uitgevoerd maar waren naar een leven van pakweg dertig jaar in verweerde staat. Verder is de auto voorzien van lichtmetalen wielen en een voorspoilertje. Alles is uitenraard wel in de jaren 70 (oldschool)stijl uitgevoerd.
Aan de binnen zeide van de auto is het versleten, en in mijn ogen lelijke bruine skaileren interieur vervangen door een zwart skaileren interieur voorzien van sportstoelen. Ook is een andere km teller geplaatst, evenals een extra olietemp en druk meter.
PROBLEMEN
- 160.000 km
Buiten achterstallig onderhoud, wat zich uitte in het vrij snel vervangen van remblokken, remschijven, v-snaar, remolie, olie en filters heeft de auto eigenlijk geen grote problemen gehad, met uitzondering van roest. Dit had de kokerbalken en binnenschermen aan de voorkant dusdaning aangetast, dat ik er pakweg een maand of 5 mee bezig ben geweest om dit eruit te slijpen en opnieuw te lassen.
Ooit kwam ik een van de eerste eigenaren tegen van de auto. Die was er niet mee eens met wat er met de auto gebeurt was. Hij vond dat de auto orgineel had moeten blijven. Op zich vind ik dat bij sommige auto’s ook, zoals mijn eigen toyota 1000 uit 1972. Maar deze auto had als hij orgineel had moeten blijven waarschijnlijk nu op de sloop gelegen, en had hij de auto maar niet voor €125.- euro moeten verkopen.
Tot op de dag van vandaag is dit mijn dagenlijks auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Corolla
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Active | NL-Auto | Climate Control | Parkeercamera | Apple Carplay /- Android Auto |
- 2022
- 87.606 km

Toyota Corolla Hybrid 140 GR Sport+Plus Pack
- 2025
- 2 km

Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid 184pk CVT Business Intro Navigatie Multi Media Trekhaak
- 2019
- 117.946 km