Toyota Corolla 1.3 xli Soleil (1992)

autoreview

Toyota Corolla 1.3  xli Soleil (1992)

Signalement

UitvoeringCorolla 1.3 xli Soleil
Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf60.145 km
KM-stand laatst68.892 km
Lezerswaardering: 16%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Even voorstellen

  • 60.145 km

Ik heb inmiddels al mijn Corolla in mijn topic opgenomen op het forum, maar wilde hier toch mijn ervaringen met deze anonieme Japanner delen met een ieder.

De reden waarom ik deze wagen gekocht heb is eenvoudig, ooit in gelest en afgereden en op een zeker moment ook een van mijn eerste auto’s. Weliswaar een 1989 (December) 1.6 xli, maar die zijn nu vrijwel nergens meer te vinden. Dat is ook een andere reden waarom ik deze auto aanschafte. Je ziet ze bijna nergens meer en de paar die over zijn, vertonen dermate veel tekenen van roest, dat ook die over niet al te lange tijd op de boot naar Afrika zullen vertrekken.

Anno nu oogt de auto klein van stuk, maar nog steeds met een behoorlijk aerodynamisch design.
De uitvoering waarin ik rij, is er al eentje met injectie, waardoor de 1.3 motor net iets meer vermogen heeft dan zijn carburateur voorganger. Verder verschillen met de oude versie van voor 1990 is een ander stuurwiel, iets anders uitgervoerde knoppen voor achterruit verwarming en mistlamp en het Toyota logo wat een update kreeg in die tijd van de geschreven naam, naar het huidige logo.
Zicht rondom is goed, met kleine dode hoeken links en rechts achter.
Eenmaal in de auto vallen de grote zittingen op van de voorstoelen. Zelfs een Nederlander van bovengemiddelde lengte, kan prima zitten in deze Toyota. De stoelen zijn enkel horizontaal te verstellen en de rugleuning is trapsgewijs te verstellen. Stuur kan niet in hoogte versteld worden. Instrumentarium is overzichtelijk en de bediening intuitief met een minimum aan knoppen en hendels. Pedalen zijn goed te bereiken en hebben voldoende afstand onderling.
Het stuur zelf is behoorlijk dun, maar ligt verder lekker in de hand. Qua zitpositie is er niet veel ruimte meer boven mijn hoofd, in verband met een naderhand ingebouwd Webasto schuifkantel dak. Dit dakje is wel een verademing bij warm weer. Weinig extra windgeruis en lekker doortochten van het interieur.

Beide portieren hebben een opbergvak, maar echt veel kan er niet in vanwege de geringe diepte en breedte. Handschoenen kastje is redelijk qua ruimte. In de middenconsole is nog een dubbel din formaat opbergvakje en daaronder nog een afleg vakje. Tussen de voorstoelen in een console met een klein bakje en een asbakje voor de achterpassagiers.
Kofferbak is voorzien van een lampje en door middel van de in twee delen neerklapbare achterbank om te bouwen naar een toch behoorlijke laadruimte. We gaan het meemaken als we op vakantie gaan met de Corolla in Augustus.

De bekleding zelf is een ruwe stof met een soort visgraat achtig motief en erg duurzaam. Typisch jaren negentig stofje zullen we maar zeggen.

Aangezien de auto pas 60.000 heeft gelopen, ruikt hij ook nog naar een nwe auto anno 1992.

Dan de rijeigenschappen;
Tsja, door de lage zit in de auto en de over het algemeen lage positie zo vlak boven het wegdek van de auto in het geheel, heb je al snel het gevoel dat je elke bocht met 200 kan nemen. De 145 bandjes van in mijn geval een c-merk, zijn verbazingwekkend stil en gedragen zich prima. Of dit ook is tijdens een stortbui valt te betwijfelen. De automaten bak schakelt schokloos. Motortje maakt erg weinig herrie bij 120 km/u, zo’n 68 Db op de voorstoelen en 70 Db op de achterbank.
Het economy lampje op het dashboard, is in het begin verslavend. Om het lampje altijd groen te houden, is een rustige rijstijl vereist, erg rustig. Dit wijst er nog maar eens op hoe tijden veranderd zijn. Waar je vroeger nog rustig schakelend met het verkeer mee kon komen, moet je nu constant het lampje in het oranje knallen om maar met de meute mee te gaan. En als eindresultaat kom je uiteindelijk op de maximum snelheid, en dat met maar een halve minuut vertraging ofzo. Onacceptabel zo blijkt elke ochtend. Allemaal gehaast, vooral in de spits s’ochtend en elke treuzelaar word ongenadig op zijn kont gezeten en dwingend verzocht zijn snelheid te verhogen of op zijn minst flink door te rijden, want oh wee als we te laat op onze bestemming aankomen.
Eigenlijk best jammer dat dit nu zo is. Het relaxte rijden bevalt mij eigenlijk wel. Minder stress en ergernis.
De Corolla is nog niet een auto die mensen om doet kijken als ik langs rijd. Dat gebeurt wel met de R5, R4 en zelfs met de Mercury. Die laatste niet omdat hij oud is of herkend word al seen auto van vroeger, maar wel bijzonder, want je ziet ze niet op elke straathoek. Een enkeling die een Corolla heeft gehad, of die een Corolla in de familie heeft gehad, zal een klein glimlachje op zijn gezicht laten zien.

Maar dat maakt mij niets uit. Deze auto is voor mij op dit moment een prima vervoersmiddel om van en naar mijn werk te komen. Vlot genoeg, ruim genoeg en comfortabel genoeg. En hem in een perfecte staat terugbrengen is dan weer het stukje hobby. Tot Oktober, dan komt de Mercury weer uit de stalling voor zijn winterdienst en mag de Corolla weer binnen slapen.

De Corolla is door mij aangeschaft in Januari, geschorst en weer in de MRB gedaan begin april, om hem van een nwe APK te voorzien en distributie riem, spanrol en verse olie en filter. Dat was voor de lieve somma van 340 euro. Verder nog nwe ruitenwissers rondom. Deze zijn van een model die vervangen kan worden door enkel het rubber te vernieuwen. Zoals het oorspronkelijk was.

Huidig verbruik is 1 op 13,5. Dit kan zuiniger, maar dan irriteer ik medeweggebruikers vrees ik.

Meer volgt.

Tussenstand

  • 64.238 km

Zo, heb er inmiddels al weer een paar duizend kilometer op zitten met de Rolla. Man, wat rijd deze wagen toch heerlijk! Ongelooflijk! De beperkte reeds gelopen kilometrage zal daar ongetwijfeld aan bijdragen, aangezien het meeste in, op en onder de auto nog nieuw is.

Enige wat even een tegenvaller was, is het moment toen ik de gehele achterbank, hoedenplank en zijbekleding uitbouwde, om te kijken hoe de roest in de veertoren er aan de binnenkant uitziet. Bestuurderskant had een klein gaatje, maar de bijrijderskant had toch wel wat meer roest. Ook gordelbevestigingspunt is aangetast. Verbazingwekkend, aangezien de rest van de wagen nog zo nieuw is en de auto altijd binnengeslapen heeft. Mijn vaste plaatwerker/spuiter zei dat staal simpelweg ouder word en minder word. Vocht of geen vocht, zout of geen zout, het gaat een keertje roesten mts niet goed behandeld. Zo zie je maar dat je nooit echt een garantie heb als je een lage kilometerstand auto aanschaft. Gekke is, dat deze auto's er helemaal niet bekend om staan dat ze op deze plek roesten. Genoeg andere plaatsen, maar daar is de Corolla keihard. Dat is ook de reden dat ik geen enkele poging heb gedaan om e.e.a. daar te checken.

Inmiddels al diverse offertes aangevraagd voor herstel.
Bedragen lopen uiteen van 500-1000 euro excl. btw. Tis redelijk wat werk natuurlijk en er moet op verschillende plekken gezond staal ingezet worden. Bij de dealer kon je vroeger complete wielkuipen kopen a 360 euro ex btw,. maar zijn niet meer leverbaar. Heb nu een afsrpaak gemaakt bij mijn. Eigen garage voor herstel. Rot eruitsnijden en nieuw plaatwerk erin.

Aangezien de vakantietijd voor de deur staat, wil iedereen zijn auto af hebben voor die tijd. Dus een wachttijd......word vervolgd. Een exemplaar als deze is het redden zeker waard.

We zijn er bijna!

  • 64.521 km

Belangrijke update inmiddels.
De auto staat momenteel bij een hersteller.
De meest rotte wielkast is inmiddels gedaan. Rotte stukken eruit geslepen, nwe stukken erin gelast, behandeld, geluidsdempingsmat er weer op en in kleur spuiten. Was een flinke klus. Twee volle dagen snijden, passen, lassen, maar het eind is in zicht. De andere kant word nog even nagelopen, er zaten daar ook een paar stukjes, maar lang niet zo erg als de bijrijderskant. Het is dat ik een goedkoop, maar erg goed adres heb gevonden, anders was dit nooit gelukt omdat het simpelweg anders niet te betalen is, zeker gezien de beperkte verzamelwaarde (helaas) van dit model. De wielkasten worden weer als nieuw nu en de Corolla zal weer jaaaaaaaaaren meekunnen. Ik moet bekennen, een goed gevoel! Kan ik nog mooi even September en Oktober rondkarren met dit wagentje alvorens hij de winterslaap in gaat.

Ze is weer terug!

  • 64.573 km

Gisterenavond de Corolla weer opgehaald. Na een intensieve restauratie van de achterste wielkuipen, kan het opbouwen weer beginnen. Men is er minstens 3 volle werkdagen mee bezig geweest, maar alle roest is weg, vers plaat staal is aangebracht en alles is daarna in een anti-roest coating gezet.
De bijrijderskant was er het ergst aan toe. Er waren echt hele stukken gewoon weg, en ok de gordel bevestiging was dermate aangetast dat dit een fikse APK afkeur has opgeleverd. Maar dat is de APK keurmeester dus niet opgevallen.

De persoon die eraan gewerkt heeft, heft gelast en gelijmd (nieuwste techniek) daar waar nodig. Erg kundige man die dit werk echt puur doet uit de liefde voor de oudere auto en niet uit winstbejag. Elke oudere auto die hij op de weg kan houden, is er weer eentje, zo redeneert hij.

Dit soort mensen moet je echt zuinig op zijn, want echt hele kundige lassers en mensen met een passie kom je niet meer tegen in autoherstel land.

De komende avonden de auto opbouwen en dan gaan we weer woon werk verkeer doen met dit heerlijke gebakje. Ik ben blij dat ik toch voor herstel heb gekozen, voelt enorm goed!

Word vervolgd uiteraard.

Heerlijk!

  • 65.173 km

De Corolla is weer helemaal compleet en rijd heerlijk.
Ik heb besloten, om toch de automaten bak een keer te trakteren op nwe olie en filter.Je weet maar nooit en het kan geen kwaad lijkt me.

Afgelopen zaterdag een geluk...er stond een Corolla te koop in mijn dorp, met erg veel roest. Bleek dat de autohandelaar er de sloop prijs voor betaald heeft en nog probeert om de auto aan de man/vrouw te brengen. Er zat erg veel rot aan de Corolla, met name de dorpels achter en wielkasten. Voorspatborden en achterklep waren nog netjes viel mij op. na enig onderhandelen, heb ik alsnog de voorste spatlappen, de H4 koplampen en veel reserve spul zoals drukkertjes, schroefjes, achterklepveren, stadslichten e.d. meegekregen voor een redelijk bedrag. De H4 koplampen zijn een geweldige upgrade ten aanzien van de duplo units die er nu in zitten. Van 40 naar 50 Watt is niet mis.
Ook heb ik een sportstuur meegenomen, wat drie spaaks is. Beter dan de twee spaaks die er bij mij standaard in zit. Met name bij inparkeren, druk ik regelmatig de claxon in. En die voorste spatlappen? Tsja, die maken het uiterlijk helemaal af.

Erg blij en nu maar flink kilometers maken. De Mercury is momenteel bij dezelfde persoon voor herstel van roest bij voorste schermen.

Bijna winterstallingtijd....

  • 68.892 km

Tot mijn grote schrik heb ik al weer bijna 10.000 km met de Corolla gereden. Wat heerlijk! Airco, cruise control, elecrische ramen....ik heb ze niet gemist. Dakje was een perfect alternatief met weinig windgeruis.

De auto heeft het perfect gedaan. Verbruik met een redelijk stevige rijstijl (niet jakkeren, maar meerijden met het snelle verkeer) van 1 op 13,8. Dat kan nog veel zuiniger als ik anno 1992 op de snelweg zou rijden en iedereen het wat rustiger aan deed.

Op deze koude, vochtige dagen, beslaan de ramen wel zodra je instapt en wegrijd, maar de ontwaseming werkt prima. Achterruit verwarming, enkel de onderste twee draadjes, dus die gaan we in het voorjaar even doormeten en fixen.
In die bijna 10.000 km geen olieverbruik, maar dat verbaast mij ook niet. Auto ruik je ook totaal niet als hij warm stationair staat te pruttelen. Ondanks de voor de huidige tijden lage in -en uitstap, zit de auto erg comfortabel.

Volgend jaar trakteren we haar op o.a. nwe bakolie en filter, bougies, bougiekabels, luchtfilter en laat ik een klein restje roest rechtsachter weghalen, wat door aangekoekte modder is ontstaan aan de onderkant, achter de bumper.

Ook zullen we de trekhaak bedrading even doormeten. Toen er dit jaar een aanhanger achter hing, gingen de lichten niet synchroom tussen auto en aanhanger. Sterker nog, er waren wat zaken omgedraaid of niet werkend. Als de auto dan helemaal af is, laat ik hem wel even taxeren. Nooit verkeerd.

Ook komt vanaf volgend najaar, de Corolla gewoon thuis te staan. Ik ga de car port uitbreiden en dan ben ik van niemand meer afhankelijk met stalling. In de winter Corolla erin en rijden in de Mercury, in de zomer Mercury erin en rijden met de Corolla.

Best of both worlds.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.