Toyota Corolla 1.3 XL (1987)

autoreview

Toyota Corolla 1.3 XL (1987)

Signalement

UitvoeringCorolla 1.3 XL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf118.000 km
KM-stand laatst200.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Beste auto ooit!

  • 200.000 km

Deze prachtige Corolla E9 is in 1999 door mijn zwager aangeschaft met 50.000 kilometer op de teller, met alle onderhoudsboekjes er bij, daadwerkelijk van een oud mannetje geweest. Via de volgende zwager is de auto in 2002 bij mij terechtgekomen met 118.000 kilometer op de teller. Nu 4 jaar en 80.000 kilomer verder is de auto nog altijd in prima staat, en heb ik er geen bijzondere onderhoudskosten aan gehad. mede omdat ik bijna alles zelf gedaan heb.

Toen ik de auto kocht liep de motor slecht; onregelmatig stationair en bij ongeveer 130 km/u begon de auto te trillen. Daarop heb ik de distributieriem vervangen, kleppen gesteld, verdelerkap, bougies en kabels vervangen om er uiteindelijk achter te komen dat de mechanische ontstekingsvervroeger vast zat. Deze uit elkaar gehaald, schoongemaakt en opnieuw ingevet en sindsdien loopt de motor als een zonnetje.

Qua comfort en prestaties voor een 20 jaar oude auto weinig op aan te merken. De 1.3 motor is fel genoeg, zelfs op de snelweg is een kruissnelheid van 130 prima mogelijk. Stoelen zitten nog altijd redelijk. Blijft natuurlijk wel een auto van 20 jaar oud dus voor deze tijd zeker niet meer wereldschokkend. In vergelijking met mijn vorige auto, een opel corsa uit 1984, wel 10x beter.

Basisuitvoering is erg kaal, ik er er zelf een ander klokkenwerk met toerenteller ingebouwd, een digitaal klokje gemonteerd en gordels achterin geplaatst.

Klein zwak puntje: in modellen waarin geen achtergordels zijn gemonteerd is de bevestiging afgedicht met een rubber plug. Deze rubber pluggen drogen uit waardoor water via de wielbak naar binnen komt en roestvorming ontstaat. Dit heb ik moeten laten repareren en om herhaling te voorkomen achtergordels gemonteerd.

Ook al zou de auto nog best een tijdje meekunnen, dit voorjaar wordt het toch tijd voor vervanging in de vorm van een volgende, grotere japanner. Geen toyota meer, maar alleen omdat deze naar mijn mening tweedehands te duur zijn.

Update 18 september 2009: In 2007 heb ik deze auto helaas van de hand moeten doen omdat we een grotere en meer comfortabele auto nodig hadden ivm. werk. De auto hebben we bij een Toyota garage ingeruild op een Mazda 626. De corolla is bij mijn weten bij een monteur van die garage terechtgekomen, hij rijdt in ieder geval nog steeds rond. Gelukkig niet zoals veel lotgenoten op de export gegaan dus!

PROBLEMEN
NONE
Naast normaal onderhoud zoals elk jaar schone olie en filter, en kleppen stellen;

2002: distributieriem, verdelerkap, bougies en bougiekabels vervangen, holle delen getectyleerd.
2003: Achterbanden eraf, voorbanden naar achter, nieuwe voorbanden. Verstevigingsdriehoeken bij achterbank opnieuw gelast.
2004: -
2005: Stofhoes aandrijfas vervangen, voorpijp vervangen, achterdemper vervangen
2006: Nieuwe voorbanden, oude voorbanden naar achter, middenpijp vervangen, stofhoes aandrijfas vervangen.

Plus elk jaar voor de APK de handrem losmaken, de kabel zit elk jaar aan de linkerkant vast. Zal wel normaal zijn voor een oude auto denk ik maar.

Verder nog het linker voorspatbord vervangen, deze was doorgeroest. Ook is de achterklep vervangen omdat een door een vrachtwagenband ongelukkig gelanceerd steentje de achterruit verbrijzeld had.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

DirectLease
Toyota Corolla 1.8 Hybrid Comfort (5D/CVT)
€ 479
 
Arval
Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Active (5D/CVT)
€ 511
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens