Toyota Carina II 1.6 XLi (1991)

autoreview

Toyota Carina II 1.6 XLi (1991)
Toyota Carina II 1.6 XLi (1991)Toyota Carina II 1.6 XLi (1991)Toyota Carina II 1.6 XLi (1991)Toyota Carina II 1.6 XLi (1991)Toyota Carina II 1.6 XLi (1991)

Signalement

UitvoeringCarina II 1.6 XLi
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf82.500 km
KM-stand laatst82.500 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 82.500 km

Na jaren lang Suzuki's Swift te hebben gereden wilde ik eigenlijk weer zo'n soort auto. Betrouwbaar, Zuinig en Luxe. (Ik noem elektrische ramen en centrale deurvergrendeling luxe) Gewoon veel auto voor schappelijk geld i.p.v. een trendy merkje voorop voor de hoofdprijs (VW).
Wel wilde ik meer ruimte, een auto waarin je met 4 man fatsoenlijk kunt zitten en een schuifdak en/of airco.

Ik hou van vierkant en rechthoekige 80's en 90's auto's. Ik vind de boxy look gewoon heel gaaf. Plus de simpelere techniek maakt zelf repareren of upgraden mogelijk. Zo heb ik in al mijn auto's Cruise Control gebouwd en natuurlijk goed geluid.

Goed, een lang verhaal kort na dagen/weken/maanden zoeken op auto24 en MP op de zoeksuggesties: 1980-2004, sedans, hatchbacks, 4 tot 5 deurs, en de opties, kwam ik mijn huidige Toyota Carina 1.6 XLI tegen. Eigenlijk vond ik de auto niet boxy genoeg en een net te weinig zeggend uiterlijk hebben maar ik dacht laat ik toch eens langs gaan om de auto in het echt te bekijken gezien de staat er zeer netjes uitzag en de kmstand, ongelooflijk maar, waar slechts 82500 betrof.

Daar aangekomen was ik nog steeds niet overtuigd door het uiterlijk maar toen kwam de proefrit...
Wat een extreem smooth en gladjes rijdende "Slee"! Het interieur was werkelijk in top staat en de bekleding leek wel nieuw. Alles werkte uitstekend en nergens schade of slijtage. Een prachtig groot elektrisch schuif/kantel dak, alle ramen elektrisch, CV een zeer ruime achterbank en een giga kofferbak. Toen de auto ook nog bijna gevoelloos bleek te schakelen door de automatische versnellingsbak en net een grote beurt en nieuwe distributie riem gehad bleek te hebben (2019) was ik verkocht. De enige 2 min puntjes waren wat lichte schade aan de buiten (zij)kant van de auto en de duidelijk versleten schokbrekers voor.

Vóór het naar huis rijden de auto vol gegooid en na de rit van 115 km weer vol gegooid. 1 op 18... Oké ik rijd wel altijd max 90 a 100 Kmpu op de rechter baan omdat ik dat ontspannend vind maar dit leek mij ongeloofwaardig voor een 1600 cc, 4 versnellingen met overdrive automaat uit 1991 op gloed nieuwe winterbanden. Maar ook nu haal ik dat soort waardes geregeld al heb ik wel gemerkt dat de snelheidsmeter z'n 10 kmpu hoger aangeeft dan mijn werkelijke (GPS) snelheid. Dus zeg dat ik 1 op 16 á 17 haal... zeer netjes vind ikzelf.

Cruise Control ingebouwd, betere speakertjes, een kleine bas versterker, een set bijna nieuwe zomerbanden laten monteren en gele koplampen erin gezet. Ik geniet nu dagelijks van mijn fantastische Carina. Het is even afwachten met mijn werk of ik een auto van de zaak krijg, maar de Carina eventueel weg doen, vind ik steeds moeilijker. Als ik echt heb besloten de auto te houden komen er nieuwe schokbrekers, bestuurders zonneklepje, rechter zijspiegel kapje en blokken en schijven op. Ook twijfel ik een gastank in te laten bouwen en de lichte schade te laten herstellen.

Update doe ik over een poosje weer.

JANUARI 2020, 95000 KM

Geen problemen ondervonden, altijd starten en lopen. Inmiddels verliefd geworden op mijn Carina. En voor je geliefde zorg je goed. 4 nieuwe schokbrekers laten monteren, 2 ashoezen vervangen en de remolie ververst. (€750, au... maar de auto is het waard en klapt niet meer tegen de grond bij drempels)

Door dat klappen van de uitlaat tegen het asfalt heeft de uitlaat helaas een gaatje opgelopen? Ik hoor bij stilstaan in de D stand een beetje brommen, binnenkort APK en dan maar eens even gelijk kijken wat dat is. Verder staat voor de beurten inval slechts 10000km!? Dat is wel rap achter elkaar, vandaar dat ik het iets op rek naar 15k a 20k. Kan dit veel kwaad? Ik denk gezien mijn rustige rijstijl, en bewuste omgang met het oude beestje niet.

De auto rijdt nog steeds heerlijk en alles werkt. Inmiddels alleen maar E5 (Dus duurdere Premium benzines) tanken gezien E10 niet goed voor de Carina is... Het LPG idee is van de baan gezien de 4AFE motoren van Toyota daar niet zo goed meegaan. Dus dan maar wat meer betalen voor deze geweldig leuke auto.

SEPTEMBER 2021 118 000 KM

De Carina doet het nog altijd prima, altijd starten en lopen. APKtjes komt hij doorheen met de minste kosten. (A €100 per jaar)
Ik geef de auto zelf zijn beurtjes gezien dit super easy is. Koelvloeistof, olie en filter iedere 15 000 km. Ik heb 15" steelies eronder gezet zodat de auto wat hoger staat. Alles werkt nog naar behoren behalve de blower, deze werkt niet meer op stand 1. Kwestie van een weerstandje. Het verbruik is wat gestegen naar 1 op 13, vermoedelijk door de nieuwe velgen en winterbanden. Ik wil de automaat eigenlijk binnenkort een keertje laten spoelen puur omdat na 118 000 km dat wel eens mag gebeuren niet omdat hij problemen heeft met schakelen of wat dan ook. Het is een blijft een heerlijke auto om rustig mee te rijden om de rechterbaan want snel is hij absoluut niet. Nog steeds dik tevreden!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.