Jeep. Het is misschien wel het ultieme Amerikaanse automerk, maar niet meer in Europa. Hier zijn alle leverbare Jeeps namelijk vooral heel erg Europees, nadat de nog wel beschikbare Amerikaanse modellen vakkundig zijn geschrapt.
Een Amerikaans merk dat twee modellen verkoopt die geen van beiden überhaupt leverbaar zijn in Amerika: het kan blijkbaar allemaal. Jeep voerde tot voor kort een mix van typisch Amerikaanse en meer op Europa gerichte modellen, met de Grand Cherokee en de Wrangler als concrete voorbeelden in die eerste categorie. Beide Amerikaanse producten waren leverbaar als plug-inhybride en daarmee relatief aantrekkelijk voor een land als Nederland, waar een te hoge CO2-uitstoot een auto direct kansloos maakt. Een Wrangler zal altijd een nicheproduct blijven, maar als PHEV is er heus een markt(je) voor.
Inmiddels heeft de Amerikaanse tak van Stellantis echter besloten fors gas terug te nemen als het gaat om elektrificatie. Dat betekent onder meer het schrappen van alle plug-inhybrides en het laat zich raden dat Jeep deze varianten niet voor Europa blijft bouwen. Tel daarbij op dat de Wrangler en de Grand Cherokee toch al klaargemaakt hadden moeten worden voor nieuwe Europese uitstoot- en veiligheidseisen, en het is niet gek dat ze verdwenen zijn.
De Jeep Wrangler is natuurlijk dé Jeep
Niet gek, maar wel jammer. Het Jeep-gamma in Europa is hiermee ineens wel erg overzichtelijk en bestaat uit de compacte Avenger en de iets grotere Compass. Beiden zijn gebaseerd op platforms van de Europese tak van Stellantis, waar onder meer ook Peugeot, Opel en Citroën gebruik van maken. Saillant detail: beide hier leverbare Jeeps zijn niet eens verkrijgbaar in Noord-Amerika. Voor de Compass ligt dat in theorie wel in het verschiet, maar kan de Amerikaanse carrière pas van start gaan als de Compass ook daar zal worden gebouwd. Dat moet in 2027 gebeuren, al weten we nog niet precies in hoeverre de Amerikaanse Compass identiek zal zijn aan de Europese.
Voor specifiek de Wrangler geeft Jeep tegenover AutoWeek trouwens wel aan dat er gekeken wordt naar manieren om die auto te herintroduceren. Dat hangt af van de beschikbare aandrijflijnen en de regelgeving in Europese landen, dus een herintroductie in Europa zonder Nederland lijkt dan eventueel ook een optie.
Als occasion
De Amerikaanse Jeeps zijn als plug-inhybride natuurlijk wel erg interessant als occasion. De brandstofkosten zijn met regelmatig opladen goed te doen en in het geval van de Grand Cherokee speelt zijn onbekendheid ook nog mee. Zo'n superluxe en erg prettige luxe-Jeep koop je inmiddels al voor minder dan 50 mille, een plug-inhybride Wrangler begint net even onder dat niveau. Kun je toch mooi tegen je Avenger-rijdende buurman zeggen dat jij wél een 'echte' Jeep hebt.






