Toyota Carina (1997)

autoreview

Signalement

UitvoeringCarina
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf1997
KM-stand bij aanschaf128.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ik heb al eerder een review over deze auto geschreven. Echter ik ben het wachtwoord kwijt en ik gebruik een ander email adres, dus heb een nieuw account aangemaakt.

ERVARINGEN
(156.000 km)
Na een jaar met een citroen xantia uit 1998 te hebben gereden, wat overigens prima beviel, gaf deze ineens de geest. Dus opzoek naar een andere auto. Ik zocht een betrouwbare, niet te dure auto. Mijn voorkeur ging ivm. De betrouwbaarheid uit naar een niet al te grote Japanner. Bij toeval kwam ik op deze auto. Het is bij een particulier gekocht, maar altijd bij een en dezelfde toyota dealer onderhouden. Tevens had deze net een grote beurt gehad (met nieuwe yokohama banden). De onderhoudsbeurten waren zeer consequent volgens het onderhoudsschema uitgevoerd. De auto had 128.500 duizend kilometer gereden. Op een paar kleine krasjes na, was de auto in prima staat. Na een proefrit, het bekijken van de auto door een bevriende monteur en wat onderhandelen heb ik de koop gesloten.

Het gaat hierbij om de 'executive' uitvoering, dat wil zeggen dat er oa. ABS, electrische ramen, electrische buitenspiegels, airco en voorruit-verwarming opzit. Al met al, prima uitgevoerd. De airco doet het overigens nog uitstekend.

Wat mijn opvalt is dat de grip van yokohama banden wat minder is dan de michelins bij de xantia (kan ook aan de combinatie band/auto liggen). Aangezien yokohama aanbevolen wordt door toyota, en deze er ook standaard gemonteerd worden, vind ik dat best jammer.

Ik vind de remmen iets minder dan bij de xantia, je moet wat meer druk op het rem pedaal uitoefenen om de auto bij wat hogere snelheid tot stilstand te krijgen. De werking van de remmen is voldoende.

De wegligging vind ik ook iets minder dan bij de xantia. Bij snel genomen bochten voel je toch de wagen erg snel overhellen. Maar goed, ik ben een redelijk rustige rijder, dus valt dit voor mij persoonlijk wel mee.

Het rijgedrag van deze auto is verder voldoende comfortabel, alleen bij plotselinge/snelle bochten is de auto minder goed onder controle te houden. Het geluidsniveau van de auto is acceptabel. Je hoort geen rare geluiden van de motor of het interieur. Wel vind ik het rolgeluid van de banden wat minder. De standaard audio uitrusting is van voldoende kwaliteit. Ik zelf ben 1.92 en zit redelijk goed zowel voorin als achter in. Voorin kom ik wel met mijn knie tegen de middenconsole, maar niet op een hinderlijke manier. De stoelen zijn voldoende comfortabel, maar geven niet al te veel zijdelinge steun. de lendesteun is wel ietwat te verstellen. Ik kom wel redelijk fit de auto uit na een rit van een aantal uur. De bekleding en het interieur zien er na 10 jaar nog prima uit.

Het verbruik is laag. Ik hou het een beetje bij, en het verbruik schommelt tussen de 1:15,5 en 1:16. Prima waarden voor een auto van nu ruim 10 jaar oud. Het rijgedrag van de motor is wel even wennen. Het enigszins inhouden van leanburn motor is wennen. Als je even wat meer gas geeft is de auto voldoende vlot, voor bijvoorbeeld een inhaalactie, maar echt sportief wordt het niet. Ook bij een rit door de bergen bleef het verbruik aangenaam laag, alleen moet je wel zorgen dat je voldoende toeren blijft maken bij bergop, anders voelt de auto wat futloos aan.

De auto is voldoende ruim, alleen is de kofferbak niet erg breed. Verder is de hele auto gewoon netjes afgewerkt en hoor je geen irritante piepjes en kraakjes, van het interieur. De bank kan in z'n geehel worden ingeklapt, en dan ontstaat er een ruime laadruimte, mee een vlakke vloer.
PROBLEMEN
(156.000 km)
Problemen.
Ik heb 2 problemen met de auto gehad. Na bijna een jaar gereden te hebben ( de teller stond toen op op 148.000 kilometer) ontstonden er 2 mankementen.
1 lekkende remleiding. I
2 stabilisatorstang voor moest worden vervangen.
Deze twee punten zijn bij de grote beurt vervangen. Verder geen problemen gehad, en rijdt de auto prima. De kosten van de totale grote beurt met apk en nieuwe voorband was net geen 300 euro.

Op 155.000 km is af en toe mijn rechter achterband zacht. Ik heb deze na laten kijken bij de dealer maar deze kon niets vinden. Het vreemde is dat de band de ene keer een maand op spanning blijft en dan weer een week, terwijl er in die periode niet meer of minder per week wordt gereden. De band laat ik binnenkort vervangen. Als iemand een tip heeft voor goede banden voor deze auto, hoor ik het graag.

Onderhoud.
Qua onderhoud valt het erg mee. Ik controleer regelmatig het olie- en koelvloeistof peil, maar hierbij heb ik slechts 1 keer een beetje olie moeten bijvullen ( op ca 140.000 km). Koelvloeistof heb ik helemaal niet hoeven bijvullen.


-
(170.000 km)
De auto is onlangs APK gekeurd, en kwam zonder aanmerking door de keuring heen. de apk keuring viel gelijk met een onderhoudsbeurt. Vloeistoffen zijn ververst en e.e.a is nagekeken, verder was er niets nodig. De auto is technisch is prima staat. Opvallen is dat na 12 jaar en 170 000 km's de originele uitlaat er nog onder zit en er zelfs nog prima uitziet.

Ook zijn de banden vervangen. De yokohama's hadden nog voldoende profiel, maar ze bevielen me niet. Ik heb er nu Vredestijn hi-tracks eronder. Deze hebben meer grip en zijn stiller. De auto rijdt er een stuk beter door.

Het verbruik is nog steeds 1 op 15,5. Dit is wel erg aangenaam met de hoge bezineprijzen. Samen met de lage onhoudskosten zijn de verbruikskosten dus op een prettig laag niveau. Ik verwacht hier nog wel even plezier van te hebben.

205.000 KM
De auto doet het nog steeds prima, inmiddels weer een APK en onderhoudsbeurt gehad. De rechterraambediening (electrisch) deed het niet meer. Het geheel moest worden vervangen, dit grapje kostte 285 euro. Ook heb ik de distriebutieriem laten vervangen, olie ververst, nieuwe filters enz enz. Behalve de electritischeraambediening de normale onderhoudszaken dus. De 1,8 benizinemoter loopt nog prima, en gebruikt geen olie. De banden waren ook nog in goede staat. De vredestijns hi-track bevallen echt heel goed.

Ik heb de banden nu wat harder opgepompt (2,5 bar) Verbruik en wegligging zijn verbeterd. Op de snelwegrit naar Kopenhagen was het verbruik gemiddeld 1 op 18 bij een snelheid van 110-120 km-uur.

In het kort:
pluspunten:
verbruik
uitrusting
gebruikskosten
betrouwbaarheid

minpunten:
gemonteerde banden
smalle kofferbak

Conclusie:
Ik ben tevreden over deze auto. Voor mij is een auto niet veel meer dan een vervoersmiddel, die je enigszins vlot en comfortabel moet kunnen vervoeren. Daarbij zijn lage gebruikers kosten voor mij het belangrijkst. De auto voldoet dus prima.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.