Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic (2009)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 D-4D-F Dynamic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf23 km
KM-stand laatst272.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een zwarte toyota avensis uit 2009.

  • 1.001 km

Inmiddels een week onderweg met de nieuwe Toyota Avensis 2.0 d4d wagon. Het betreft de Dynamic uitvoering. Kleur: metallic zwart.

Hoewel nog niet veel te zeggen valt over de duurzaamheid van de auto kan ik alleen een eerste indruk geven. De auto is ruim, zeer ruim. Aangezien ik voor mijn werk geregeld presentatie middelen en cursusmateriaal meeneem ideaal. Hij stond gister op een parkeerplaats naast een V70; scheelt niet zoveel.
Wat mij verder opvalt is de stilte in de auto tijdens het rijden; je hoort wat bandengeruis. Heerlijk rustgevend en de radio hoeft niet hard te staan. De standaard radio en luidsprekers in de Dynamic zijn aardig maar ook niet meer dan dat. Zeker niet; had iets meer verwacht voor een rijdersauto. Of had ik dan toch gelijk de duurste versie moeten kiezen ? Of was ik verwend in de Peugeot met JBL; nee, dit mag wel iets beter voor dit geld.

Alle basis dingen voor prettig rijden zit erop, moet nog wat wennen aan de electronische handrem. De cruise control werkt echt perfect en is zonder schokken in te stellen. Stoelen en algehele uitstraling zijn ok. Geen upperclass hoogvlieger wat dat betreft maar gewoon zeer solide en ok.

De uitstraling van de carroserie is in mijn ogen zeer geslaagd. Mooie lijn, snel, niet te patserig, maar ook niet saai. Ik ga hem steeds mooier vinden. Heb er twee chrooaccenten op laten zetten; bij mistlampen en op de achterklep een strip. Staat net even chiquer.

Verder valt mij op de dat er veel plastic aan de auto zit; kijk maar eens onder de motorkap (geen gasveer); veel plastic. Bumpers: plastic en als je erop druk beweegt het allemaal. We zullen zien hoe dat zich houdt. Het dashboard is zwart en heeft een klein ribbelstructuur. Dat moet het wat luxer laten lijken en voelt wat zachter aan. En dat doet het ook.

De bluetooth telefoonverbinding werkt bij mij nog niet geheel goed maar daar wordt aangewerkt. De medewerkers van toyota waren afgelopen week op cursus; toen had ik mijn auto al.

Wordt vervolgd zodra er wat meer kilometers op staan; dan volgen ook wat foto's.
De beoordeling moet verplicht voor publicatie en is dus nog niet objectief.

Paar weken in bezit

  • 6.200 km

Inmiddels meer dan 6000 kms gereden met deze Avensis. De dealer heeft de radio met blue tooth vervangen om dat de telefoonverbinding niet werkte. Gelukkig werkt dit nu welm maar het schijnt dat je ook de namen in het display kan aflezen; dit gaan ze nog een keertje uitleggen.

De auto stuur en rijdt geweldig; hele fijne rijders auto. Is zeer stil en hoewel het geen stoplichtsprinter is kun je voldoende versnellen. Het gevoel met de weg is even wennen maar verder pima. Ook in gebruik; helemaal goed. Wat me opvalt en in mijn ogen onhandig is is dat de verlichting enit een stand kent dat hij met contact uit gaat en aan; je moet hem dus iedere keer aan en uit zetten. Op auto doet hij het uiteraard alleen in het donker. Mbt verbruik is nog weinig te zeggen omdat je een diesel eerst moet inrijden: voor de liefhebber: het 1:19,6 gehaald maar bij gewoon doorrijden: 1:15,6 gemiddeld.

Tja, en dan de stoelen: deze bevallen helaas niet goed. Na een tijdje krijg je dooie benen; de wangen drukken te veel waardoor de bloedsomloop verminderd. Vreemd maar helaas. Dit gemeld bij de dealer maar eerst moeten er meer mensen gaan klagen voordat er pas actie wordt ondernomen. Is nml niet exemplarisch. Dus even afwachten of ook anderen dit opvalt; maar ondertussen wel vervelend; heb net 3 uur in auto gezeten :-(( da's niet leuk.
Het rijden verder is gelukkig wel leuk.

fijne wagen...

  • 65.000 km

Na ruim ee njaar en 65.000km te hebben gereden in deze Avensis kan ik niet anders zeggen dat de auto zeer goed bevalt; behalve die stoelen dan. Dat blijft behelpen.
Het verbruik van de auto is zeer netjes; ik ben geen hardrijder en haal gemiddeld 1:18. Als je echt zuinig doet is 1:20 of in vlagen tot 1:26 zelf mogelijk maar dan zijn dat moment opnamen en niet echt redelijk. Met de winterbanden was het overigens gemiddeld 1:15,3; dus die energie saver doe nhun werk wel.
de auto heeft voldoende vermogen, is lekker ruim en geen klagen. De blue tooth is wat lastiger; verbinding valt zelden weg. Heb liever weer een gewone houder en verbinding. Op langere ritten zet je hem toch aan de lader dus zie het nut niet meer zo van dat draadloze.
De audio is redelijk en ben er inmiddels aan gewend. Tja, en dan die stoelen. Gelukkig zijn er al meer die dit bemerken maar goed. Andere stoel erin zetten is idd een optie. Kan het geld voor een stoel ook doen voor een jonge Volvo s80 of v70... De nieuwe v60 lijkt weer wat duur... Als iemand interesse heeft ?
Kosten: geen; ja, gewoon onderhoud natuurlijk. Mankementen: geen. Gewoon heel goed voor elkaar. Het valt mensen vaak op hoe stil de auto eigenlijk is.

2 jarig jubileum

  • 99.000 km

Inmiddesl 2 jaar alweer in bezit en bijna een ton op de teller. De auto rijdt nog steeds prima; stil, vlot en geen bijzonderheden verder. Het verbuik is in de winter (op winterbanden) 1 op 15 - 15,3 waarbij opgemerkt dat ik geen hardrijder ben. Rij redelijk veel en ook langere afstanden.
Gebreken:
één keer langs de kant gestaan om dat de motor inhield en storingslamo ging branden. Mobility service om zes uur zijn bed gebeld en kwam na ruim een uur ter plekke. Kon gewoon doorrijden. De auto moest toch naar de garage voor onderhoud de volgende dag dus dit kon gecombineerd. Ze hebben de roetfilter geregenereerd zeggen ze en bleken er 80 km mee gereden te hebben. Huh ?
Verbaasd mij zeer dit verhaal maar goed. Foutcode 2002 of zo. Nu zou het weer goed zijn. En inderdaad tot dusver geen prblemen meer gehad. Wel wist men te vertellen dat de achterremschijven vervangen moesten voor € 500,-. Voor was nog wel goed. Huh ? Zou zijn doordat er roest op de schijven komt en dat slijt harder. Ja, ook harder dan voor terwijl daar volgens mij meer druk op zit.
Afijn, ik rijdt nog vrolijk rond. Van de stoelen weet je inmiddels. Op naar de volgende beurt, 2e ton, etc..

Een avensis na een 105.000 beurt

  • 112.500 km

Even geleden alweer is de auto voor een beurt geweest en is het remprobleem prima opgelost; alles doet het weer. Jammer dat er een beurt periode overheen moest gaan maar goed. De auto waszelf na deze beurt gewassen; dit was voor het eerst ! terwijl nu de auto al schoon was. Het zou me niet verbazendaat ze iets gedaan hebben om de dof gelslagen lak door Mr Bubble weer iets op te kietelen. Na de was beurt met de milieu en lakvriendelijke straat was de metallic lak dof geworden. Jammer hoor van die moderne watergedragen lakken.

Het rijden voldoet me prima. Het verbruik loopt echter wel steeds verder terug; 1:15,3 is nu de standaard zo'n beetje en dat is te veel zeker gezien mijn rijstijl; rustig en anticiperend, lange afstanden ca. 135 op de teller (ca 122 op gps). De audio en stoelen blijven constant matig voor mij; maar de stilte in de auto en het rijden zelf is goed.
Ook de uitstraling is goed denk ik; ik krijg geen rare opmerking bij klanten uit medelijden of jaloezie. Neutraal is goed voor mij. Verbaas me er wel steeds meer over hoeveel mensen in een dure auto rijden van 50 - 70d. Ik zal wel te krenterig wezen maar ja ik moet het ook zelf betalen.
Ondertussen vrolijk verder sturend.

geen enkel probleem

  • 272.500 km

Sinds mijn vorig review totaal geen problemen met de auto gehad. Standaard onderhoud uitgevoerd keurig volgens schema. Er zijn geen buitensporige slijtages, geen bijgeluiden of andere bijzonderheden.
Het verbruik ligt gemiddeld op ca. 6.4l/100km bij een gematigde rijstijl en veel snelweg. Ik rij dan ongeveer 140 op de teller. Trek niet snel op, rem niet hard af: best modern zeg maar ;-).
De bekleding houdt zich prima, ook verder kun je aan de auto niet zien dat er zoveel kms op staan. Denk dat de auto toch wel onderschat wordt door het kooppubliek. De nieuwe Avensis komt eraan; met BMW diesel. Maar ik denk dat ik gewoon nog paar jaar blijf doorrijden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.