Toyota Avensis Wagon 2.2 D-CAT 177 Executive Business (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.2 D-CAT 177 Executive Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 65.200 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
Weer even wennen
- 65.250 km
Ik heb in december 2011 mijn vorige D-Cat uit 2006 particulier verkocht met een dikke 2 ton op de teller. Altijd met veel plezier in gereden en nooit problemen gehad. Super betrouwbaar. Sindsdien heb ik in de boodschappenauto vd familie gereden. Hoewel niet slecht bevallen, toch mis je alle luxe ve ruime en luxe Toyota.
Ik heb de volgende auto's getest en overwogen: Audi A4 Avant 2.0 TDI, BMW 320EDE Luxury Line (nu extra aantrekkelijk vanwege uiloop model, Volvo V70 D5 Momentum en natuurlijk Toyota. Qua kosten zitten ze allemaal in dezelfde bandbreedte (45-50 cent per kilometer, bij 35000km op jaarbasis) De Audi viel al heel snel af vanwege de hoge prijs in verhouding tot de karige uitrusting. De BMW was lang in de race. De luxury line krijg je nu voor niks en daarmee is de BWM rijkelijk uitgerust. Het rijd geweldig en eerlijk gezegd verslaat deze BMW de Toyota Avensis. Waarom dan toch afvallen? Dat was de combinatie van de prijs. Bij BMW gaat er echt nauwelijks iets vd prijs af, de verkoper staat je gewoon een beetje schaapachtig aan te kijken als je aangeeft toch wel iets meer korting te verwachten als je op het punt staat 45K uit te geven en niets in te ruilen. Krijg je nog maar halve leren stoelen ook, met dat goedkope plastic aan de achterzijde. Toen ik dat zei was het duidelijk dat ik de showroom beter kon verlaten. Een trekhaak bleek uiteindelijk ook onmogelijk bij deze BMW+ daar is de motor niet op gebouwd aldus de dealer. De Volvo was een absolute kanshebber totdat ik naar het verbuik ging kijken. Helaas, want het is werkelijk waar een zeer mooie, complete en ruime auto. Die automaat is werkelijk geweldig. Volgende keer wellicht als de brandstofprijzen dan wat lager zijn.
Ik heb uiteindelijk besloten voor het eerst geen nieuwe auto te kopen, maar een 2nd hand. Ik had op de vorige Toyota uiteindelijk toch wel fors afgeschreven, 80% in 6 jaar)
Het is wederom een Toyota Avensis geworden, met dezelfde motor en ook weer de Executive uitvoering. Ik heb getwijfeld over de motor omdat ik in de reviews een aantal keren gelezen heb dat mensen met de D-Cat motoren nog wel eens problemen hadden. Ikzelf heb overigens nooit problemen ondervonden. De dealer gaf aan dat er idd met de 1e generatie wat problemen zijn geweest, maar dat Toyota dat steeds netjes heeft opgelost, vermits de auto was onderhouden bij een Toyota dealer. Met de huidige generatie motoren zouden die problemen tot het verleden moeten behoren. Enfin, toch ook maar even in een 2.0 en een 2.2 diesel gereden. Ze rijden op zich ook allebei goed, maar als je die 177pk gewend bent is het toch nt effe wat minder. Daarom ben ik uiteindelijk toch maar weer gegaan voor de D-Cat.
Gisteren heb ik 'm opgehaald. Hij is nog weer een stuk rijker uitgerust dan mijn vorige. Man, man, man wat een elektonische snufjes; het touch screen navigatiesysteem is helemaal het summum (vooral voor de kinderen). Je verdrinkt zowat in de opties. De stoelen zitten heerlijk; mooi stevig leer en goede steun in rug en lende. Alles natuurlijk elektrisch verstelbaar en verwarmbaar. De startknop is even wennen als je de conventionele sleutel gewend bent. Datzelfde geldt voor de handrem. Ik grijp steeds mis en vergeet dan dat daar een knop voor in de plaats is gekomen. Levert wel extra ruimte voor de armsteun op. De (opberg)ruimte is weer overweldigend. Alleen de Volvo overtrof dit. BMW en Audi leveren wat dat betreft echt geen waar voor het geld. Je kunt je zonnebril nog niet fatsoenlijk kwijt in die auto's.
Enfin, ik ga de komende dagen toch maar even het boekje raadplegen en als ik 'm 'ingereden' heb zal ik wat uitgebreider berichten.
Problemen: auto trekt naar rechts
- 65.350 km
De auto trekt voortdurend naar rechts. Bij de proefrit had ik dit ook gemerkt, maar de verkoper zei dat er nieuwe banden onder lagen en dit aan de uitlijning lag. Dacht dat ze bij de afleverbeurt wellicht uitlijning vergeten waren. Enfin, kon snel terecht in de garage. Auto is uitgelijnd, maar de meetwaarden gaven aan dat er niets mis was. Ze hebben ook de banden verwisseld. Om kort te gaan: dit heeft geen enkel resultaat gehad. Auto vandaag ingeleverd....hoop dat ze het probleem kunnen verhelpen. Verder is het nl een fijne auto. Zo niet dan lever ik de auto definitief in. Vertrouwen in het product Toyota heeft wel een deuk opgelopen. De service vd dealer is tot nu toe uitstekend te noemen ondanks dat ze het probleem nog niet hebben opgelost. Ik voel mij tenminste serieus genomen.
Opgelost
- 66.200 km
De auto is sinds een paar dagen terug en alle problemen zijn volledig onder garantie verholpen. Super service van de Toyota dealer. De dealer heeft maar weer eens bewezen dat Toyota staat voor kwaliteit, degelijkheid en service!
De nodige kilometers gereden. Verbruik valt mij mee (1 op 18/18,5). Wel overwegend snelweg en ik ben een rustige rijder (gewoon max snelheid).
De stoelen zitten heerlijk en omdat je alles kunt verstellen (stoel/stuur) kun je de optimale positie instellen. Het leer is van een zeer stevige kwaliteit, zit heerlijk en doet luxe aan.
Wennen blijft het feit dat je geen echte handrem hebt. Dat werkt met een knop. Ben benieuwd hoe dat bevalt als je echt veel helling moet trekken. Merken we in de vakantie wel.
Het verbruik vind ik met 1 op 18/18,5 heel redelijk. Dit zijn wel hoofdzakelijk snelweg kilometers. Ik rij gewoon met het verkeer mee, maar ben een rustige rijder.
De ipod heb ik op de AUX aangesloten en dat werkt prima. In tegenstelling tot sommige berichten die wat minder positief waren over het volume, moet ik zeggen daar helemaal geen probleem mee te hebben. Prima geluid.
Bij mijn vorige Avensis D-Cat had ik bij het optrekken het gevoel dat er in de eerste versnelling een soort van rem zat. Deze heeft dat niet, het schakelt strak en je accelereert als een speer. Voor je het weet zit je op 100km/uur. Heerlijk dat vermogen ook bij inhaalmanouvres. De cruise control is echt een goede optie op deze auto. Anders is het risico op snelheidsovertredingen toch wel groot.
Het geluidsniveau binnen is heel goed; erg stil. Desalniettemin voel / hoor je dat het een diesel is. Als je motor lekker op temperatuur is moet je je best doen om het verschil met benzine nog te horen/voelen
Het navigatiesysteem heb ik nog niet helemaal onder controle, daarvoor moet ik echt even het boekwerk raadplegen.
Telefoon via bluetooth werkt goed. Volume goed en ook aan de andere kant vd lijn is het geluid goed.
De voice control is ook een ideale optie. Gewoon commando´s uitspreken en het werkt nagenoeg foutloos. Is toch weer goed voor de veiligheid; kun je je ogen op de weg houden.
Onderhoud
- 81.000 km
Na ruim 15.000 km een eerste onderhoudsbeurt (de kleine). Er moest een beetje koelvloeistof worden bijgevuld. Verder hoorde ik een een kleine rammel bij het optrekken hetgeen een los moertje bleek te zijn. Tot mijn grote verbazing bleken er 4 nieuwe banden noodzakelijk te zijn. Heb de auto pas sinds maart en ik ben een zeer rustige (overwegend snelweg) rijder. Voel mij hier dus wel een beetje voor de gek gehouden omdat bij de koop werd gezegd dat er nagenoeg nieuwe banden onder lagen. Moest nog even denken of er een relatie zou kunnen bestaan met de het eerder gemelde probleem vh naar rechts trekken. De dealer ontkende dat en zei dat het met de bandenspanning en uitlijning te maken zou kunnen hebben als het niet aan mijn rijstijl ligt. Van dat laatste ben ik 100% overtuigd en bandenspanning en uitlijning zijn nu juist zaken die zij ten tijde vh probleem uit en te na gecontroleerd en verbeterd hebben. De bandenspanning controleer ik zelf 2-wekelijks.
Goed dan even de ervaringen van de afgelopen periode. De auto rijdt zeer prettig. Verbruik in het dagelijkse verkeer valt mij alleszins mee (1:19/20). Op vakantie naar Zuid Europa met volle bezetting, zware lading, dakkoffer en hoger dan normale snelheden neemt het verbruik echter rap toe (1:12/13). Gemiddeld genomen zit ik echter nog ruim voldoende (zie verbruiksmonitor).
Tijdens mijn vakantie heeft de Toyota weer bewezen over voldoende laadruimte te beschikken. Alles ging er met gemak in. Alleen enkele stoelen heb ik in een dakkoffer gestopt. Dakdragers waren zeer eenvoudig te monteren. Je schroeft ze als het ware in het dak. Werkte prima hoewel ik gevoelsmatig meer vertrouwen had in het systeem met de dakrails.
De elektronische handrem is een pain in the ass voor mij. Ik raak er maar niet aan gewend en tijdens vakantie moest ik in de bergen toch dverse keren van dat ding gebruik maken. Het is eigenlijk heel simpel; gewoon gas geven en wegrijden. Maar het gevoel van een 'echte' handrem kan mij beter bekoren en komt het rijcomfort ten goede.
Het scherm van het navigatiessysteem is zeer slecht leesbaar bij zonnnig weer; zeg maar gerust niet leesbaar. Het scherm van het vorige model avensis dat ik had was 100 keer beter. Je zou toch verwachten dat ze dit soort dingen aan de ontwerptafel in een keer goed moeten kunnen doen. Helaas. Dit vind ik persoonlijk echt een groot minpunt omdat ik het systeem veelvuldig gebruik. Gelukkig is er de stem nog zou je zeggen. Die is op zich goed met als enige puntje van kritiek dat buitenlandse plaatsnamen erg zacht worden uitgesproken t.o.v. andere teksten. Of je moet het ding dus behoorlijk hard zetten of je moet goede oren hebben.
De climate control doet het zeer goed en heeft zich overtuigend bewezen tijdens de hoge zomertemperaturen.
Qua rijgedrag heb ik niet zo gek veel aan te merken. Helemaal prima. Accellereert lekker snel en kan vlot mee in het verkeer. Ik heb tijdens de bergritten op vakantie wel gemerkt dat de auto in de scherpe bochten wel iets overhelt en minder makkelijk stuurt. Maar het is dan ook een grote en zware bak.
De Avensis heeft de beschikking over zowel een achteruitrijcamera als park distance control. Ik heb ervaren dat je je daarmee niet helemaal veilig kunt wanen. Je heb de neiging om om beide systemen volldig te vertrouwen, maar toch onttrekken zich bepaalde zaken daaraan. Een klein boompje werd op een haar na gemist.
Over 15.000 km volgt een volgende update
Grote beurt / APK
- 95.200 km
De afgelopen 15.000 km volledig probleemloos en prettig gereden. Het comfort van de auto en het uirustingsniveau maken het rijden zeer aangenaam. Ook de trekkracht is een heerlijk gegeven bij het invoegen op de snelweg en inhaalmanouvres. Ik heb ook een verbeterpuntje en dat betreft het navigatiesysteem; als e files op de route zijn vraagt het systeem alleen of je gebruik wilt maken van een alternatieve route. Ik zou liever zien dat ik eerst even de details vd file krijg te zien om een afweging te maken. Voor een file van 3 km zal ik nl niet zo snel om gaan rijden. De informatie is wel op te vragen maar dan moet je even door het menu heen. Bij de vorige Avensis had ik een veel minder geavanceerd systeem (alleen pijltjes), maar daar kreeg je wel de detail info over de file op het display.
Gemiddeld verbruik over een jaar is zeer schappelijk te noemen. Ik rijd wel hoofdzakelijk snelweg kilometers en ben een rustige rijder. Als ik zo naar de diverse vebruiksmonitoren kijk ligt mijn verbruik erg laag in vergelijking met andere berijders. Tip: rijdt rustig, gelijkmatig en anticipeer in het verkeer, zo snel mogelijk in de 6e ersnelling gaan zitten, bandenspanning regelmatig checken en laat zo'n zware bak vooral staan voor de korte ritjes. Dan zuipt het ding echt veel.
De kosten per kilometer (verzekering, financiering, wegenbelasting, afschrijving, brandstof en onderhoud) bedragen nu 36 cent/km. Kom daarmee iets lager uit dan ik vooraf had gedacht hetgeen voor mij reden is de kosten iets positiever te waarderen.
De auto is vanzelfsprekend glansrijk door de APK gekomen en er waren geen bijzonderheden bij de grote beurt.Had niet anders verwacht. Om deze reden ook betrouwbaarheid weer even iets hoger gezet.
Op naar de volgende 15.000 km.
kleine onderhoudsbeurt
- 110.700 km
Op zichzelf de afgelopen maanden probleemloos gereden en mijn verwachting tav de kleine onderhoudsbeurt was dan ook dat de kosten beperkt zouden zijn. Helaas, het blijkt dat de pomp voor koelvloeistof lekt en vervangen moet worden. Kosten ca 1.200 euro. Een vd redenen om na mijn vorige Avensis er weer een te kopen was de hoge mate van betrouwbaarheid en daardoor relatief lager onderhoudskosten. Bij deze auto heb ik dat gevoel tot nu toe nauwelijks gehad. De waardering op deze punten gaat daarom naar beneden en op dit moment is dit geen onderscheidend / doorslaggevend criterium meer om de volgende keer weer een Toyota te kopen. Maar goed, ik ben nog van plan lang in deze te blijven rijden dus als ik de komende jaren gespaard wordt van deze onverwacht hoge kosten dan kan het beeld weer wat positiever worden. Over de rijprestaties en het comfort overigens verder niets dan lof.
Grote beurt en APK
- 125.000 km
15.000 km probleemloos gereden. Onderhoudsbeurt en APK brachten geen verrassing met zich mee hetgeen na de vorige beurten voor mij een opluchting is. de waardering voor de betrouwbaarheid neemt daarmee weer ietsje toe. Gemiddeld verbruik nog steeds dik in orde met 1:19km. De kosten per kilometer bedragen na twee jaar rijden 22 cent/km excl. de afschrijving (die tikt bij Toyota natuurlijk het hardste door...)
probleemloos
- 142.000 km
Kleine beurt gedaan. Geen bijzonderheden. De auto heeft de afgelopen 15.000 km probleemloos gelopen. Het verbruik blijft bovengemiddeld goed (rustige rijstijl). Op momenten dat je flink op de staart trapt en zwaar beladen bent dan loopt het verbruik ook in rap tempo op. Blijft een fijne en luxe reiswagen die veel waar voor zijn geld biedt. De wegenbelasting blijft echter wel iedere keer even schrikken. Kosten per kilometer zijn 39,5 cent/km. Als de omstandigheden niet veranderen rijd naar verwachting nog wel een jaar of 3-4 in deze auto, maar dit zal mijn laatste diesel zijn. Avensis overigens ook want ik meen begrepen te hebben dat het Avensis model gaat verdwijnen.
Onderhoudsbeurt en APK
- 156.000 km
De afgelopen periode probleemloos gereden. Grote onderhoudsbeurt en APK keuring zijn goed doorstaan. Geen bijzonderheden anders dan de opmerking dat ik met de remblokken en remschijven de volgende beurt niet haal. Ik rijd nu bijna 100.000 km en tot op heden met dezelfde schijven en blokken, dus wat dat betreft is het niet vreemd als dat spul een keer vervangen moet worden.
afscheid
- 200.000 km
ik heb besloten de Avensis de deur uit te doen na de zoveelste onderhoudstegenvaller met de auto. Het was de spreekwoordelijke druppel. Jammer, op zichzelf een fijne en ruime auto met alle opties erop en eraan, maar niet meer de kwaliteit die ik gewend was van Toyota. Uiteindelijk is deze auto de duurste gebleken uit mijn 30 jarige rij-ervaring. De enorme afschrijving had ik al ingecalculeerd, maar het onderhoud is mij bij deze auto zeer tegen gevallen. De dealer had nog een 'mooie' aanbieding in de vorm van een Auris. Oerlelijk (persoonlijk smaak), maar reed op zichzelf prima en was voldoende ruim. Maar toen de dealer zijn fantastische aanbod in detail voorlegde haakte ik volledig af. De inruil die ik als trouwe klant aangeboden kreeg bij de aanschaf ve nieuwe Auris lag maar liefst 2.000 euro lager dan een bod dat ik elders kreeg op een occasion. Gevraagd naar de reden: niemand wil meer zo'n grote diesel van Toyota hebben. Nou ja zeg .... voor mij voorlopig geen Toyota meer.
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten1
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Toyota Avensis Wagon 2.0 VVT-i Multidrive (2010) - Test

Mazda 6 SportBreak - Renault Laguna Estate - Toyota Avensis Wagon - Volkswagen Passat Variant - Test

Toyota Avensis Wagon 1.8 (2009)

Test: Citroën C5 Tourer - Seat Exeo ST - Toyota Avensis Wagon - Volvo V50

Toyota Avensis (2008) - Test
