Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i Dynamic (2009)

autoreview

Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i Dynamic (2009)

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 1.8 VVT-i Dynamic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf97.000 km
KM-stand laatst226.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toyota Avensis 1,8 VVT-i (T27) Dynamic (2009)

  • 226.000 km

Als regelmatige bezoeker van de website van Autoweek lees ik altijd met veel plezier de reviews.
Bij de aankoop van mijn huidige auto hebben reviews mij geholpen bij het maken van een keuze.
Nu ik deze auto ruim 6 jaar bezit en er ruim 100 duizend kilometer mee gereden heb vind ik het een goed moment om zelf een review te plaatsen.
Ik lees de laatste tijd met veel interesse en jaloezie de reviews van bijvoorbeeld de nieuwe model 3’s en e-trons. Toch lijkt het mij voor niet-leaserijders zoals ik ook nuttig om reviews van wat oudere en meer belegen auto’s te blijven plaatsen.

Waarom deze auto?
Toen mijn vrouw eind 2013 in verwachting was van onze 2e zoon gingen we op zoek naar een vervanger voor onze 3 deurs Fiat Grande Punto 1.4 T-jet uit 2008.
De Fiat beviel prima, maar met name de 3 deuren en toch wel kleine kofferbak was voor ons de reden om te kijken voor een andere auto.

Onze eisen waren:
- Een betrouwbare auto waar we minimaal 5 jaar mee vooruit kunnen
- Een veilige auto
- Genoeg ruimte op de achterbank, zodat ik met mijn lengte van ruim 190 cm goed kan zitten en de Maxi Cosi er goed achter past.
- Genoeg ruimte in de kofferbak
- Passend bij 15000 kilometer per jaar, dus het liefste een benzine uitvoering
- Budget tussen de 10000 en 15000 Euro

Auto’s die we hebben overwogen zijn:
- Fiat Croma
- Volkswagen Passat Variant
- Skoda Octavia Variant
- Seat Altea XL
De Fiat is meteen afgevallen omdat de ruimte hiervan ons toch wat beperkt leek. In de overige auto’s hebben we een proefrit gemaakt. Dit was bij een bedrijf die voormalig leasewagens verkoopt en met name exporteert. De auto’s hadden allemaal hoge kilometrages (tussen 150000 en 200000 kilometer) en waren scherp geprijsd.
Na de proefrit had ik een sterke voorkeur voor de Passat met 1.4 TSI en DSG. (volgens mij de highline) Deze auto zag er erg chique uit, zowel van binnen als van buiten. Had een zee van ruimte en reed heerlijk.
Thuis ben ik wat na gaan lezen over de Passat. Hierbij gebruik gemaakt van deze site en het jaarlijkse Tüv -report. Rationeel als ik ben durfde ik het toen niet aan om de Passat te kopen, dit in verband met de problemen met de 1.4 TSI die toen speelden. In het Tüv – report ben ik toen naar alternatieven gaan kijken en kwam uit bij de Avensis Wagon.
Bij het lezen van reviews en tests van deze auto vielen vooral de termen ‘betrouwbaar’ en ‘saai’ op. Het eerste was voor mij belangrijk, het tweede vond ik jammer maar ben ik toch maar overheen gestapt. 😉.
Bij de Subaru dealer stond een mooie Avensis 1.8 VVTI – Dynamic van eind 2009 met 97 duizend kilometer op de teller. De vraagprijs was met 16000 wat boven budget.
Toch zijn we de onderhandeling gestart en zijn snel tot een deal gekomen. De Fiat is ingeruild en de Avensis aangeschaft. Het feit dat de auto al lang bij de dealer stond heeft waarschijnlijk in ons voordeel gewerkt.

Hoe bevalt de auto?
De auto rijdt prima, uiteraard is het formaat van de auto wel wennen na de Punto.
De overgang van de turbomotor naar een ongeblazen motor is weer wennen. 147 PK is op zich niet weinig maar de auto voelt verre van pittig aan. Inmiddels ben ik er wel achter dat de kracht wel vrijkomt, maar pas in het hogere toerengebied.
Wat mij erg goed bevalt zijn zaken als cruisecontrol, klimaatcontrole, regensensor en automatisch aan- en uitschakelende verlichting.
Verder geniet ik, met name tijdens onze (kampeer) vakanties van de enorme kofferbak.
Toen ik de auto net had vond ik het motorgeluid bij bepaalde toerentallen storend en merkwaardig. Ik ben teruggegaan naar de dealer waar ik de auto heb gekocht.
Een monteur is meegereden en heeft meegeluisterd. Hij was het eens met mijn bevinding en heeft onder garantie de versnellingsbak open gemaakt en een aantal beschadigde tandwielen vervangen.
Hierna was het geluid minder, maar zeker niet weg. Ik ben er niet meer mee teruggegaan en maar aangenomen dat dit geluid bij de auto hoort. Nu 100000 kilometer verder is het geluid nog steeds hetzelfde. Ik vermoed dat ik destijds onterecht mijn bevinding heb gemeld en de versnellingsbak onnodig open is geweest.

Ik heb de standaard autoradio vervangen door een Andoid Head Unit van Ali Express met daarbij een achteruitrijcamera. Dit maakt de auto met Spotify, Tunein en Waze/Sygic/Google maps wat mij betreft op dit gebied weer helemaal up-to-date.
Heb ik dan niks te klagen? Jawel, de laatste tijd wens ik een hogere lichtopbrengst van de koplampen. Bij een opvolger van deze auto zal ik hier extra op letten en kiezen voor bijvoorbeeld Xenon.
Daarnaast heb ik de laatste tijd het gevoel dat, met name bij kouder weer, het schakelen minder soepel gaat. Is dit een teken dat de koppelingsplaten binnenkort een keer aan de beurt zijn om te vervangen?

De onderhoudshistorie:
eind 2013 – 97000 kilometer
Aanschaf

Begin 2015 – 117000 kilometer
Onderhoudsbeurt, geen bijzonderheden

Eind 2015 – 133000 kilometer
Onderhoudsbeurt, geen bijzonderheden

Eind 2016 – 150000 kilometer
Onderhoudsbeurt, inclusief vervangen van remblokken en remschijven achter

Begin 2017 – Stadslichtje vervangen en rammelend hitteschild vastgezet

Eind 2017 – 167000 kilometer
Onderhoudsbeurt, preventief accu vervangen

Half 2018 - 176000 kilometer
Huidige zomerbandenset vervangen door Michelin Crossclimate. De winterbanden liggen tot de dag van vandaag in de schuur.

Eind 2018 – 185000 kilometer
Onderhoudsbeurt en Chinese Android head unit ingebouwd.

Half 2019
Ik had al twee keer de airconditioning bijgevuld, wat steeds voor een aantal maanden hielp, daarna koelde de airco niet meer. Ik heb toen een specialist bezocht die meteen zag dat niet alleen de condensor lek was, maar ook dat een drukleiding ingedeukt was. Dit laatste waarschijnlijk ontstaan bij een eerdere aanrijding.
Op advies van de specialist de Airco condensor en drukleiding vervangen. Met 900 Euro de duurste kostenpost tot nu toe, maar met een weer goed werkende airco het geld dubbel en dwars waard.

Eind 2019 – 204000 kilometer
Onderhoudsbeurt, geen bijzonderheden

Daarnaast heb ik bij een specialist de auto laten uitlijnen. Dit omdat het stuur niet geheel recht stond en de auto lichtjes naar rechts trok.

Eind 2020 - 217000 kilometer
Onderhoudsbeurt, achterremmen gangbaar gemaakt.
Wel is aangekondigd dat de voorremmen (schijven en blokken) eraan komen en dat de crossclimates bijna aan vervanging toe zijn.
Ik denk er nu weer over om de crossclimates te vervangen door losse winterbanden en zomerbanden, de wielset heb ik nog.


Samengevat: Een praktische en betrouwbare no-nonsense auto.

Het verbruik:
Ik houd in Spritmonitor mijn verbruik bij.
Mijn praktijkverbruik is 1 op 14. Ik rijd weinig stadskilometers.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens