Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Sol (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 49.679 km |
KM-stand laatst | 83.122 km |
ERVARINGEN
Met een stel voortgroeiende pubers op de achterbank werd zelfs de Mondeo een beetje krap. Ook de bouwkwaliteit van Ford is er in de afgelopen jaren niet beter op geworden. Na 20 jaar Ford werd het tijd voor iets anders!
In het segment van de full-size MPV’s is de spoeling redelijk dun. De Volksford Alhambra, de Citrogeot Phedra, de Renault Espace of de Chrysler Voyager blinken geen van allen uit in duurzaamheid en economische exploitatie. Dus dan kom je al snel terecht bij de Aziaten! Na enig speur en testwerk viel het oog op de Toyota Avensis Verso.
Deze auto wordt sinds 2006 (jammergenoeg) niet meer gemaakt en is mondjesmaat te koop als occasion met weinig kilometers. De prijzen liggen redelijk in het midden van het segment en na enig zoeken kom je wel een knappe bak tegen. Wij vonden een Linea Sol 2.0 VVT-i uit 2005 met een kleine 50000 km op de teller. Qua vormgeving is het niet de meest opvallende MPV ooit gemaakt, maar er blijft genoeg over om blij en gelukkig van te worden.
Allereerst: wat een enorme ruimte! Wat je aan de buitenkant niet echt kunt zien is dat hier met gemak zes volwassenen met (hand-)bagage in kunnen reizen. De stoelen zijn comfortabel en voldoende verstelbaar. We hebben een 6-zitter waarbij de stoelen op de tweede rij ook een armleuninkje hebben. Bovendien kun je deze stoelen één stand meer naar het midden zetten. Zoonlief (1,93 m) ’hangt’ nu languit. Hij is gestopt met yoga... De stoelen zijn snel en gemakkelijk te verplaatsen of te verwijderen. En wanneer je de achterste stoelen in de schuur parkeert, heb je een ENORME bagageruimte die je met het bijgeleverde afdekzeil aan het zicht kunt onttrekken.
Vervolgens is de ’ride’ perfect. Na jaren dieselen is het wel weer even wennen dat je flink moet gassen om van je plek te komen. Maar eenmaal op gang is het een heerlijk rustige cruiser. Overigens is er een enorme bezuinigingsblunder gemaakt, er zit standaard geen cruisecontrol in. Dom! Maar voor 610 Euro’s heb je er eentje in zitten bij de Toyota dealer. Om de auto ’af’ te maken een absolute aanrader. Er zit ook geen standaard navigatie systeem in ons model. Dus is het even hannesen met de voedingssnoertjes en dergelijke maar daar komen we wel overheen... De radio is niet helemaal perfect maar de cd-speler klinkt prima. Binnekort plak ik er wel een paar nieuwe speakers in die niet van karton zijn, maar voor de gemiddelde luisteraar is het goed te doen. De automatische airco doet zijn werk uitstekend, al is het aan te raden om hier en daar wat zonwering aan te brengen. Door het grote glasoppervlak wordt het snel erg warm in het interieur. Er is voldoende opbergruimte zoals je van een MPV kunt verwachten.
De afwerking is prima. Geen piepjes of kraakjes en alles voelt redelijk solide aan. Nu is dit mijn eerste Toyota dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar voor een Ford-rijder is het een verademing! Er wordt hier en daar namelijk gesuggereerd dat deze Verso niet aan de bekende Toyota kwaliteit voldoet. De toekomst zal dat uitwijzen.
Het verbruik valt me mee. Als ik de boardcomputer moet geloven rijdt ik gemiddeld 1 op 14,6. Ik heb het gevoel dat dat een tikkie overderven is, maar 1 op 13 moet kunnen als je een beetje normaal rijdt. Wordt vervolgt...
PROBLEMEN
- 70.490 km
De accu heeft het opgegeven. Kan gebeuren. De dealer heeft er onder garantie een nieuwe in gezet. Verder geen klachten...
Tussenstand
- 70.490 km
Even een kleine update. Het ontbreken van de cruise-control is inmiddels opgelost. De dealer heeft er een after-market exemplaar ingebouwd. Nu is hij helemaal af.
De auto heeft zich inmiddels ruim 20000 kilometer uitgesloofd. En dat geheel tot tevredenheid van alle be- en bijrijders. Behalve het akkefietje met de accu van vandaag is het een probleemloos apparaat. Het enige dat er aan te merken zou zijn is de 'zit'. Doordat het stuur niet in de lengterichting verstelbaar is, zit ik soms nog wat te schuiven en draaien.
Volgende week gaan er vier winterbanden onder voor de komende maanden. En ik overweeg om de ruiten te laten tinten. Je moet tenslotte wat, om kosten te maken. Het verbruik ligt na ruim een half jaar op ongeveer 1 op 13.5. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik geen zware rechtervoet heb en geen last van haast. De boordcomputer maakt het veel doler. Die houdt het op 1 op 15 à 16. Dat zal wel Japans rekenen zijn...
Op naar de 100000!
Oops!
- 83.122 km
Na een zorgeloze vakantie in 2008 hebben we dit jaar plotseling een caravan gekocht. Ja, wij doen dat soort dingen... Het is een Eriba van maximaal 1350 kilo. Volgens het kenteken mag de Avensis 1500 kilo's meesleuren dus ik nam aan dat het allemaal geen probleem zou zijn.
Echter: tijdens de eerste trip naar Berlijn, zonder kinderen en met maar weinig bagage, viel me al op dat het optrekken vanuit stilstand niet echt heel gemakkelijk ging. De Toyota heeft toch al de neiging om een beetje te 'stuiteren' bij het wegrijden, maar nu sloeg hij regelmatig af. Het verbruik neemt Hummer-achtige vormen aan en je voelt dat de auto er duidelijk moeite mee heeft. De bergen ga ik hier zeker niet mee in!
Voor de zomervakantie was de Verso toe aan een grote beurt. De kilometerstand loopt richting de 85000 en we gaan binnenkort met volle bepakking naar de Franse westkust. Tot mijn grote verbazing werd ik getracteerd op een rekening van 1200 euro vanwege versleten remschijven voor en een lekkende waterpomp. Dat had ik niet verwacht van een oerdegelijke japanner!
De vakantie was prima maar dat lag zeker niet aan de auto. Bij het minste of geringste bultje in de weg sjok je met een gangetje van 50 naar boven in z'n twee. Hoestend en proestend. Bij het wegrijden ruik je regelmatig schroeiende koppelingsplaten en ongeacht de belading blijft het een behoorlijk drama. Het verbruik lag gemiddeld rond de 1 op 7. Maar dan moet je wel netjes 80 rijden. Ga je daarboven dan komt de 1 op 5 in zicht.
Inmiddels staat de teller over de 90000 en staat de caravan in de stalling. Ik ben aan het kijken wat ik ga doen. In elk geval ga ik weer dieselen. Waarschijnlijk al vnaf volgend voorjaar. De Avensis Verso is op zich een mooie auto, maar als caravantrekker schiet hij ernstig tekort. Misschien wordt het een RAV4 maar het zou ook zomaar weer (mijn negende) Ford kunnen worden...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.