AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna (2004)

autoreview

Toyota Avensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna (2004)

Signalement

UitvoeringAvensis Verso 2.0 16v VVT-i Linea Luna
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf140.120 km
KM-stand laatst233.108 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review na 3 jaar en bijna 60.000km

  • 197.500 km

Deze auto is in 2009 gekocht als vervanging van onze Hyundai Sonata uit 1997. Reden voor aanschaf was ruimtegebrek na geboorte van onze 1e zoon. Het werd op de achterbank van de Hyundai wel erg druk met een kinderzitje + onze hond en in de kofferbak paste de kinderwagen maar net.

Tijd voor was groters dus en de Avensis Verso kwam toevalligerwijze op ons pad in maart 2009.

De auto was bij ons bekend en de staat van onderhoud ook. De auto had bij aanschaf een kilometerstand van 140.120km.

Voor de zekerheid een aankoopkeuring gedaan bij de ANWB; hier kwam helemaal niets bijzonders uit.

Inmiddels hebben we 2 kinderen. De auto is en blijf een absoluut ruimtewonder.

De 6e en 7e zitplaats hebben we eruit gehaald voor een enorme kofferbak waar onze hond + kinderwagen/buggy vertoeft.

De 2e zitrij bevat de 2 kinderzitjes (lang leve de ISO-fix-bevestigingen).

Als we zonder caravan weggaan halen we de middelste zitplaats eruit en op die plek zetten we extra bagage. Het is mogelijk alle stoelen uit de 2e zitrij te verwijderen. Hierdoor ontstaat bijna een bestelbus. We hebben een keer een volwaardige herenfiets weggebracht en die kon rechtop in de auto (op z'n eigen standaard) vervoerd worden.

Verder zit er helemaal achterin onder de vloer een zeer groot opbergvak, waarin de sleepkabel, startkabels, gereedschap, handdoeken, reddingsvestjes, tennisballen voor de hond, de set caravanspiegels en een 5L-fles ruitensproeier-vloeistof wordt bewaard).

Ook voorin meer dan voldoende ruimte. Aan de zijkant van de voorstoelen zit een extra armsteun. Dit zou eigenlijk op iedere auto moeten zitten; heerlijk om ook je rechterarm kwijt te kunnen tijdens een (lange) rit.

Motorisch gezien is alles nog altijd in orde. De motor heeft nu bijna 2 ton gedraaid maar klaagt nooit, start altijd en is ondanks alles relatief zuinig (hoewel dit de laatste jaren bij nieuwe auto's sterk verbetert).

De auto trekt, inclusief passagiers en bagage, onze caravan (KIP, max. 1.200kg) altijd zonder morren de bergpassen op en af en ook zonder caravan zijn de Zwitserse Alpen geen probleem.

Met caravan rijdt de auto ongeveer 1 op 8,5. Zonder caravan en op langere stukken rijdt de auto ongeveer 1 op 12,5. Op korte stukken (+/- 6km naar de kinderopvang) loopt 'ie 1 op 10, maar dat vinden wij op zichzelf niet gek voor zo'n grote auto en zo'n korte afstand).

We hebben nog nooit pech gehad met de auto en dat is gezien de km-stand positief. De onderhoudskosten zijn wel relatief hoog maar voorspelbaar. Vorig jaar zijn de koppeling+drukgroep vervangen en is de airco afgetapt en opnieuw gevuld.

Verder niets bijzonders. De auto is 'zuinig' met de banden en doet wat je kunt verwachten. Eigenlijk zou je het een saaie auto kunnen noemen, zonder poespas of frivoliteiten, maar wel een auto waarop je zonder meer op kunt bouwen en waarbij je nooit denkt 'had ik maar...'.

Pluspunten zijn de enorme ruimte, de hogere zitpositie plus dito overzicht, de armsteunen aan de voorstoelen, de prima motorische prestaties en de goede betrouwbaarheid.

Minpunten zijn een wat hakerige versnellingsbak, wat zompig weggedrag (hij 'hangt' wat in de bochten, verwacht geen snel bochtenwerk hiermee), de 100% veel te optimistische verbruikscomputer en het feit dat de deuren op 'halve' stand slecht open blijven staan. Dit laatste is met name irritant omdat de deuren steeds dichtvallen je niet precies 100% vlak staat of het niet precies windstil is.

Al met al doet de auto precies wat je mag verwachten ervan: je hele gezin (plus bagage) en caravan probleemloos en veilig vervoeren van A naar B.

De komende tijd zullen we een verbruiksmonitor gaan bijhouden.

Auto ingeruild

  • 233.108 km

Ondanks alle goede ervaringen met deze auto zijn we op zoek gegaan naar iets nieuwers en sjiekers.

Uiteindelijk zijn we terechtgekomen in een Volvo V70 2.4D Limited Edition Automaat uit 2010.

De Toyota is ingeruild bij de aanschaf van de Volvo.

De eindscores van de Toyota zijn allemaal positief. De auto heeft ons nooit in de steek gelaten en bood een ongeëvenaarde ruimte (de Volvo is echt krapper).

Het imago van deze auto is (terecht, vind ik) wat saai, maar als 'flitsend' niet noodzakelijk is dan is dit een enorm(e) praktische en betrouwbare auto.

Dit is de laatste entry voor deze auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren