Toyota Avensis 2.0 D4-D Linea Sol (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis 2.0 D4-D Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 145.750 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb al verschillende merken en modellen gereden: eerst een Mazda 626 glx 5d 2.0d (+/- vrijwel probleemloze 480000km!); daarna een Volvo 440 gle 1.8i (slechte stoelen; alleen dynamo stuk; dan de Toyota Avensis 20.td (heerlijke auto; bij +/- 325000km weggedaan); en nu weer een Avensis, maar een 2.0 d4d sedan. De motor heeft vanaf de 1800 tmp lekker veel trekkracht; inhalen maakt me soms even duizelig! Binnenin heb je genoeg ruimte. Als je de Wagon gewend bent, dan is het wel even wennen. Ik heb zelf een middenarm steun geplaatst; dat komt het rijcomfort zeker ten goede. Het leder stuurwiel licht heerlijk in hand; kortom zeker een aanrader!
Met de nieuwe diesel brandstof heb ik zelfs 1084km met een tank gereden; mijn portemonnee laat het niet altijd toe om de dure diesel te kopen. Gemiddeld verbruikt de Avensis 1:15.
PROBLEMEN
In verschillende reviews ben ik de volgende problemen ook tegengekomen: V-riem die piept (vorige avensis ook); remschijven die trillen tijdens het remmen(vorige avensis ook). Koppeling die schokt bij een snelheid van +/- 80km/u in de 5e versnelling of +/- 15 km/u bij 1150 tmp: enorm hinderlijk tijdens het file rijden. Bij de volgende onderhoudsbeurt zullen deze zaken op het lijstje staan.
Voor de rest heb ik geen problemen met de Avensis: start altijd en loopt als een trein.Denk er zelf aan om mijn WW abbon op tezeggen(volgend jaar).Ik rij hem wel altijd eerst warm alvorens ik hem op z’n start trap!
Update Feb 2006: 193780 km
De Avensis is Laatst leden voor een onderhoudsbeurt geweest. Het blijkt inderdaad dat het vliegwiel krom is; dat betekent dat de volledige koppeling wordt vervangen. Ik overweeg om contact met de importeur op te nemen. Een vliegwiel is nl massief en een stalen legering. Ik verwacht van een Toyota niet dat een vliegwiel kromtrekt! Bovendien wordt dit in andere reviews bevestigd dat ik niet de enige ben.
(Het grapje zal mij € 1314,78 kosten!)
De piepende V-riem heeft mijn haren bijna recht overeind laten staan(ik heb al niet veel haar op mijn hoofd ha ha ha). Een week voordat de auto naar de garage moest, werd ik helemaal gek van het gepiep. Ik heb de riem met een borstel en water schoongemaakt. Het probleem was tijdelijk opgelost. Van de dealer kreeg ik te horen dat ze de riem iets hebben gespannen en ingesmeerd. Als het probleem zich weer voordoet, dan vervangen ze de riem en ik noem het maar een V-riem spanner. Deze bevindt zich onder de pomp van de stuurbekrachtiging. Daaruit maak ik op dat die de werkelijke boosdoener is.
Wat de remschijven betreft; op dit moment heb ik er geen last van. Vermoed dat het tijdens droge weersomstandigheden opteert of tijdens het maken van een bijna noodstop(geen winterse omstandigheden dus).
Update
Ik heb de auto verkocht alvorens de overige problem waren opgelost en rij nu in een Volvo V40 19.D Sports lim edtion phase 3. Een review volgt snel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.