Toyota Avensis 1.6 Linea Terra (2000)

Toyota Avensis 1.6 Linea Terra (2000)

UitvoeringAvensis 1.6 Linea Terra
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2001

Het is een erg degelijk aandoende, comfortabele auto, die verder ook erg ruim is. Achter jezelf zitten gaat beter dan bij de meeste auto"s en ook de kofferruimte is groter dan bij de meeste auto"s
Je ziet hem dan ook als taxi rijden (Den Haag).
Het interieur is mooi afgewerkt met velours bekleding die er nog steeds als nieuw uitziet. Het is rustgevend grijs, maar wel wat saai en oubollig. Je hoort verder weinig wind- en bandenlawaai en ook de motor houdt zich ook altijd op de achtergrond. Het is echt een vrij stille auto, die wel goed kan meekomen met het verkeer Het is niet spectaculair, maar op de snelweg optrekken van b.v. 110 naar 130 gaat moeiteloos. Ook op de autobahn kun je vlot met het verkeer meekomen. Het verbruik van de auto is 1 op 13.3 over plm. 53.000 km gemeten met een naar mijn idee normale rijstijl.
Oh ja. De vering comfortabel, maar niet week. Verkeersdrempels neemt hij moeiteloos, maar pas op. Het voorste trekoog onder de bumper raakt snel de grond.

Een minder punt vind ik het sturen. Op de snelweg kost het wat moeite de auto recht in het spoor te houden. Het is wat vermoeiend rijden. Je bent steeds een beetje aan het corrigeren. De besturing is wel precies, maar tijdens inhalen op die smalle weggedeelten bij wegwerkzaamheden, moet je de aandacht er goed bij houden. Je raakt er overigens wel aan gewend.
Na een uurtje rijden zitten de stoelen ook niet zo lekker meer. Ik merk dat ook aan passagiers, die na verloop van tijd wat gaan verzitten en zo. Bar slecht is het overigens niet. De auto is daarin om het zo maar te noemen ’matig’.

Al met al een fijne auto. Ik heb "em nieuw gekocht als uitloop model en kostte me toen 37.500 gulden compleet. De auto brengt nu na vier jaar bij inruil zo tussen de 8500 en 10500 EURO op, maar hij bevalt me zo goed, dat ik er nog een jaar of zelfs nog meer mee door rij. Hij rijdt alsof hij nog maar net ingereden is.

Zoek je een niet opvallende, maar wel probleemloze, comfortabele en ruime gezinsauto? Dit is "em.

Bij erg vochtig weer en als de auto langere tijd niet gebruikt is, trilt de koppeling iets als je hem laat opkomen. Volgens de dealer zouden de koppelingsplaten iets krom trekken door vocht.
Na een tijdje rijden is het weer over.
"s Zomers doet het zich zo goed als niet voor in ieder geval.