Toyota Auris 1.8 Hybrid Dynamic Ultimate (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 1.8 Hybrid Dynamic Ultimate |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 18.700 km |
Eerste Hybrid auto
- 1.560 km
Sinds begin maart van dit jaar rijd ik in een Toyota Auris 1.8 Hybrid. Deze wagen vervangt onze Toyota Avensis 1.8 Automaat, die ik in september 2005 nieuw heb gekocht en mij al die jaren trouw heeft gediend. Er stond uiteindelijk bijna 169.000 km op de teller.
Waarom nu een Auris? Ik verwachte op korte wat extra (reguliere) onderhoudskosten voor de Avensis. Natuurlijk weet ik dat de Auris een uitlopend model is, daar de nieuwe Corolla onlangs is gelanceerd.
Mijn dealer gef echt een behoorlijk goede inruilprijs voor de Avensis en bovendien is deze auto ook een zogenaamde voorraad auto, hetgeen het nog wat aantrekkelijker maakte.
De "Dynamic Ultimate" versie in Royal Blue ziet er mooi uit, vinden wij. Hij is voorzien van vrijwel alle opties, die je kunt bedenken. Bovendien zitten de stoelen uitstekend. Ook de lendesteun kun je heel goed (elektrisch) instellen.
Eigenlijk mis ik nauwelijks iets. Het enige wat ik heb echt ingeleverd, is de gescheiden temperatuur instelling. De Avensis had dat wel en wij maakten er vaak gebruik van.
Als je wilt zeuren, dan zou je eigenlijk ook nog LED koplampen willen hebben en misschien een Head Up Display (HUD). Dan zou de auto wellicht helemaal compleet zijn.
Anderzijds heeft deze Auris veel meer snufjes dan onze oude Avensis. Wat een verschil tussen 2005 en 2019! Voor een overzicht van al die snufjes, verwijs ik naar de Toyota website, of de pagina over de Auris op de website van Autoweek.
Hoe rijdt de Auris dan? Eigenlijk best prettig. Je moet wel even leren omgaan met een Hybrid auto. Ik denk dat ik de truc nu wel te pakken heb. In de stad gewoon lekker optrekken en dan bij 50 - 60 km/h gas los en elektrisch verder rijden. Dat gaat prima. Met een gevulde tank (45 liter) haal ik nu zo'n 850 km. Wellicht wordt dat nog wat beter naar mate we er meer mee hebben gereden. Gemiddeld zit ik nu op pakweg 1 op 19.5 a 1 op 20. Natuurlijk helpt de cruise control daar ook wel bij.
Veel journalisten piepen over het janken van de CVT bij stevig optrekken. Ik vind het erg meevallen. Elke auto maakt extra kabaal, wanneer je hem extra laat werken. Wel is deze Auris wat rumoeriger dan mijn Avensis was, maar die was dan ook erg stil voor zijn klasse auto.
Ik ben benieuwd, hoe het onze Auris verder vergaat. Het is een Toyota, dus de betrouwbaarheid zal ongetwijfeld dik in orde zijn.
Wordt vervolgd...
Ruim anderhalf jaar verder
- 18.700 km
Na ruim anderhalf jaar ben ik nog steeds erg tevreden over onze Auris. Hij voldoet gewoon prima aan onze wensen. Hij is erg zuinig met gemiddeld 1 op 19 a 20.
Nu is het wel zo, dat gezien het feit dat het corona tijd is en ik ook niet meer hoef te werken, ik derhalve ook minder km's maak. We hebben de auto via een private lease constructie tot genoegen en ons contract kon moeiteloos worden aangepast naar onze nieuwe situatie.
Wat zijn onze positieve ervaringen:
De stoelen zitten lekker, zijn prima in te stellen en geven ruim voldoende steun.
Hij gaat bovengemiddeld mee in het verkeer.
Het verbruik is gewoon lekker voor de portemonnee.
Een aantal snufjes zijn erg handig, zoals bijvoorbeeld de parkeercamera, de automatisch inklappende spiegels bij het afsluiten van de auto of het automatische groot licht.
Elektrisch rijden is een verademing als je bijvoorbeeld rustig de wijk uit rijdt of met een constante snelheid door de stad zoeft.
De CVT doet zij werk probleemloos en ik vind hem ook redelijk stil.
Ook minpuntjes?
In principe zijn alle zaken een voorbeeld van compromis. Ook bij deze Auris.
Was ik gewend om in de kofferbak van onze Avensis sedan, mijn golftas en opgevouwen trolley te laten liggen, kan dat in de Auris niet, Ik moet wel een rugdeel inklappen, om mijn spullen mee te nemen. Geen echt drama natuurlijk, maar toch. Wel weer handig is de dubbele boden in de kofferruimte.
De gemonteerde Dunlop zomerbanden geven best wel veel geruis. Ik vind de Yokohama winterbanden een stuk stiller.
Je wordt af en toe wel knetter van de rijbaansignalering, maar gelukkig kun je dat naar believen uitzetten. Ik gebruik het nu alleen op de grote weg.
Qua onderhoud heeft hij nu 1 beurt gehad na ongeveer 15.000 km. Ik heb geen idee van de kosten, omdat dit onderdeel van het lease pakket is. Er waren echter geen technische issues. Wel was de vloermat bij het gaspedaal doorgesleten, maar die is door de dealer kosteloos vervangen.
Samenvattend ben ik zeer tevreden over deze Toyota Auris.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.