Toyota Auris 1.2T Dynamic (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Auris 1.2T Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 33.146 km |
KM-stand laatst | 40.951 km |
Het beste compromis?
- 40.951 km
Al jaren ben ik op zoek naar de "ideale auto". Het lukt me niet om die te vinden en ik ga in mijn zoektocht van hot naar her. Van een Ford Fiesta tot een BMW Active Tourer tot een hybride Toyota Yaris. Maar de juiste oplossing zit er steeds niet tussen.
Ik rij graag een automaat, maar vind de schakelmomenten die gekozen worden over het algemeen niet prettig. De BMW die ik reed was daar een goed voorbeeld van, die schakelde veel te vroeg naar mijn zin. Je kunt wel andere rijmodi kiezen en ook andere standen van de automaatbak, maar daar zitten dan ook weer gevolgen aan. Nerveuze gasrespons of het nagenoeg wegvallen van stuurbekrachtiging bij lage snelheden bijvoorbeeld. De ideale combinatie zat er voor mij niet bij.
De enige automaat waar ik lekker mee gereden heb was de (e-)CVT in de 2 hybride Toyota's die ik had, een Auris (2013) en een Yaris (2015). Maar die auto's hebben dan weer als kenmerk dat de motor constant af en weer aan slaat. De meeste mensen merken het niet eens, maar ik vind het aanslaan en het lichte schudden wat de auto daarbij doet heel onprettig.
In 2015 introduceerde Toyota met de facelift van de Auris een 1.2 Turbo benzinemotor. Een 4 cilinder en ook leverbaar met automaat. Dezelfde CVT als in de hybride, uiteraard enigszins aangepast omdat er maar 1 motor aanwezig is. Naar dit model ben ik op zoek gegaan. Een hatchback, liefst in een luxe uitvoering. Ze zijn schaars en wanneer er eentje te koop staat dan is die snel weer weg.
Qua kleur viel er weinig te kiezen, alle Aurissen tijdens mijn zoektocht waren grijs met een bruine tint ("bronze"). Geen verkeerde kleur, tikje saai. Veel Dynamics in het aanbod, de bijna meest luxe uitvoering. Na enkele proefritten gekozen voor de enige Executive die te koop stond. Mooie kilometerstand, bij een Toyota dealer, netjes geprijsd en zonder trekhaak. Bijna alle 1.2T's die ik gezien heb, hebben een trekhaak omdat de eigenaren met de hybride versie geen aanhanger / caravan mogen trekken. Die historie had ik liever niet, dus zoeken naar eentje zonder zo'n knobbel.
De auto rijdt prettig, de voordelen van de CVT zonder het - voor mij - vervelende hybride gedrag. Vergeleken met de Toyota hybrides met CVT die ik eerder had is er wel een en ander aangepast; het toerental gaat niet meteen naar het maximum bij het volledig intrappen van het gaspedaal, dat gebeurt met een kleine vertraging wanneer je het pedaal stug op de bodem houdt. In de Sportstand wordt er zelfs kunstmatig geschakeld. Achter het stuur zitten schakelpeddels die relatief veel kracht vragen om te bedienen. Ik probeer het wel eens met de pook in M(anueel), maar ga meestal al snel terug naar de normale stand. Het is soms best leuk om te doen en het rijden voelt wat dynamischer aan, maar je moet er teveel bij nadenken. Terugschakelen gaat - heel prettig - vanzelf zodra het toerental onder de 1800 rpm komt. Opschakelen kan pas boven 2200 rpm, wat best logisch is, maar van 1 naar 2 kan het pas boven de 3000 rpm. Dat laatste is erg onprettig en lastig te automatiseren. Het verbruik stijgt enorm bij het handmatig schakelen.
Wel bijzonder dat er nog steeds geen standaard is voor het handmatig schakelen met het pookje; bij deze Toyota moet je voor opschakelen de pook van je afduwen, bij de BMW moest je de pook juist naar je toehalen, wat ik logischer vind. Bij wegrijden uit stilstand moet je heel even wachten tot de auto rolt, anders gaat het eerste aangrijpen met een schok die aanvoelt alsof deze niet goed is voor de techniek. Dit zie ik vaker bij automaten, zowel met koppelomvormer als met dubbele koppeling en dus ook met de Toyota "CVT". Dat is ook zo bij hernemen. Bij achteruit inparkeren duurt het eigenlijk te lang voor je gas kunt geven nadat de pook in stand "R" gezet is. Doe je dat toch dan is een flinke schok de beloning. Even geduld hebben dus, maar dat is niet altijd wenselijk in verkeerssituaties.
Wat ik onprettig vind is dat bij wegrijden bij gelijke stand van het gaspedaal het toerental niet stabiel blijft. Wegrijden met 2500 toeren is vlot zat, maar na een paar honderd meter zakt het toerental - en dus ook de trekkracht - in naar zo'n 1500 toeren. Dit kan je oplossen door tijdig steeds iets meer gas te geven, maar het blijft onhandig. In de sportstand is dit probleem een stuk minder aanwezig en zijn de toerentallen sowieso een stuk hoger. Het verbruik stijgt dan uiteraard wel fors.
De wegligging is prima. Voorzien van 16" wielen is de Auris nog best stevig geveerd. Van de hybride Auris Touring Sport die ik eerder had wist ik al dat 17" onprettig hard is, dus het is goed zo. De standaard lichtmetalen velgen zijn fraai ontworpen. De neus is vrij lang, wat merkbaar is bij schuine hellingen en hoge drempels. Zelfs bij zeer rustig rijden schraapt het rubber onder de voorbumper soms over de straat.
De zitpositie is voor mij niet heel goed, maar met mijn lengte lukt het me eigenlijk nooit om een goede houding te vinden. Lange ritten maak ik niet meer met regelmaat, dus dat geeft voor nu geen problemen. De stoel had iets breder gemogen tussen de verdikkingen in de rug, hoewel dat bij veel concurrenten nog smaller is.
De beenruimte achter is erg beperkt, dat is in de Yaris (2012 -2019) iets beter. Dat lijkt raar voor een kleiner model, maar doordat de Yaris hoger is blijft er in de praktijk meer beenruimte achterin over.
Alle aanwezige luxe is prettig, al zijn de schakelaars van de stoelverwarming wel op een vreemde plek geplaatst, achter een klepje onderin de middenconsole (waar ook de 12V en USB aansluiting zitten). De middenarmsteun kan op 2 manieren open, maar dat werkt net als bij de Auris van voor de facelift nog steeds niet lekker; je moet teveel moeite doen om het kleinste / bovenste deel open te krijgen, dat blijft hangen.
Het verbruik is over de gebruiksduur (maart - oktober) 1 op 16,15 wat zuiniger is dan ik verwacht had. De auto roept bij mij over het algemeen een relaxte rijstijl op, in tegenstelling tot de BMW hiervoor. Het valt me wel op dat de auto bij constant 130 / 140 op de teller (afwijking ten opzichte van GPS is 5 km/h) nog behoorlijk zuinig is, dat gaat op een vlakke weg met ongeveer 1 op 16 (wind mee beetje minder, wind tegen beetje meer).
Over het multimedia systeem lees ik veel negatiefs, daar heb ik niet zo'n last van. De navigatie gebruik ik niet en voor de rest voldoet alles. Met DAB+ ben ik heel blij. Apple Carplay was erg prettig geweest, maar daarvoor heb je de nieuwere Corolla nodig. Mijn vorige Auris had een af-fabriek ingebouwde subwoofer, die mis ik wel een beetje, maar met het geluid is niets mis. Toch een kritiekpunt: het ontbreken van een draaiknop voor het volume is waardeloos. De touchknoppen zijn daar niet geschikt voor, gelukkig zitten er op het stuur ook knoppen, die werken iets prettiger.
De Auris Executive is - als extra bovenop de Dynamic - uitgerust met LED koplampen, stoelverwarming, climate control met gescheiden zones, elektrische lendensteun, half lederen bekleding en park assist. Die laatste is fijn, niet zozeer vanwege de mogelijkheid tot automatisch inparkeren, maar vanwege de 10 parkeersensoren rondom die daarbij horen. Al geeft het in de zeer krappe parkeergarage van mijn werk wel een boel paniekgepiep. De knop voor het automatisch inparkeren zit linksonder op het dashboard, met nog wat andere zaken. Hele onhandige plek, die knoppen kan ik niet rijdend bedienen; ik ben lang en moet mijn been wegvouwen en een rare houding aannemen om te zien wat ik doe.
Ik ben vooralsnog tevreden over de Auris, maar mis dynamiek. Het rijden is te afstandelijk. Een beter alternatief heb ik nog niet gevonden - wel naar gezocht - dit is (voor nu?) dus voor mij het beste compromis.
NB Op dit deel van de Autoweek site is bij het selecteren van de uitvoering de "Executive" niet aanwezig, daarom gekozen voor een "Dynamic".
Begin september 2021 heeft de auto de eerste onderhoudsbeurt gehad bij mij, bij een kilometerstand rond de 39K. Gekozen voor de Toyota specialist (Vetos) omdat die vlakbij mijn huis zit en een goede reputatie in de regio heeft. Kosten voor de 4-jaarsbeurt waren €185. Geen bijzonderheden buiten een nieuwe wisser voor de achterruit.
Update 24 oktober 2021: de Auris is ingeruild op een Kia Niro Hybrid. Toch weer een hybride, nu met DCT (dubbele koppeling versnellingsbak).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic | 17" lichtmetalen velgen | Stoelverwarming |
- 2015
- 101.028 km

Toyota Auris 1.8 Hybrid Dynamic
- 2015
- 189.787 km

Toyota Auris 1.3 Now RIJKLAAR INCL:GARANTIE | Achteruitrijcamera | CIma | 15 INCL LMV | Navigatie | Cruise control |
- 2018
- 63.000 km