Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 1.8 Hybrid Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 71.700 km |
KM-stand laatst | 86.493 km |
Nog geen seconde spijt,,.
- 86.493 km
Conclusie na een jaar en ruim 14.000 kilometer met deze Auris Hybrid Aspiration: ik ben dik tevreden. Al krijgt ‘ie 'over all' geen 5 sterren, zo heel ver daarvan af is het nou ook weer niet.
Ik heb bewust een jaar gewacht met dit review. Eerst wilde ik vertrouwd raken met de Auris en samen alle seizoenen een keer meemaken. Zijn voorgangers waren vooral compacte auto’s, de laatste decennia twee maal VW Polo en een Skoda Fabia. De Tsjech reed probleemloos. Maar hij was 12, er kwamen kosten aan, en het was ook niet echt de zuinigste. Op zoek dus naar een opvolger. Met als belangrijkste criteria, naast het budget:
– betrouwbaar, mede gelet op statistieken van bijv. ANWB, ADAC en Consumentenbond;
– zuinig. Benzine benzine heeft nu eenmaal de neiging alleen maar duurder te worden...
– zo schoon mogelijk;
– meer comfort. Zowel mijn partner als ouders wonen op 150 > 200 kilometer afstand. Dat werd bij de Fabia toch wat vermoeiend.
Een elektrische auto paste niet binnen het budget en / of had een te klein bereik. Het werd dus next best: hybride. In de statistieken staat Toyota al jarenlang bovenaan, en daar weet men als geen ander hoe je hybrides bouwt. De Prius heb ik nooit mooi gevonden, was het ook nooit geworden. In tegenstelling tot de lijn van deze Auris, in combinatie met metallic zwart. Dat bevalt me. Statistieken bij Autoweek – dank, allen! – toonden een aanvaardbaar verbruik. De proefrit bevestigde vervolgens het comfort. Cirkeltje rond.
Deze Auris was vier jaar toen ik ‘m kocht, had relatief lage 71.000 kilometers op de teller, was in prima staat en paste precies in het budget. De Aspiration is qua uitrusting vrij ‘basic’, maar voor mij al een behoorlijke stap voorwaarts en ruim voldoende. Onderhoudskosten bleven beperkt tot die voor het wisselen van de zomer- naar winterbanden v.v.
Ik had gehoopt uit te komen bij een gebruik van 1 op 20. In de praktijk is dat 1 op 19,6; nog steeds heel netjes. De eco-stand volstaat meestal, zeker nu we op de snelweg overdag nog maar 100 mogen. Daarbij heb ik het geluk dat ik vaak in Duitsland kan tanken. Dat is al gauw 30 cent per liter goedkoper dan in Nederland… Minpunt: in het display wordt standaard een te optimistisch beeld geschetst van het verbruik. In de praktijk blijkt het ca. 10% hoger. En ik vraag me af of er ooit iemand de fabrieksopgave van Toyota heeft (3,6 l.) heeft gehaald… Handig, die mogelijkheid om op deze site van Autoweek het verbruik bij te houden. Betrouwbaarder gaat m.i. niet.
Voor een benzine-auto is ‘ie mooi schoon. Ik vind het een plezierig idee dat de auto in de stad grotendeels elektrisch rijdt. Het overschakelen van stroom op benzine gaat vloeiend.
Qua comfort ben ik ronduit tevreden. De stoelen zijn goed instelbaar, en de zit daarmee op maat. De kofferbak is ruim; wel zou wat extra bergruimte in het interieur welkom zijn.
Het is mijn eerste automaat. De CVT was in het begin even wennen, maar ik zou nu niet anders meer willen. Wat rijdt dat ontspannen! Het valt me nog steeds op dat ik na een rit van een paar uur nog even fit in als uit de auto stap. Ook vier- vijfhonderd kilometer op een dag – en dat is geen uitzondering – zijn daarmee goed te doen, en veel minder inspannend dan bij alle voorgangers.
Wat daarbij scheelt: op mijn ritten kom ik nauwelijks flinke hellingen tegen. Bij warme motor en bij cruise control hoor je dan vrijwel alleen het bandengeruis nog. De 99 PK zijn dan ruim voldoende. Ik kan dan zelfs goed klassieke muziek beluisteren; tot nu toe vrijwel ondenkbaar.
Ritten door bijv. de Eifel gaan doorgaans ook goed. Tot ‘ie echt stevig moet aanzetten. Dan zou wat meer reserve plezierig zijn. Bij sterke hellingen hoor je de motor duidelijk harder werken. De power-stand gaat dan wel aan, mede om vlotter in het verkeer mee te komen.
Het infotainment-systeem doet het prima. Je schakelt moeiteloos door van bijvoorbeeld telefoon (handsfree) naar navigatie resp. radio of verbruiksgegevens. Minpunt is wel het glanzende scherm. Afhankelijk van de stand van de zon, is dat soms regelmatig onleesbaar. Zeker wanneer je in een onbekende omgeving onderweg bent, navigeert dat niet lekker.
Kortom: ik heb nog geen seconde spijt gehad van de aanschaf van de Auris. Ik hoop dat we nog jarenlang samen kilometers mogen maken!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.