Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Suzuki
  • Swift

Suzuki Swift 1.3 GS (1986)

autoreview

2
Suzuki Swift 1.3 GS (1986)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringSwift 1.3 GS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf1998
KM-stand bij aanschaf320.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 29 januari 2008

Algemeen:

In 1998 was het dan eindelijk tijd voor een auto. Eigenlijk was deze al snel gevonden. Het betrof een iets opgeleukte Volkswagen Derby voor een aantrekkelijke prijs. Ik vertelde een klasgenoot over de te kopen auto. ’Ik weet nog wel een leuke auto voor je te koop’ was zijn antwoord. Hij had via een bevriende leerling-monteur een auto aangeboden gekregen, maar had zijn rijbewijs nog niet.
Enigzins aarzelend (ik was er tenslotte al uit) vroeg ik: ’wat voor auto dan?’

Het betrof een Suzuki Swift, de allereerste, vaak vergeten Swift. En wèl de GS variant, voor mij toch wel de onbetwiste voorganger van de GTI.

Swift GS (sa413)

Begin 1984 zagen we hier voor het eerst de Suzuki SA310 op de weg, een auto met een (nagenoeg) gelijke koets en een driecilinder 1.0 liter motor. Dit verklaart de benaming SA310. Aan het einde van dat jaar kwam zijn ’grotere broer’ ten toneel de SA413. U begrijpt het al. 4 cilinders 1.3 liter motor. vanaf dat moment zal deze auto Swift genoemd worden.
De swift GS, ofwel SA413 GS, is het sportmodel van deze serie en werd verkocht van 1984 tm 1986 dit model onderscheid zich op een aantal punten van zijn gewone broertjes en zusjes.

* allereerst natuurlijk in het uiterlijk. De fraaie voorspoiler met mistlampen.
* het hippe sportinterieur met sportstoelen, deze geven een klein beetje
zijdelingse steun.
* standaard licht getint glas
* electrische buitenspiegels
* toerenteller
* constant vacuum carburateur, welke hem in tegenstelling tot wat er in de
Carbase staat, 73 pk gaf met een koppel van 104.8nm (de GTI had 108nm)

Niet dat de GS toen zo’n hypermoderne auto was, maar zaken zoals automatische shoke en electronische kofferbakontgrendeling waren toen standaard. Ook iets als een in twee delen neerklapbare achterbank was aanwezig.

De auto maakt gebruik van bladveren achter in combinatie met een starre achteras, wat de auto nogal stug op de veren maakt. Iets dat wèl weer wat bijdraagt aan het sportieve gevoel. Vooraan is er gekozen voor McPherson met schroefveren en stabilisator. Het rij-comfort doet dus wat spartaans aan. (Ah ja, mini liefhebbers roemen hun veercomfort óók...)

Terug naar mijn auto:

Of eigenlijk waren het er twee. Ik heb ook een GS uit ’84 gehad, die is inmiddels weg. De auto uit ’86 staat te wachten op restauratie.

Ik kocht dus de auto van de bevriende vriend van een vage vriend. 700 gulden moest hij kosten en was toen 12 à 13 jaar oud. Mijn vader concludeerde dat dat niet veel kon zijn (hij heeft ongelijk gekregen).
De bewuste auto had al 3/4 jaar niet meer gereden en stond zonder APK op een erf weg te roesten, vandaar de lage prijs werd mij verteld. Er moest nog het een en ander aan gebeuren... de rem zat vast, de bumper hing los en er zat wat roest hier en daar. De leerling-monteur wilde de remmen, APK en de bumper wel regelen voor een klein bedrag. Bij een garage was ik al snel 1500+ gulden kwijtgeweest voor auto en herstelwerkzaamheden.
Inmiddels 900 gulden armer en dus met auto en APK kon ik een halve week later de weg op. Ik had er nog geen meter mee gereden, maar de monteur had al gezegd dat ik voorzichtig met het gas moest zijn, de auto was rapper dan hij verwacht had.
En ja hoor, met piepende banden verliet ik het terrein.
De komende maanden stonden in het teken van roestverwijdering en het iets ’pimpen’ van de carrosserie met natuurlijk lichtmetalen velgen.
We waanden ons de ’dukes of hazzard’ in die dagen, mèt de bijbehorende sprongen(welliswaar niet zo ver).
hier bewees de bladvering zichzelf, de auto hield zich prima en leende zich uitstekend voor smalle landweggetjes. (met ’niet nader te bespreken water incident’).

Over het comfort:

De stoelen zitten prima al hebben ze een wat korte zit, ze geven enigzins zijdelinge steun. Zoals al eerder genoemd was de vering nogal stug, iets wat op slechter wegdek het ’shake it baby’ effect tot gevolg had. Op goed asfalt zou ik het lekker stevig en sportief noemen. De knoppen laten zich gemakkelijk bedienen al zitten ze op bijzondere plaatsen. Èn heel belangrijk, de radiohoogte is prima. Electrische spiegels en van binnenuit te ontgrendelen kofferbak(je) dragen ook bij tot een verhoging van het comfort. Windgeruis draagt bij tot verlaging van het comfortgevoel.

Ruimte:

Voor twee personen is de auto prima geschikt, je kunt ook nog wel een tasje of twee achterin kwijt. Vier personen kan ook prima als je allemaal niet te groot bent. vijf personen word wat krapper. De kofferbak leent zich uitermate voor het vervoeren van goederen, de drempel is laag en de vloer behoorlijk vlak. Je mist ook de hobbels in de vloer van de wijziging in het onderstel zoals de swifts van ’87 tm ’89 hebben. De bladvering doet niet zo moeilijk en vind een hoop goed.

Over de prestaties:

Hier kan ik kort en duidelijk over zijn, maar dat doe ik niet. Vooral de sprint tot +/- 60 á 70 kmh gaat zeer vlot. Dan gaat het tot +/- 130 erg vlot. Daarna word het minder maar nog steeds vlot. De auto heet per slot van rekening niet voor niets swift. Het snelheidsgevoel wordt benadrukt door het chassis dat je een echt sportief gevoel geeft in combinatie met een heerlijk schreeuwend geluid in de hogere toeren regionen. (stil is de auto dus niet echt, maar bij lagere toeren is het geluidsniveau prima te noemen.) Bij sportief rijden wil er wel eens een wieltje glijden. Iets wat ik tot nu toe alleen nog maar als leuk heb ervaren. De auto laat zich gemakkelijk corrigeren en uitdagen.

Over de betrouwbaarheid:

In de jaren dat ik deze auto’s gereden heb, heb ik 1 keer stil gestaan omdat er een vacuumslangetje los was geraakt. 1 keer was de schakelaar voor de radiator-ventilator stuk en er is een keer een wiellager stuk gegaan.

dan moet je er wel even bij bedenken, dat de auto die ik nu review 320.000 op de teller had staan toen ik hem kocht en dat ik er 50.000 bij heb gereden. De ander was bedoeld voor onderdelen en zou naar de sloop gaan. Die kocht ik voor 250 euro en moest ik zelf weer in elkaar schroeven (interieur). De auto met de bovengenoemde problemen was de sloopauto en had ook al 300.000 km op de teller. Ik ben na aankoop van die auto er gewoon mee naar Zuid-Frankrijk gereden 3200 probleemloze km’s (zomer 2003, toen het zo warm was, weet u nog).

veel voorkomende problemen bij dit type auto:
* raammechanisme laat het afweten na +/- 20 jaar
* roest (afhankelijk van tectyleren eerste eigenaar, dat kon je toen zelf doen)

NB. na het ’niet nader te noemen waterincident’, veroorzaakte een kennis een tweede waterincident. Beide keren was de auto natuurlijk ontzettend smerig. Maar na dat schoongemaakt te hebben en de carburateur een beurtje te geven, kon er gewoon weer gereden worden. (hoe bedoel je onverwoestbaar)

De gebruikskosten:

De auto weegt 690 kg dus valt binnen een zeer goedkope wegenbelastingklasse.
onderhoud is minimaal, ik doe het een en ander zelf, ben hier niet voor opgeleid maar het is net iets moeilijker dan technisch lego. De verzekering kost ook niet veel gezien de leeftijd en de nieuwwaarde van de auto.
qua verbruik kan het nogal wisselen.
Ikzelf heb ooit 1 op 9 gereden met de auto. Maar daar moet je heeel erg je best voor doen. Een gemiddeld gebruik van 1 op 16 à 17 is meer iets waar je vanuit kunt gaan. Op zijn zuinigst heb ik er 1 op 19 mee kunnen rijden. Een vriend, besmet met hetzelfde virus van dezelfde auto heeft 1 op 22 kunnen halen.

Conclusie:

Een fijne (gedateerde) auto om in te rijden, mits in goede staat onverwoestbaar, zuinig, goedkoop, vlot, need i say more?


Heb je ook zo’n auto, wil je mij erover vertellen, graag.
Heb je ook zo’n auto, wil je er van af, ik hou me aanbevolen!

PROBLEMEN

  • 29 januari 2008

In de jaren dat ik deze auto’s gereden heb, heb ik 1 keer stil gestaan omdat er een vacuumslangetje los was geraakt.
1 keer was de schakelaar voor de radiator-ventilator stuk.
Er is een keer een wiellager stuk gegaan.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Suzuki Swift? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Suzuki Swift
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

INFO
Suzuki
Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort (5D/5H)
€ 292
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Suzuki Swift 1.2 Select (5D/5H)
€ 319
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort (5D/5H)
€ 286
 
Suzuki Swift in de Private Lease Vergelijker

Gerelateerde forumtopics

  • Suzuki Swift / Dzire (IN) | Nieuw: update 2021

    51
    • 18 februari 2021

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Suzuki Swift specificaties
  • Suzuki Swift occasions
  • Suzuki Swift video's
Advies en informatie
  • Suzuki Swift tests
  • Suzuki Swift gebruikersreviews
  • Suzuki Swift index
PREMIUM
Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Je zou denken dat in dit tijdperk van bezuinigen en consuminderen er volop belangstelling moet...

Lees meer
 

Suzuki Swift reviews

  • Suzuki Swift 1.0 GL (1986)

    • 16 december 2008
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.3 GS (1986)

    Suzuki Swift 1.3 GS (1986)

    2
    • 29 januari 2008
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.2 Comfort Stop & Start (2013)

    Suzuki Swift 1.2 Comfort Stop & Start (2013)

    • 3 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.6 Sport (2007)

    Suzuki Swift 1.6 Sport (2007)

    2
    • 13 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Stijl (2018)

    Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Stijl (2018)

    7
    • 10 september 2021
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Style (2019)

    Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Style (2019)

    1
    • 10 september 2021
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.2 Exclusive Stop & Start (2013)

    Suzuki Swift 1.2 Exclusive Stop & Start...

    9
    • 3 augustus 2021
meer reviews
Test: Suzuki S-Cross

Test: Suzuki S-Cross

73

De nieuwe Suzuki S-Cross vervangt een model dat in feite al uit 2013 stamt. De aflossing komt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Suzuki Swift Cabrio (1992) - Liefhebber Gezocht

    Suzuki Swift Cabrio (1992) - Liefhebber...

    24
    • 11 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.2 Comfort Stop & Start (2013)

    Suzuki Swift 1.2 Comfort Stop & Start (2013)

    • 3 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.6 Sport (2007)

    Suzuki Swift 1.6 Sport (2007)

    2
    • 13 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Stijl (2018)

    Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Stijl (2018)

    7
    • 10 september 2021
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Style (2019)

    Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Style (2019)

    1
    • 10 september 2021
  • Nieuws
    Nul Latin NCAP-sterren voor Renault Duster en Suzuki Swift

    Nul Latin NCAP-sterren voor Renault Duster...

    26
    • 31 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Suzuki Swift 1.2 Exclusive Stop & Start (2013)

    Suzuki Swift 1.2 Exclusive Stop & Start...

    9
    • 3 augustus 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    35
    • 17 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Allgrip Style (2021)

    Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid...

    4
    • 15 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Vitara 1.6 Exclusive (2015)

    Suzuki Vitara 1.6 Exclusive (2015)

    2
    • 8 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Style (2022)

    Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid...

    4
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara Hybrid

    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara...

    36
    • 5 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden