Suzuki Liana 1.6 GLX (2002)

autoreview

Suzuki Liana 1.6 GLX (2002)

Signalement

UitvoeringLiana 1.6 GLX
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Alleen de prijs-prestatie afgezet tegen de - jarenlange - ervaring (maart 1987 tot mei 2002) met drie diesel-versies van Toyota Corolla, te weten fastback tot 388.000km, liftback 69.000km, sedan 150.000km en een benzine liftback tot 165.000km - heeft in 2002 geleid tot een ’merkenswitch’.
Mei 2002 stond de Corolla 1.3 aut. op 165.000km en Suzuki gaf na meerdere merkgarage bezoeken- de overtuiging een goede deal zonder al te grote risico’s te zien.(ook inruilwaarde(ring), grootte auto en uitrusting etc. gaf de doorslag.
Gekozen werd voor de Suzuki Liana 1.6/automaat, welke door de dealer op 29 mei 2002 tot volle tevredenheid werd afgeleverd. Huidige kilometerstad is 36.789 welke met een ’goed gevoel’ werden afgelegd. Het zijn meestal ’grote weg’ kilometers, waar de auto heeft bewezen een prettige reiswagen te zijn. Alleen met sterke zijwind is het oppassen geblazen maar dit is voor ’echte’ MPV’s identiek. Een gemiddeld verbruik van 1 liter brandstof op 14 kilometer is een goed resultaat. Ook in de stad is het ’goed rijden’ met de Liana; de meede-passagiers hebben veel ’speel’ruimte zowel in de breedte, hoogte en been-ruimte.
De kofferbak is groot; de instap is prima; het zitcomfort is goed; de ’machinekamer’ is goed bereikbaar voor de (wekelijkse) controles.
De prestaties van de drietraps automaat met over-drive zijn zeer goed, zowel acceleratie als ’afremmen op de motor’ hetgeen anticiperen in het verkeer zeer makkelijk maakt! Bereikbaarheid bedieningshandels; aflezen digitale instrumentenpaneel en berg ruimte prima; missen echter wel een licht aan/uit in-dicatie bij daglicht.
De zit achter het stuur is goed; ruim uitzicht. Aanschaf van de LIANA is aan te bevelen; het is ’vreemd’ dat de auto in beide uitvoeringen niet veel op de weg wordt gezien.

****************************************************
AANVULLING DD 28 MEI 2004
****************************************************

Deze auto is - door een -financieel - zeer gunstig aanbod van de garage - (v.d.Jagt en Willemse in Vlissingen) - op 8 mei 2004 - met 80.000 kilometer op de - digitale - teller ingeruild voor een nieuw model Suzuki Liana exclusive met cruisecontrol.
De eerste 80.000 kilometer in een LIANA zijn zeeerrr
goed bevallen!
Het nieuwe model bevalt weer beter. Waarom? Hij is stiller, de brede banden en de 15 inch alu-velgen geven een nog betere rijindruk. In de Autoweektest staat dat ook dit type LIANA(sedan) geen ’bochtenridder’zou zijn. Dat spreek ik thans na 3.500 kilometer te hebben afgelegd toch tegen. De - verjongde - carosserie helt stukken mider over in de bocht dan het eerste model(Sedan).
De NIEUWE LIANA (sedan) is zeer uitgebreid uitgerust; alleen de CRUISE-control en de beschermrubber op de achterbumper zijn nog ëxtra’s)
Kortom je mag dan een fervente Toyota enthousiast zijn, er bestaan ook andere merktypes waar je heel veel plezier van kan hebben.

PROBLEMEN

Er zijn geen problemen geweest.
Opgemerkt is dat bij temperaturen onder de tien graden Celcius de automaten’bak’olie een weinig op temperatuur moet komen voordat de overdrive reageerd
(dwz de automaat overschakelt van ’ 3 naar 4’.
(Bij navraag bij de garage blijkt dit een beveiliging,geregeld door de temperatuur van de koelvloeistof)

**************************************************** AANVULLING DD 28 MEI 2004

****************************************************
Er is een probleempje opgetreden bij 74.850 km. De lambda sensor bleek defect
Dit was op 06 Mei j.l.
Toen zijn eveneens de remblokken voor vervangen.
Verbruik over 75.000 km is 1 liter op 13.949 km het-
geen voor een 1.6 automaat niet slecht te noemen is.
De service- intervallen zijn door de garage prima verzorgd. Tussentijds is bijvullen motorolie niet nodig geweest.
Verhouding kilometers grote weg t.o.v. kilometers in de stad is 90:10.

****************************************************
Aanvulling dd 12 Mei 2006

Door een zeer goede aanbieding van de garage de eerste Liana met rond 78.000 kilometer op de teller in juni 2004 ingeruild voor het ’nieuwe’ meer aangeklede model. Wederom een automaat, want ’eens een automaat, altijd een automaat.
Met deze wagen is de tellerstand na twee jaar 60.000 km.en de ervaringen zijn identiek aan de eerste twee jaar in de SUZUKI Liana nl prima. Door prive omstandigheden is er 20.000 km minder gereden in de twee jaar,maar toch, 60.000 km in twee jaar is boven het gemiddelde.
Ondanks de goede ervaringen met de LIANA proef gereden in de nieuwe SUZUKI SX-4; na een kwartiertje in de stad en idem op de grote weg gaat toch mijn voorkeur uit naar de LIANA. Dit is waarschijnlijk te wijten aan ’de leeftijd’, want de SX-4 is een prima automobiel en zeer geschikt voor de jongere generatie. De LIANA vind ik meer voldoen aan de ’eisen’ die wij aan de auto stellen.

NOTE: Directe vraag aan de importeur: wat is er waar van het gerucht dat U de LIANA voor Nederland niet meer gaat voeren?
Nog even dit; er schijnt een niet gesigneerd commentaar te zijn op de ervaringen als door mij beschreven. Vooral de opmerking in deze ’reactie’ quote dat zal wel door de dealer zelf geschreven zijn unquote is een veronderstelling die noch kant noch wal raakt.
Na sedert 1965 gemiddeld tussen de 35-en de50-duizend kilometer per jaar in o.m. Ford, Opel, VW, Toyota en dan sedert 2002 Suzuki modellen te hebben verreden in binnen en buitenland denkt o.g. dat enig inzicht in comfort en betrouwbaarheid zich eigen gemaakt te hebben. Toch!

Dus, geef redelijk en doordacht commentaar en doe dit direct, dan krijgt U direct contact en kunnen veronderstellingen die niet terecht zijn weerlegd worden. Toch!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens