Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style (2025)

autoreview

Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style (2025)

Signalement

UitvoeringAcross 2.5 Plug-in Hybrid Style
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf1.100 km
KM-stand laatst2.500 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe bolide: Suzuki across

  • 2.500 km

Even mezelf voorstellen,
Voordat ik mijn ervaringen deel over mijn Suzuki across wil ik even mijn situatie schetsen zodat het oogpunt vanuit mijn review duidelijk wordt.

Mijn naam is Daniël (Hoi), 26 jaar oud, sinds 9 maanden vader, getrouwd en ik ben een auto enthousiast met een zwak voor Suzuki. Ik heb meerdere hobby auto’s gehad zoals: Mazda Mx-3, 1.8 V6 (1992), Toyota supra 7M-GE (1986) en mijn huidige project auto een Suzuki SC100GX (1981).

Mijn eerste dagelijkse autootje was een Suzuki Swift uit 2007, die ik in 2018 had gekocht met 92.000 km op de teller. Hier heb ik 5 jaar met plezier (en zonder al te veel mankementen) in gereden waarna de tellerstand op 243.000 km stond.

In 2023 had ik een Mercedes E200 W210 1998 (op LPG) geërfd met 150.000 km op de teller. Gezien de kilometerstand en sentimentele waarde had ik de beslissing gemaakt om de Swift te vervangen door de Mercedes. De maandelijkse kosten was gezien de LPG redelijk vergelijkbaar met elkaar. Echter had ik geen geluk met deze auto, na 2 jaar, 40.000 km, 2 auto ongelukken en ontelbare onderdelen welke defect raakten hadden mijn vrouw en ik het verlangen om een nieuwe gezinswagen aan te schaffen.

Oriënteren
Gezien ik alleen maar in oudere auto’s gereden heb vond ik het erg lastig om mij goed te oriënteren voor een nieuwe dagelijkse wagen. Wij hadden samen wat eisen gesteld waaraan de nieuwe bolide moest voldoen. Zo vonden wij het belangrijk dat de auto genoeg ruimte in de kofferbak zou hebben (voor alle spullen die je moet meenemen als je aan kinderen begonnen bent). De achterbank moest plat kunnen, de maxi-cosi voorin kunnen (dus uitschakelbare airbag op de bijrijdersstoel) en het moest een betrouwbaar merk/model zijn. Tot slot had ik de voorkeur om de maandelijkse (brandstof)kosten zo laag mogelijk te houden.

Voor de betrouwbaarheid kwamen we al snel uit bij Japanse automerken. Met mijn zwak voor de Suzuki had ik al snel alle Suzuki brochures uit mijn hoofd geleerd. Al waren we hier eerst nog niet snel bij de across uit gekomen gezien de hoge aanschafprijs. Na lang wikken en wegen of we voor de S-cross of across zouden gaan besloot ik een proefrit te maken in een Suzuki across uit 2023. Eenmaal dit gedaan te hebben waren wij helemaal verkocht van dit model. Ook het feit dat je (op papier) de eerste 75km elektrisch kan rijden sprak mij erg aan t.o.v. de S-cross.

RAV4 vs. across
Wetende dat een across eigenlijk geen Suzuki product is, maar een Toyota met een iets mooier logo (nogmaals een zwak voor Suzuki), hebben wij een vergelijking gedaan tussen de RAV4 en de across. Bij Toyota had je in 2025 5 modellen te kiezen, terwijl Suzuki maar 1 model levert (wel makkelijker kiezen). Wat mij erg aansprak aan de Suzuki is dat hij beschikte over zowel stuurverwarming als een verwarmde voorruit, terwijl deze combinatie (zelfs op de duurste RAV4 uitvoering) niet beschikbaar was. Ook vonden wij de neus van de across een stoerdere uitstraling heeft dan die van de RAV4. Toen wij erachter kwamen dat de verzekering van de across een stuk goedkoper was dan die van de RAV4 (gezien het hoge aantal gestolen RAV4’s in Nederland) waren wij zeker over de keuze om een across aan te schaffen i.p.v. de RAV4. Deze keuze geeft je helaas wel 4 jaar (en 50.000km) minder in fabrieksgarantie, maar het geeft je wel meer garantie dat je auto nog op de zelfde plak staat als waar je hem zelf hebt achtergelaten.

Eerste indruk
Wij hebben de auto inmiddels twee weken in bezit en zijn nu een kleine 1400 km bekend met onze across. Op alle fronten een hele fijne auto die alles doet wat je wilt. Met de 306 paarden aan boord ben je altijd de snelste (indien je dit verlangt). Het rijgedrag is prettig en de auto doet gewoon wat je van een nieuwe auto hoort te verwachten.

Pluspunten
Het rijgedrag van de across is prettig, de besturing van de auto voelt soepel en tijdens het sturen voelt de auto goed gebalanceerd aan. Tijdens onze eerst rit van de dealer naar huis (ca. 200km) waaide het enorm. Hier heb je in een across weinig last van gezien de auto rijklaar ongeveer 2000 kg weegt en het gewichtpunt laag in de auto ligt. Ook het rijgeluid en geluid van de wind hoor je weinig in de auto. De draadloze Apple CarPlay werkt ook naar behoren en geeft een makkelijk gebruiksgemak. Indien je geen telefoon op zak hebt beschikt de auto ook over een eigen navigatiesysteem.

Minpunten
- De auto heeft een grote draaicirkel, maar dit is niet heel raar gezien het formaat van de auto. Het voelt ongeveer gelijk als mijn oude Mercedes aan dus dit was wel snel gewent.
- Tijdens het rijden op afgelegen gebieden heeft de DAB radio moeite met radiozenders te vinden/vast te houden.
- Gezien het formaat en de nieuwigheid van de auto ontwikkel je een angst dat iemand per ongeluk een autodeur tegen je auto opendoet.

EV rijden/laden
Iets wat aan de across helemaal nieuw voor ons is, is het feit dat de auto een EV modus heeft (dus elektrisch rijd). Wij hebben geen laadpaal thuis en laden de auto dus op met de bijgeleverde 220V oplader. Een lege batterij doet er op deze manier 8,5 uur op om volledig vol te laden.

Als ik ‘s ochtends in de auto stap om naar mijn werk te vertrekken staat de range van de batterij rond de 78-82km, maar de eerste kilometer die je rijd verdwijnt er al 3km van de range. Als ik vertrek heb ik momenteel dagelijks de stoelverwarming op low, de airco heb ik altijd aan staan.

Een enkeltje naar mijn werk is 55km en ik laad enkel thuis omdat ik zonnepanelen heb en de laadpalen te duur vind om hier financieel voordeel uit te halen. Als ik op mijn werk aankom heb ik 14-20km range over op de teller, maar op de terugweg durft de across de 14km range te verslinden binnen 7-10km. Indien het filerijden is kun je soms wel de 14km (of 20 km) halen. De effectieve range varieert dus tussen de 60-75 km, afhankelijk van je rijgedrag. Als je in de sportstand net zo wild rijd als Frans Hermann denk ik dat de range bij ca. 45 km wel ophoud.

Verbruik auto
Een veelal interessant onderwerp is natuurlijk het verbruik van de across. Omdat ik veel snelweg rijd zal mijn verbruik relatief hoog uitvallen (verwacht ik). Op de snelweg (110-130 km/uur) rijd ik gemiddeld ongeveer 4,2-4,8 km per kWh. Binnendoor (50-80 km/uur) geeft de auto aan dat het verbruik gemiddeld tussen de 6-7 km per kWh zit. Als je enkel op de verbrandingsmotor rijd, zit je bij een snelheid van 130-140 km/uur op een verbruik variërend tussen de 12-15km/L. Dit is momenteel in mijn gebruik erg afhankelijk of het berg op/af of wind mee/tegen is. Ik hoop over dit verbruik in een latere review meer duidelijkheid te kunnen geven.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.