Subaru Outback 3.0R Executive Pack (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outback 3.0R Executive Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 198.900 km |
KM-stand laatst | 220.546 km |
Voor het eerste een Subaru
- 199.910 km
Ik ben altijd gek geweest van BMW. Toen het eindelijk kon, heb ik een 2e hands BMW 520i gekocht in 1990 (uit 1985). In 1997 ruilde ik deze in voor een versie uit 1991. Deze laatste is uiteindelijk in 2010 ingeruild. In 2012 heb ik voor de fun een 316 coupé gekocht. Maar in al die jaren heb ik ook altijd een zwak gehad voor Subaru. Ik hoorde er altijd goede berichten over, maar had er nooit 1 overwogen. Vele reviews blijken telkens enthousiaste verhalen. Ook technisch gezien is het een interessante auto, die als 1 van de weinige nog steeds de boxer motor in huis heeft. En ook de permanente all wheel drive speelt tot de verbeelding. Dus toch rond gaan kijken naar een 2e hands Subaru. Wilde er wel 1 met een behoorlijke motor. Dus een 6 cilinder. Al gauw bleek dat een Outback eigenlijk alles in huis heeft. Je kan t vrijwel zo gek niet verzinnen of zo'n Outback heeft het wel. In Capelle a/d IJssel vond ik er eindelijk 1 die binnen mijn prijsklasse viel. Tien jaar oud en met bijna 199000 km op de teller. Na een proefrit inderdaad ja gezegd. En nu bijna 1000 km verder (we rijden niet zoveel, want we hebben ook nog een stadsauto; 107), mag gezegd worden dat we echt genieten. Het is een erg stille auto met een fantastische automaat. Het frappante is dat je met deze auto eigenlijk heel rustig en bezadigd rijdt. De Sub straalt zoveel rust uit dat ie helemaal niet tot hard rijden uitnodigt. Maar let op: dit is een wolf in schaapskleren. Als je het gaspedaal van deze 3 liter B6 een keer echt intrapt, dan weet je niet wat je overkomt. Dan merk je opeens dat er binnen hetzelfde concern ook rally wagens worden gebouwd....... hordes BMW's, Alfa's, Merc's, etc. worden gewoon zoek gereden. En helemaal op nat wegdek. Lachûh dus. Maar zoals gezegd, met de Sub wil je gewoon lekker en rustig door het verkeer rijden. En als je weer eens zo'n snelle jongen voorbij ziet razen, denk je "je moest eens weten !"..... :-).
Ben benieuwd hoe de geprezen betrouwbaarheid zich gaat bewijzen.
Het enige waar ik nog aan moet wennen is de manier zoals ie stuurt. Het lijkt wel of ie in grote bochten zoekende is. Misschien is dat een 4 wiel aandrijving eigenschap ? Ik hoor het graag van anderen Sub eigenaren. Ook vind ik dat de ingebouwde radio de zenders niet goed weet te vinden met scannen. Lijkt wel of ie ze overslaat. Dus daar zal ik nog voor terug moeten naar de Subaru dealer in Capelle a/d IJssel (heb 6 maanden garantie).
Het verbruik is voor een 6 cilinder 3 liter niet slecht: 9,6 l per 100 km.
Vervolg ervaringen
- 200.900 km
Nou, we rijden niet zoveel kilometers met de Sub. Maar als we er mee rijden dan is het wel genieten geblazen. Laatst moesten we een kast vervoeren. Gescheiden achterbank naar voren geklapt, die grote kunstof beschermbak eruit gehaald (want anders zou je randen plat drukken met zo'n kast) en de kast er in. Geen probleem. De hoek van de neergeklapte bank was vrij klein, dus konden we de kast gewoon doordrukken tot aan de voorstoelen (wel handdoek er tussen natuurlijk). De lage drempel die geheel vlak is, maakte het appel/eitje. Wel een verschil met andere auto's die we hadden, die dan wel een hogere inlaaddrempel hadden of niet geheel vlak waren (b.v. bij scharnierpunt van de achterbank).
29 Januari moesten we voor een bedrijfsfeestje bij de Efteling zijn. Ja, die dag dat het 's avonds laat sneeuwde. Je begrijpt dat we extra genoten hebben na afloop. Kaatsheuvel was spiegel glad, maar de Sub zei geen boe of bah. Gewoon gaan. Wel opletten dat je niet te snel gaat, want de ABS is natuurlijk hetzelfde als bij anderen. Waar anderen met 30 km/h sukkelden, konden wij gewoon met 50 km/h door kachelen. Tsjonge, wat een verschil met andere auto's.
Trouwens dat probleem met die radio (en het niet goed vinden van zenders) werd 2 weken geleden met garantie opgelost. Mijn vrouw had de Sub 's morgens gebracht bij CITO in Cappelle a/d IJssel, kreeg een andere auto mee en 's avonds weer omgeruild met het probleem opgelost. Fijn dat het zo prettig kan gaan bij een dealer.
In het voorjaar gaan we de caravan prestaties van de Sub uitproberen. Ben benieuwd.
Het gemiddelde verbruik van de 6 cilinder 3 liter automaat ligt op 9,6 km per 100 km. Geen slecht cijfer voor zo'n zware auto.
We zijn alweer 6 jaar verder
- 220.311 km
Het is alweer een tijd geleden dat ik e.e.a. erbij heb geschreven. En ja, de ‘Sub’ is er nog steeds. En zoals jullie zien, relatief weinig kilometers erbij gekomen. Ik gebruik ‘m dan ook echt als 2e auto (zal je niet gauw verwachten bij zo'n auto). We hebben ook een Polo Cross en dat is eigenlijk ons dagelijkse autootje. Dus voor het "gewone" gebeuren: effetjes naar de winkels, naar de stad, met het hondje naar het strand, etc., dus de dicht bij huis ritjes. Maar voor de leuk, en voor de lange afstanden, en met 4 volwassenen in de auto, en met de caravan erop uit en naar de wintersport, dan is het echt de 'Sub' die we nemen.
En telkens als ik weer in mijn Sub stap, komt er automatisch een Big Smile op mijn gezicht. Alleen al bij het starten, als die machtige 6 cilinder boxer tot leven komt, geniet je al. En al die waarschuwingslampjes die even allemaal aan gaan en klokken die allemaal uitslaan bij de start. Dan weet je meteen dat je iets bijzonders opstart. En als je m dan vervolgens van zijn P in zijn D zet, dan merk je eventjes een klein schokje en dan voel je dat alle paardenkrachten staan te trappelen om los gelaten te worden. Dan hoef je alleen maar het rempedaal los te laten en hij komt statig op gang. Met stationair toerental begint ie gewoon “te lopen”. Vrijwel geen geluid dringt in de cabine. De Sub lijkt wel een elektrisch auto op dat moment. Hij ‘zweeft’ als-het-ware over de weg. Je voelt de versnellingen vrijwel niet overschakelen en als je rustig bij de 50 km/u bent gekomen en ie in zijn 5 is aangekomen, dan komt er een zekere sereniteit over je heen. Bij die 50 doet ie trouwens dan maar 1100 toeren per minuut. Echt hè, 400 meer dan z’n stationair.
Maar goed, hoe is het gedurende die km’s qua problemen/onderhoud verder gegaan? Eigenlijk zonder noemenswaardige problemen. Ja, ik heb alle 4 de schijfremmen rondom vernieuwd. En eens een winterbeurt laten doen bij de Subaru dealer, waarbij o.a. alle filters en een aandrijfhoes zijn vervangen.
O ja, ook nog een keer een Airbag modificatie gehad (onder garantie).
Dus voor iemand die ‘m eigenlijk alleen maar voor lange afstanden gebruikt, is het allemaal naar volle tevredenheid gegaan. Ben in de tussentijd ook een keer verhuisd, dus toen ben ik met de achterbanken plat, wel 20x met zware dozen erin tussen de 2 huizen gependeld. Ook nog voor de kinderen diverse meubels, kasten, bedden en andere zaken naar diverse studentenflats gebracht. Het blijft een manusje van alles. Het is gewoon een veelzijdige auto.
Een leuke anekdote is die keer dat mijn vrouw de Polo tot de voorassen in de modder had gereden. Heb toen de Outback gehaald en met de sleeptouw aan beide trekhaken, die Polo met 2 vingers in mij neus uit de modder gesleept. Ja, dat zijn ware Sub momenten.
Met de jaarlijkse caravan tochten en de snelle autobahn reizen naar Oostenrijk, zit ik alles bij elkaar gemiddeld op 11,4 l/100 km. Daar klaag ik écht niet over.
Ik heb trouwens wel nieuws. Deze ‘Sub’ gaat weg ! Maar wel voor een goede rede ?. Ik heb “exact” dezelfde gekocht, maar 4 jaar jonger, Dus de 3e generatie van dit model met de laatste facelift en dashboard upgrade. Lachuh.
De buren zien niet eens dat er opeens een andere voor de deur staat (ja, zelfde kleur, zelf licht leren interieur). Alleen de echte Subaru kenner ziet natuurlijk meteen de (subtiele) verschillen.
Dus binnenkort gaat mijn trotse Sub van de hand (hij is al helemaal gewassen en schoon gezogen) en is ie te vinden op autoscout24 en marktplaats.
Zal toch een traantje moeten wegpinken, maar ik hoop natuurlijk dat ie door een liefhebber verder wordt gekoesterd.
Mijn eerste Sub is verkocht !
- 220.546 km
Aan alles komt een eind (en ook weer een begin).
En ja, na 7 trouwe jaren (met niet zoveel kilometers erbij gevoegd), is ie toch verkocht aan een andere Subaru liefhebber. Dat is toch eigenlijk nog wel het leukst (alhoewel een Sub verkopen om een nieuwe enthousiasteling in de "familie" te krijgen, had ook leuk geweest).
Deze mensen (met z'n 3-en) die er een uur voor over hadden om te komen kijken, hadden zich ook helemaal erop verheugd. Ze reden al 'tig' jaar een Forester uit 2002 met 229000 op de teller (ook niet veel trouwens). En de man van het gezin wilde ook nog een keer in zijn leven een 6 cilinder Subaru rijden. Echt leuk :-)
Al met al hebben we een uur op, onder en rond en in de auto gezeten en gereden. Ook de zoon van het gezin was enthousiast en zeker nadat ie 'm zelf een keer "de sporen had gegeven". De deal was gauw rond met een win-win situatie.
Deze mensen zullen nog heel wat veilige en fijne kilometers maken met deze ontzettend betrouwbare Outback.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.