Subaru Outback 2.5i (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outback 2.5i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 165.000 km |
KM-stand laatst | 195.000 km |
Onze Soeb
- 195.000 km
Tsja, wat zal ik van de Soeb zeggen. Wisselende ervaring.
Allemaal erg positief begonnen en de meeste van die punten zijn dat nog steeds, maar ook de eerste kritiekpuntjes en kwaliteitsproblemen ondervonden.
Allereerst merk je dat je met een degelijke wagen onderweg bent. Interieur zag er ondanks leeftijd en km-ers nog als nieuw uit. Geen rammeltjes, alles voelt gewoon stevig en goed. Rijdt heerlijk en vooral het opendakje kan mij erg bekoren. Vorig jaar bij warm weer drie weken mee door het zachte zand van de Deense stranden gereden en dat deed hij prima. Ook op punten waar ik veel andere auto's vast zag lopen. Met de caravan er achter rijdt hij ook prima, al lust hij dan wel een aardige slok. Zonder caravan vindt ik het erg acceptabel: 1 op 11,5 / 12.
Er zitten een paar rare zaken in het ontwerp waar ik mij aan kan storen:
Binnenverlichting. Door glazen dak hebben ze deze nu veel te ver naar achteren geplaatst, waardoor je in het donker een prima verlichte achterbank hebt, maar voorin niets kunt zien. Niet handig.
Als je je verlichting aanzet gaat automatisch de achtergrond verlichting van het volledige instrumentarium in de nachtstand, hetgeen er voor zorgt dat wanneer je overdag rijdt met je lichten aan je je instrumentarium niet kunt aflezen.
Kwalitatief:
Wij wisten toen wij hem kochten dat de koppeling niet goed meer was. Komt vaker voor als je de fora leest. Uiteindelijk veel geluk gehad met het moment waarop deze er mee ophield. Op een maandag morgenvlak bij huis lag het koppelingspedaal ineens op de vloer. De dag daarvoor kwamen we net terug van een vakantie in Frankrijk. Liever vlak bij huis dan met twee kleine kinderen midden in de nacht in Frankrijk. Keurig gerepareerd, maar wel kostbaar natuurlijk.
Vliegwiel laat zich ook goed horen, zit er dus ook een keer aan te komen.
In de tweede versnelling optrekken geeft een hoog bijgeluid, hetgeen volgens de monteur duid op de versnellingsbak. Kan nog jaren goed gaan, maar kan ook binnenkort weer een dure reparatie worden.
Na de laatste beurt loopt de motor onregelmatig. Na wat zoek werk kunnen we constateren dat dit met de Airco te maken heeft. Staat die uit dan zijn er geen klachten, zet je hem aan dan loopt hij onregelmatig. Stationair van 500 toeren tot 1400 toeren. Dat is toch wel flink. Ook irritant, vooral omdat hij dit ook rijdend doet. Je voelt hem dan af en toe inhouden en daarna weer accelereren.
Er zat op een gegeven moment een rammel achterin. Na eerst niet serieus genomen te zijn door de dealer wat vasthoudender geworden en is dit goed onderzocht. Bleek de remklauw los op het wiel te liggen.
Op een gegeven moment deed bij de centrale deurvergrendelingrechts achter niet meer mee. Nieuw motortje ingegaan. Dealer gaf aan dat dit veel voorkwam en bijna altijd rechtsachter.
Tot nu toe slaat de balans voor ons positief uit. De duurste reparatie, de koppeling, wisten we toen we hem kochten, dus daar mag ik niet over klagen. Ik zou bij vervanging zeker weer naar een nieuwe outback kijken, maar zal ook zeker breder kijken bij andere merken. Het bijna idolate dat een aantal Subaru rijders heeft deel ik zeker niet. Daarvoor vind ik dat de auto met nog geen 200k op de teller en altijd dealer onderhouden toch wel veel en ook grote mankementen vertoont.
Wordt vervolgd.
p.s. als iemand het onregelmatige lopen icm de airco kent en ook kan aangeven hoe dit is op te lossen, dan houdt ik mij aanbevolen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.