Subaru Outback 2.0D Premium (2015)

Subaru Outback 2.0D Premium (2015)

UitvoeringOutback 2.0D Premium
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015

Review Subaru Outback 2015 2.0D Premium

Hoi!

Na 5 jaar heel tevreden met mijn Honda Accord te rijden, begon mijn koppeling wat na te laten, als ik de kosten baten analyse maakte...... kwam ik al snel uit op verlies.
Dus! Tijd voor iets anders.

De voorwaarden waren simpel.

-Hij moest praktischer zijn dan de accord ivm laden/lossen.
-Hij moest even betrouwbaar zijn.
-Uiteraard terug een Japanner, en liefst eentje die eveneens in Japan gebouwd werd.

Een paar wagens waar ik mee ben gaan testen:
-Honda CR-V 1.6dtec 160pk automaat
-Honda CR-V 2.2dtec 6MT
-Mazda 6 2.2diesel 6MT
-Subaru Levorg 1.6DIT CVT

Na deze testritten trok ik mijn persoonlijke conclusies :-)

De CRV1.6dtec is een fijne wagen, maar ik vond dat de diesel veel te hoog in toeren moest gaan om vlot te kunnen presteren, alsook het torenhoge prijskaartje voor een 1.6.... (Deze viel dus al uit de boot)

De CRV2.2Dtec reed enorm goed, zelf wat sportief voor een SUV, merkbaar meer koppel (alhoewel de 1.6 identiek koppel bied) Dit was een kanshebber!

Mazda 6 2.2 reed ook erg aardig, maar die leek te hard op men accord, en ik had toch graag eens wat anders. :-)

Subaru Levorg 1.6DIT, heerlijke wagen, helaas niet in diesel te krijgen, en ik maak best wel wat km's per jaar....

Uiteindelijk met in de subaru garage te passeren... zag ik de Outback staan, infeite boven men budget, maar het leek me een heel leuke wagen.
Toch maar eens een testritje gaan maken met een jonge occasie die voor een nette prijs aangeboden werd.

Uiteindelijk nog zwaar moeten twijfelen over de CRV2.2 of de outback, maar met alles inclusief te tellen zijn de jaarlijkse taksen toch weer dik €100 goedkoper, enja.... Subaru is eens iets anders! Dus de outback was gekocht!

Ik kocht hem met een 17.000km op de teller, dus infeite nagelnieuw...

Comfort van deze wagen ligt wat beter dan de accord, maar wat wil je ook, deze is bijna 12jaar jonger.....
Hij stuurt zelf lekker strak, wat je niet zou denken van een wagen met 20cm grondspeling. Met de permanente 4wiel aandrijving kan je ook heel vlot door de bochten gaan, doet hij heel strak!

De CVT automaat is een zeer goede automaat, maar niet geschikt voor een sportieve rijstijl, als je er 'normaal' verkeer mee doet is hij heerlijk stil en doet hij stil en vlot zijn ding. Je voelt minder dat je toch die 150pk en 350nm hebt. Maar als je op je teller kijkt stijgt de snelheid meer dan snel genoeg!

Eveneens is deze auto uitgerust met 'eyesight' Subaru's veiligheidssysteem, dat eveneens zorgt voor Adaptive cruise control & lane assist.
Dit systeem werkt echt wel voortreffelijk, je stelt een maximum snelheid in en de Outback volgt de voorligger op een afstand (die je kan instellen) en indien deze stopt, stopt de wagen ook volledig autonoom.
Dus je kan dit perfect gebruiken in gewone verkeerssituaties. In de file is dit systeem heerlijk, veel relaxter. Zodra je op de knop 'reset' bediend, vertrekt de Outback weer uit stilstand en volgt die terug de wagen voor je.

Dit systeem waarschuwt ook als je te dicht bij een obstakel komt, dan word het dashboard rood en flikkert er heel wat..... De noodremhulp is tot nu toe nog nooit ingetreden, ook al kom je toch soms gekken op de weg tegen. Dit vind ik wel een pluspunt, het is dus niet 'bemoeiziek'

Als je een lijn overschrijd zonder je richtingaanwijzer te gebruiken waarschuwt de Outback je met een geluidssignaal en een optisch signaal op je dashboard.

Over de betrouwbaarheid kan ik momenteel niets zeggen aangezien ik de wagen nog maar een kleine 2 weken in bezit heb.

Pluspunten:

-Mooie uitrusting, zeer functioneel
-Grote koffer, goede flexibiliteit, extra opbergruimte.
-Goed zitcomfort, zowel voor en achter.
-Zéér goede onboard navigatie (heb dit al anders gezien!!)
-Iets hogere zitpositie, best aangenaam.
-Heel veilig gevoel.
-Onderhoud lijkt me heel gemakkelijk, alles is goed bereikbaar
-Zeer goede verlicht dmv. LED koplamen.
-Zeer stille motorwerking (op bedrijfstemperatuur)
Minpunten:

-Eyesight camera's zitten beetje in de weg als je voor de verkeerslichten staat, soms zie de lichten slecht. (kan aan mijn zitpositie liggen)

-Automatische koffer is een leuke gadget, maar hij gaat niet groot genoeg open... Ik ben 1.80m en kan er niet onder staan.

-Dagrijlichten zijn halogeenlampjes in mistlichten ipv. de mooie (aanwezige) led bogen in de koplampen.

-Motor wat nukkig bij koud weer (welke diesel niet...)

-Handschoenkastje is net iets te klein, boekje van de wagen gaat er 'net' in (details...)

-Geen reserveband aanwezig, enkel opblaaskit.

Eerste onderhoud

Auto staat nu bij de dealer voor onderhoud.
Rijd heel leuk en comfortabel, mee op skiverlof geweest en heel wat file gehad.
Geen last van de rug/benen, ideale reiwagen!

Verbruik zit nu op +- 7.2l/100km

grtz!