Subaru Outback (2005)

autoreview

Subaru Outback (2005)

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf246.250 km
KM-stand laatst262.848 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Twee maanden in bezit.

  • 248.000 km

Sinds twee maanden in het bezit van deze Outback 2.5i met ruim 246.000 km ervaring.
Hiervoor ruim 12,5 jaar probleemloos Volvo 240 naar een hoge kilometerstand gebracht. De Volvo voldeed nog prima maar soms heb je behoefte aan wat anders.
Volvo verkocht aan een familielid die er nog minstens 12,5 jaar mee gaat rijden verwacht ik.

Maar wat koop je dan? Ik zou kunnen gaan voor een middenklasser van +/- 3 jaar oud waar menig vinexwijk mee vol staat. Daar wilde ik mijn geld niet aan uitgeven.
Electrisch? Die rijd ik van mijn werkgever al en wil er privé nog een paar jaartjes mee wachten.
Een collega van mij had twee jaar terug met een Outback van de derde generatie een tocht gemaakt door Scandinavië om geld in te zamelen voor een goed doel.
Ik heb zijn tocht gevolgd en zodoende erg gecharmeerd geraakt van dit model Outback.

Na een paar Outbacks gezien te hebben gegaan voor deze two tone (geel/grijs) met 246.000 ervaring, Grote beurt met recent alle wiellagers, katalysator en distributie vervangen.
Optisch is hij wat minder mooi dan mijn vorige Volvo 240. Hier en daar wat lichte gebruikssporen maar dat mag ook voor een auto van 16 jaar oud.

Hebben wij echt een 4x4 nodig voor een beetje woonwerkverkeer? Nee, niet echt. Ik heb wel een gezin, een boottrailer, een vouwwagen, een aanhanger en een stukje grond in het buitengebied. Dus misschien komt hij hier van pas.
Verder vind ik het leuk om wat anders te rijden.
Met het brandstofverbruik zou je er bijna een raffinaderij naast moeten hebben. De eerste 2000 kilometer was het verbruik 1 op 11,9 waarbij er dagelijks door Nijmegen werd gereden.
Maar ik heb minder afschrijving dan mijn buurman die elke drie jaar een nieuwe Peugeot 30... koopt (-:

Eerste 2000 km bijna probleemloos gereden. Ik heb twee keer een melding gehad van het motorlampje wat ging branden gecombineerd met een knipperend cruise control lampje.
Dit is een bekend euvel en is binnen de garantie opgelost door het monteren van een Celfix. Deze houdt de lambdasonde wat meer uit de uitlaatstroom.

Afgelopen week heeft mijn vrouw na de hevige sneeuwval en vorst met een lach op haar gezicht haar woonwerk ritjes gedaan. Ze heeft zelfs collega's naar huis gebracht die niet meer met hun auto durfden te rijden. In de lage giering ploegen over de sneeuwduinen op de Berg en dalseweg.
Ega blij, ik ook blij.

Verder weinig te melden. Ik weet dat ik het olieniveau in de gaten moet houden. Na elke tankbeurt gaat de peilstok er even uit. Vooralsnog geen olieverbruik.
Betrouwbaarheid en verbruikskosten nog 3 sterren omdat ik de auto net twee maanden heb.

Wordt vervolgt.

8 maanden in bezit

  • 262.848 km

Sinds de aanschaf 7,5 maand en ruim 16.800 kilometer Outbackplezier verder.
Ondanks wat kleine onvolkomenheden hebben we veel plezier met de Outback.
Vooral mijn vrouw, de hoofbestuurder, is blij. Onze vorige auto, een Volvo 240, was bijna in concoursstaat en moest met zijden handschoentjes worden behandeld.
De Outback daarentegen heeft bij de vorige eigenaren een zwaarder leven gehad. Er zitten rondom wat kleine krasjes en deukjes. Dit tot grote vreugde van mijn ega die de Outback met een gerust hart over de volle lengte langs een haag met stekels laat schuiven en niet meer bang is voor paaltjes of betonnen muurtjes in een parkeergarage.
In tegenstelling tot de Volvo 240 (rondom glas) voelt het achteruit rijden met de Outback qua zicht een beetje als Russisch roulette. We beginnen inmiddels wel meer vertrouwen te krijgen in de nerveuze aftermarket parkeersensoren waarmee de auto uitgerust is.

Ik heb vanaf januari middels een app de (brandstof)kosten bijgehouden. Ik tank over het algemeen E5 en zo nu en dan tankt mijn vrouw E10.
Het gemiddelde verbruik sinds de aanschaf is 8,87l/100 km (1:11,27).
Er wordt bijna dagelijks door Nijmegen gereden, korte stukjes in eigen dorp. De andere helft van de ritten zijn over de snelweg.
Smeerolieverbruik is redelijk hoog. Waarbij mijn vorige auto na 4,5 ton geen druppel olie verbruikte heeft de Outback in de afgelopen periode ruim 4 liter smeerolie verstookt. Ik vul bij met 10w40, maar misschien moet ik ook maar de 10w60 aanhouden waar de garage hem mee ververst(?)

Vervangen/gerepareerd de afgelopen maanden:
-Drie keer een koplampje H7.
-Tijdens het vervangen van de rechterkoplamp moest ik het lichtfilterhuis er deels afschroeven. Toen ik goed keek zag ik dat het filter(huis) vies en vol sprinkhanen zat.... Dus gelijk maar een fris filter gemonteerd.
-Remcilinder rechtsvoor (zat zo nu en dan vast).
-Automatten
-Mechanisme elektrische ramen bestuurderskant vervangen
-Motortje centrale vergrendeling portier rechtsachter

Afgelopen zomer zijn we bepakt en bezakt met een kar richting Biarritz gereden.
Na 100 kilometer kwamen we erachter dat de remlichten niet werkten. Zowel van de vouwwagen als van de Outback niet. Na lang speuren in stekkers en zekeringen de ANWB geconsulteerd. De remlichtschakelaar bleek defect. De ANWB MacGyver heeft hem ter plekke opengebroken, schoongemaakt, dichtgeplakt en we konden weer verder.
De Outback was een heerlijke reisgenoot. Zonder moeite richting de Pyreneeën en weer terug. Waarbij we bij de 240 op een lange helling nog wel eens werden ingehaald door een kudde berggeiten trekt de beladen Outback met kar ons moeiteloos overal overheen.

Vorige week heeft de Outback zijn 15000 km beurt gehad. Dit laat ik doen bij een fijne en betrouwbare Subaru specialist in Wijchen.
Smeer-, versnellingsbak- en cardanolie is ververst. Olie en interieurfilter zijn vervangen en een koplamp is gepolijst.

Ik heb alles netjes bijgehouden en werkelijk alle kosten, incl verzekering, belasting en 50ct voor bandenspanning, genoteerd:

Brandstofkosten €0,16 per kilometer.
Totaal gemaakte kosten €0,27 per kilometer.
Als ik 115 euro afschrijving per maand reken dan zijn de kosten €0,34 per kilometer.

Wij blijven voorlopig nog Outback rijden. Ondanks dat de meningen hierover verschillen vind ik het een leuke verschijning tussen al dat hedendaagse VAG/PSA spul.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens